Meny

Tidigare utställningar

På denna sida presenterar vi våra tidigare utställningar och konstnärer.

2017

Helene Billgren och Stefan Uhlinder
Bild på person med flera extraarmar i tyg
tapet med flyplansmotiv i mitten en teckning föreställande en flicka
OpenART 2017
Yusuke Asai. Foto: Martina Thorén.

OpenART 2017

18 juni-10 september

Open ART 2017 hade fokus på Japan och Colombia. På Örebro konsthall visades en samlingsutställning med verk av Miler Lagos (Colombia), Aiko Miyanaga (Japan), Teppei Kaneuji (Japan), Toxicomano Callejero (Colombia), Yusuke Asai (Japan), Satoshi Murakami (Japan), Pekka & Teija Isorättya ( Finland).

Örebro konstskola
Bild på person med flera extraarmar i tyg

Springtime for XXXXXX

Utställningen pågick 20/05 - 04/06

Konsten är inte alltid ett uttryck för tiden men den är alltid i tiden. Världen runt omkring är närvarande och för en konstnär kan detta resultera både i respons och flykt. Och många andra sätt att förhålla sig. Tidens bistra verklighet kanske bäst kommenteras med fantasins fria flykt. Vem våras det egentligen för just nu? Vår tids unga konstnärer - i detta fall eleverna på Örebro Konstskola - ger svar. Kanske inte alltid på tal. Men i alla fall…

Vernissage lördag 20 maj. Invigning kl. 13.00.

Affischbild av fotograf Lasse Persson.

Sara-Vide Ericson
Målning föreställande en ung kvinna i päls

VACUUM
Utställningen pågår 08/04 - 14/05

I mötet mellan det förflutna och nuet hittar Sara-Vide Ericson stoff för sina nya arbeten (2016). Det är en personlig uppgörelse med rötter och ett nystande av trådar bakåt i generationerna. Hon har bland annat använt sig av stulna kläder, ärvda föremål och iscensatt sina bilder på "heliga" platser. Genom att använda sig av en performativ och mer intuitiv metod, där en händelse återskapas eller snarare levs, har hon upplevt en större frihet i arbetet och utmanat sig själv.

I utställningskatalogen till utställningen "Fermenting" (Galleri Magnus Karlsson, Sthockholm, april 2016) skriver journalisten Sanna Samuelsson om sitt möte med Sara-Vide Ericson och hennes konst:

Att måla beskriver Sara-Vide som en transformativ akt, där saker tar form, och samtidigt får fortsatt liv. Till skillnad från de fotografier som hon tar under arbetets gång, som hon bara ser som snapshots av ett skeende, som frusna ögonblick.?– I det utrymmet som jag rör mig i när jag målar, så är det som i ett mörkt rum, där ljuset sakta tänds medan jag arbetar. Man ser tydligare situationen, platsen, och ser in under ytan. Om jag målar det så fortsätter det att hända. Det är som att andas i ett glas, och andedräkten finns kvar. Där lever känslan. Bilden finns inte innan jag målar den.

Om konstnären

Sara-Vide Ericson är född 1983 i Hälsingland, där hon nu åter bor och arbetar. Hon är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (2003–2009), och fick stor uppmärksamhet redan för sin examensutställning She Wolf på Galleri Mejan (2008). Samarbetet med Galleri Magnus Karlsson inleddes med en solopresentation, Ride, på konstmässan Market i Stockholm (2010). Hon har sedan haft två större separatutställningar, Liar (2010) och While Unconscious (2012) samt en mindre, The Basement Drawings (2013), på galleriet. Filmen Sara-Vide Ericson av Jacob Frössén följde hennes arbete under flera år och sändes på SvT (K Special) 2014. Hösten 2014 hade hon sin första utställning på det danska galleriet V1 i Köpenhamn och 2015 inleddes ett samarbete med New York-galleriet Albertz Benda där hon deltagit i två curerade grupputställningar, Empire of Senseless (2015) och Like-ness (2016). Hon har även ställt ut på muséer och konsthallar i Sverige och internationellt.

