Ansluta till kommunens nätverk

Guiden visar hur du ansluter till kommunens nätverk via VPN om du t.ex. sitter hemma eller på annan plats och jobbar än i Örebro kommuns lokaler.

Anslut till VPN

Har du en dator som tillhör Örebro kommun så ansluter den automatiskt via VPN om du sitter hemma eller någon annanstans och jobbar.

Det kan du se genom att klicka på pilen (1) längst ned på skrivbordet. Då kan du se en blå jordglob (2), den betyder att du är ansluten till VPN.

Om jordgloben är helt grå så behöver du klicka på jordgloben (Connect) för att ansluta.

För dig som är konsult/leverantör

1. För att ansluta till Örebro kommuns nätverk behöver du först ladda ner och installera VPN-klienten på din dator.
Den finns att ladda ner här: https://vpn.orebro.se

2. Välj konto du vill logga in med. Kommer ditt konto inte upp, klickar du på Använd ett annat konto.

3. Logga in med din orebro.se-adress: fornamn.efternamn@orebro.se

4. Du kommer nu få en pushnotis till din telefon där du behöver bekräfta med en kod. Därefter installerar du VPN till din dator.

5. Kontrollera att det står rätt adress (vpn.orebro.se) i klienten och klicka på Connect.

6. Nu behöver du logga in med ditt konto igen, en ny pushnotis skickas ut som du behöver godkänna.
När detta är gjort är du ansluten till Örebro kommun och nedanstående bild kommer upp.

För att du ska kunna fjärransluta via Remote Desktop Gateway (RDGW) behövs följande:

  • Tillgång till mobilappen Microsoft Authenticator
  • Ett administrativt konto med behörighet på dedikerad server/system.
    t.ex. xxyyy22tx (Där tx motsvarar kontots tieringnivå).

Fjärranslut via Remote desktop gateway

Installera app för verifiering MFA - Guiden

Justera standardmetod för MFA

Sätta/Ändra lösenord på administrativa kontot (tx)

Korrekt inställning för MFA nedan. (Får du ingen MFA notis kan det bero på att applikationen är förinställd för SMS-notis vilket inte stöds av systemet. Du får då justera detta via länk ovan.)

Drifttekniker öppnar en fjärrskrivbordsklient för att koppla upp sig mot Örebro kommuns IT-system. Anslutningsadress för Örebro kommuns Remote Desktop Gateway anges i applikationen, samt den administrativa Jumpserver som teknikern fått tilldelad sig.

1. Öppna Anslutning till fjärrskrivbord och skriv in det servernamn som du vill ansluta mot. Välj sedan Visa alternativ.

2. Klicka på fliken Avancerat och välj Inställningar.

3. Markera Använd följande RD Gateway serverinställningar. Under Servernamn skriver du in: rdgw.orebro.se.

4. Klicka sedan OK och välj Anslut.

5. Nu behöver du autentisera dig mot Remote Desktop Gateway med din epost-adress: fornamn.efternamn@orebro.se. (Kortnamn kan gå bra xxyyy22@orebro.se.). Klicka OK.

6. Om användarkontot är registrerat så skickas en MFA-begäran via MS Authenticator appen i din mobiltelefon. Öppna appen och klicka på Godkänn.

7. Om ditt konto matchar bakomliggande regelverk kommer en ny autentiseringsruta där du anger dina autentiseringsuppgifter för ditt administrativa konto i kommunen.

Obs: Om det inte är inställt på ditt administrativa konto klickar på Fler alternativ och väljer Annat konto.

8. Klicka sedan OK så loggas du in på jumpservern.

Tanken är att man på Jumpservern installerar de verktyg man behöver t.ex. SQL-Manager m.m.

Obs: Ta kontakt med din drift-kontakt på Örebro kommun för hjälp med installation. Vid behov kan man annars hoppa vidare via RDP till önskad målserver.

Senast uppdaterad:

Publicerad: