Kravstoppa en extern kundfaktura
Den här guiden visar hur du kravstoppar en faktura. Funktionen används när en faktura är felaktig och ska krediteras, eller om kunden bestridit fakturan under tiden utredning pågår.
Betalningspåminnelser, inkassokrav och räntedebitering stoppas och inga vidare åtgärder sker på fakturan förrän kravstoppet plockas bort.
Har fakturan överlämnats till inkassobolag (se status Inkassobolag på fakturan eller kravnivå 2 i träfflistan) behöver du ta kontakt med ekonomiavdelningen via kommunsupport som meddelar inkassobolaget att vidare åtgärder ska stoppas.
1. Sök fram fakturan via Reskontra, Kundreskontra, Sök faktura, ange fakturanumret och klicka enter (eller klicka på Sök).
2. Klicka på Ändra.
3. Ändra tabellkod för BETP (betalningspåminnelser) från J till N. Klicka enter eller Spara.
4. Klicka på Meddelanden upp till höger i bilden och skriv orsaken till att fakturan kravstoppats. Klicka sedan på Spara.
Vid bestridanden kan du här hänvisa till diarienumret.
En orange prick med siffran 1 visas på Meddelanden. Finns underlag för bestridandet t.ex. brev, e-post etc kan det bifogas till fakturan via Dokument högst upp till höger.
Fakturan är nu kravstoppad och inga fler åtgärder kommer vidtas förrän kravstoppet ändras tillbaka till J.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.