 © Sara-Vide Ericson/Bildupphovsrätt 2017.

Mishka Henner
Flygbild

Counter-intelligence

Mishka Henner, utforskar, blottlägger och avslöjar människans förhållande till jorden och till varandra med internet, google streeet view och googles kartfunktion som sina verktyg. Hans fotografier bär spår av övervakning som utförs av stater runtom i världen.

Mishka Henner, som nu för första gången ställer ut i Sverige, är född 1976 i Belgien men numera bosatt i Manchester, England. Han har tidigare ställt ut separat och i grupputställningar i både Europa, Australien och USA Han är bland annat representerad i Museum of Modern Art i USA, hos Centre Pompidou i Frankrike och på Viktoria and Albert Museum, England. Han ger ut böcker på eget förlag, företrädesvis som print on demand. Hans verk No Man´s Land var 2013 nominerat till Deutsche Börse Photography Prize

Henners utställning Counter-intelligence på Örebro Konsthall fokuserar på verk där han med hjälp av den moderna tidens kommunikationsverktyg blottlägger skeenden. Henner är ingen aktivist utan låter det avslöjande i verken tala för sig själv. Till exempel, i serien 51 US Millitary Outposts hittar han koordinatinformation i bilder som amerikanska soldater lagt upp som blottar den geografiska placeringen av hemliga baser, i Feedlots ser vi från satellitbilder påverkan av nötkreatursfabriker på landskapet och i videoverket I´m not the only one fokuserar han på människans ensamhet genom att ställa videosekvenser från Youtube bredvid varandra, sekvenser där användare har lagt upp sin egen inspelning av sången med samma namn mot internets miljardpublik men där ofta Henner är den enda som besökt deras sida.

Utställningen är ett samarrangemang med Black Door Gallery.

© Miskha Henner/Bildupphovsrätt 2017.

 

Hanna Ljungh & Ulrika Sparre
bild på konstverk av ulrika sparre och hanna ljung, en foliehatt och en vit bergstopp

Ear to the ground

Konstnärerna Ulrika Sparre och Hanna Ljungh presenterar en utställning där de samarbetat utifrån ett gemensamt intresse och ett konstnärligt undersökande av den materia vi benämner som sten, mark, jord och land. Utgångspunkten är två konstnärskap som möts och tar sig skilda uttryck för att gestalta vårt mänskliga sökande efter sanning och villkoren för mänsklig existens. Utgångspunkterna är det andliga och det vetenskapliga och hur dessa skapas och omskapas i olika material.

Ulrika Sparre (f. 1974) bor och arbetar i Stockholm. Hon utbildade sig på Konstfack och Gerrit Rietveld Academie i Holland. Hon arbetar med installation, skulptur, fotografi, film, performance och ljud. Ulrika har ställt ut på bl.a. Färgfabriken i Stockholm, Reykjavik Art Museum, Galleri Niklas Belenius, Varbergs Konsthall, Stene Projects och Interaktiva Institutet. Sparre deltar under 2016 i Global Nomadic Art Project i Syd Afrika och samarbetet The Leyline Project presenteras på NKF Malongen i Stockholm. Sparre deltar under januari 2017 i utställningen Långviksskär-efter Axel Sjöberg på Sven-Harrys Konstmuseum samt Beckers Konstnärsstipendium 30 år på Färgfabriken.

Hanna Ljungh är född 1974, bor och verkar i Stockholm. Hon har en magisterexamen i konst från Konstfack i Stockholm och kandidatexamen från Parsons School of Design i New York. Hon arbetar med installation, skulptur, fotografi och film. Hennes verk har nyligen visats på ANNAELLE Gallery i Stockholm, Hippolyte Studio i Helsingfors, Svenska Kulturinstitutet i Paris och Pohang Museum of Art i Sydkorea

© Hanna Ljungh/Ulrika Sparre/Bildupphovsrätt 2016.

 

2016

Stina Rosenberg & Malin Tivenius

Inrymd, Stina Rosenberg & Malin Tivenius

Inrymd

Två konstnärer med ursprung i Örebro möts i en utställning med måleri och skulptur. Stina Rosenbergs abstrakta måleri kännetecknas av ett intuitivt sökande där färg och avtryck från penseldrag, verktyg och kropp är centralt. Malin Tivenius arbetar med skulptur, foto och blandad media utifrån begrepp såsom plats, rörelse och förvandling.


Stina Rosenberg (född 1981) född i Örebro, bosatt i Stockholm. Stina är utbildad på Umeå konsthögskola samt på Göteborgs konstskola och har deltagit i flera grupp- och separatutställningar, bland annat i Jönköping, Stockholm, Umeå, Köpenhamn och Hanoi.

Läs mer om Stina Rosenberg: www.stinarosenberg.se

Malin Tivenius (född 1982) född i Örebro, bosatt i Stockholm. Malin är utbildad på Örebro konstskola samt på Umeå konsthögskola och har deltagit i flera grupp- och separatutställningar, bland annat i Stockholm, Umeå, Blanca Murcia, Port au Prince och Berlin.

Läs mer om Malin Tivenius: www.malintivenius.com

© Stina Rosenberg/Malin Tivenius/Bildupphovsrätt 2016.

 

Knutte Wester

I want to be heard, I want to be found, Knutte Wester

I want to be heard, I want to be found

Konstnären Knutte Wester skildrar samhällets otillräckligheter genom att arbeta tillsammans med människor som på olika sätt drabbats av systematisk orättvisa. Ofta inleds Westers projekt med att han flyttar sin verksamhet till en plats där individer lever långt borta ifrån en medial radar, som barnhem eller flyktingförläggningar. Väl på plats bjuder han in till en öppen ateljéverksamhet där skapandeprocessen sker i tätt samarbete med de människor som verken sedan handlar om. På så vis skapas en plattform där de som sällan blir hörda låter oss höra deras röster; de är flyktingbarn, asylsökande eller barnhemsbarn. Knutte Westers konstnärskap är färgat av deras berättelser och livsöden. Genom dem belyser han vikten av att lämna avtryck. Wester blottlägger spåren som blir kvar när en människa, frivilligt eller ofrivilligt, lämnar en plats.

Tekniker. Skulpturer i brons, videoverk och fotografier.

Knutte Wester (född 1977) är utbildad på Konsthögskolan i Umeå och har deltagit i flera grupp- och separatutställningar, bland annat i Moskva, Johannesburg, Gdansk, Stockholm, Västerås och Linköping.

© Knutte Wester/Bildupphovsrätt 2016.

Varför? Därför!
Bild på ett konstverk av Daniel Diaz i graffiti stil

Varför? Därför!

Varför gatukonst? Fem konstnärer från olika generationer med gemensamma rötter i gatukonsten ger en grupputställning med måleri, teckning, installation och foto som svarar för sig själv. Utställningen är ett samarbete mellan Örebro konsthall, Konstfrämjandet Bergslagen och Örebro Street Art festival.

”Daniel Diaz och Jenny Paléns spår av graffitti i staden har jag följt under 90-talets varma sommarnätter - 20 år senare ser jag deras konst i nya tekniker och i andra rum. Under en konstfestival i Göteborg blev jag hänförd över Ektas abstrakta måleri i stort format. När jag bodde längs med röda tunnelbanelinjen i Stockholm mötte jag Jose David Hildebrands snabba tunnelbaneteckningar av medtrafikanter som sattes upp istället för reklamskyltar. Sibylla Nohrborg träffade jag framför en stor graffitimålning i en förort och blev överraskad av att se en hel värld av gatukonst och graffiti på hennes instagramkonto, från Kuba och London till Rågsved och Östermalm!”

Mark Andersson, curator


Ikaroz/ Daniel Diaz

Daniel Juan Diaz (f. 1974), med alias Ikaroz, är en ikon bland graffitiälskare. Han har gått Grafikskolan i Stockholm och arbetar med måleri/graffiti. Ett av hans största projekt är Urban allemansrätt, en 80 x 6 meter stor väggmålning i polisens insatsstyrkas garage i Solna, som gjordes 2005 tillsammans med Ossian Eckermann och Arvid Wretman på beställning av Statens konstråd. Ikaroz har målat och deltagit i utställningar i Sverige och internationellt sedan 1990. Ikaroz är representerad hos Statens konstråd och flera kommuner i Sverige.

 

Jenny Palén

Jenny Palén (f.1982) arbetar med visuella gestaltningar såsom installationer, video och skulptur. Hon har gått Kungliga konsthögskolan i Stockholm och har ett förflutet som graffitimålare. I hennes teckningar finns spår av gatukonstens karaktäristiska linjer och färgval. Motiven är figurativa med dragning till det komiska och absurda - samma karaktärer återkommer i såväl videoverk som skulpturer. Jenny Palén har de senaste åren fokuserat på film, performance och installationer med drömska, existentiella och surrealistiska teman.

 

EKTA/ Daniel Götesson

Daniel Götesson (f.1978), med artistnamnet EKTA, är baserad i Göteborg sedan 2005 och har studerat media och design i London. EKTA arbetar med skulptur, teckning och måleri och är verksam i Sverige och internationellt. Hos EKTA finner man ett konstnärligt uttryck som är besläktat med graffiti och som ofta spänner över stora ytor med nonfigurativa färgfält. EKTA har även arbetat med offentliga gestaltningsuppdrag och finns representerad i flera kommuner i Sverige.

 

José David Hildebrand

José David Hildebrand (f.1979) uttrycksmedel är teckning, måleri och video och han har gått Konsthögskolan Valand. Det är inte omöjligt att den som reser i tunnelbanan i Stockholm någon gång avbildats av José David Hildebrand – han tecknar nämligen sina medresenärer på baksidan av tunnelbanevagnens reklamskyltar. Tunnelbaneteckningarna blir på en och samma gång en gåva till lokaltrafiken, en motståndshandling och ett sätt att ta plats i det offentliga rummet.

 

Sibylla Nohrborg

Sibylla Nohrborg (f. 1945) arbetar med garngraffiti och har sedan 2012 fotograferat gatukonst och graffiti runtom i världen. Sibylla dokumenterar med sin mobilkamera ett flöde av olika uttryck inom gatukonst som hon visar i sitt galleri på Instagram under namnet ”sibyllagun”.


©Daniel Diaz/Bildupphovsrätt 2016.

 

Färg
Bild på konstverk av Niklas Seglevi föreställande färgglada rutor

Färg

I sommarutställningen FÄRG på Örebro konsthall möts de tre konstnärerna Niklas Seglevi, Torbjörn Johansson och Katarina Löfström. Färg är ofrånkomligt en del av både livet och konsten. I konstens historia har färgens betydelse varierat men alltid funnits där och ibland som den viktigaste ingrediensen. I livet påverkas vi av vilka färger vi omger oss med och färgerna påverkar varandra sinsemellan. Vissa upplever att det finns kopplingar mellan våra olika sinnen så att färg kan förknippas med musik eller med en viss känsla, andra ser att vissa bokstäver alltid har en viss färg, så kallad synestesi. I utställningen FÄRG sammanförs tre konstnärer som arbetar med färg i olika former och uttryck där hela rummet tas i anspråk, färgen bryter sig loss från duken och går utanför ramarna. Med ljusspel, skulpturala installationer och ett utvidgat måleri hänger sig konstnärerna åt färg som fenomen.

Niklas Seglevi målar abstraherat med ett bildspråk som har rötter i animerad film, serieteckning, barock och popkonst. Hans konstnärliga uttryck sträcker sig ifrån expansiva installationer med väggmålningar som tar hela rummet i anspråk till mindre verk där figurer tycks röra sig böljande och rytmiskt över duken eller väggen. De starka färgerna tänjer sig framåt, bakåt och ut mot kanterna. Han är en kolorist som svävar mellan sina motpoler mikro och makro och leker med färgernas dynamik för att ständigt hitta nya kombinationer och former. Niklas Seglevi är utbildad vid Kunstakademiet i Trondheim och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han har ställt ut både separat och i grupputställningar i Sverige, Norge och Tyskland och gjort ett flertal offentliga gestaltningar.

Torbjörn Johansson pendlar mellan att rikta sig mot gallerirummet och det offentliga rummet. I ett ständigt utforskande av olika material undersöks rummet och tiden där det abstrakta måleriet ofta lämnar den två dimensionella ytan och tar fysisk form. Sedan han gick ut Kungliga Konsthögskolan och Konstfack har Johansson gjort ett tjugotal platsspecifika verk och haft utställningar både i Sverige och internationellt. 2012 deltog han i Moderna museets utställning ”Explosion” med verket ”One of them is red” – ett verk som sedan visats vid flera tillfällen på Moderna museet, Malmö. Torbjörn Johansson gjorde 2014 det offentligt konstverket ”Källan Är” i folierat glas som är placerat utanför Universitetssjukhuset Örebro.

Katarina Löfström har efter Örebro konstskola gått Konstfackskolan och Kungliga konsthögskolan och arbetar framför allt med videokonst, digitala animationer och skulpturala installationer. Sedan millennieskiftet har Löfströms arbeten presenterats i ett flertal soloutställningar och grupputställningar i Sverige och internationellt och hon har gjort flera offentliga gestaltningar, bland annat till konserthuset i Uppsala och Karolinska institutet i Stockholm. I Örebro är hon senast aktuell med den konstnärliga gestaltningen ”Fugue” för Örebro Konserthus, ett interaktivt ljusverk som är beställt till konsertsalens väggar, inspirerat av de fåglar som flyger i flockar över Örebro.


© Niklas Seglevi/Bildupphovsrätt 2016.

 

Örebro Konstskola
Bild på konstverk av Johanna de Verdier föreställande ett porträttfoto på en tjej med lila bakgrund och en tryckknapp med texten try again

Örebro konstskola - Vårutställning


"En konstskola är en plats att misslyckas på. Det är inte en konstfabrik. Snarare ett laboratorium. En plats där eleverna vågar pröva sina idéer. Om några av dessa idéer blir till färdiga utställningsbara verk så är det bra, men det är inte det viktiga. När Örebro Konstskolas elever nu ställer ut på Örebro Konsthall så är det de färdiga verken som visas. Allt det andra får man tänka sig. De vilda idéerna, de havererade projekten, det som inte är färdigt än, misslyckandena. De sakerna är naturligtvis minst lika intressanta. Det som visas är inte så dumt det heller."

Verk av olika slag gjorda av alla elever våren 2016 på Örebro Konstskola. Örebro Konstskola driver utbildning i fri konst på nivån mellan gymnasium och högskola. Den konstnärliga grundutbildningen är på två år och målet är att den ska leda vidare till högre konstutbildning. Även i år visas skolans vårutställning på Örebro konsthall och samtliga första- och andraårselever deltar. Vårutställningen som brukar vara högt uppskattad och välbesökt kommer likt tidigare visa en bredd med verk i olika tekniker, måleri, skulptur, film, ljudverk, text med mera.


© Johanna de Verdier/Bildupphovsrätt 2016.

 

Jonas Liveröd/Jonas Ohlsson
Bild på konstverk av Jonas Liveröd och Jonas Ohlsson med chockrosa bakgrund och svart cirkel av ansikten

Förälskelsen
Konstnärerna Jonas Liveröd och Jonas Ohlsson har sedan de först träffades 2004, delat såväl varm vänskap som äventyrligt, utforskande arbete. Efter gemensamma utställningar och projekt i U.S.A, Sverige, Norge och Holland så har nu turen äntligen kommit till Örebro Konsthall. De jobbar båda internationellt  men båda har också starka band till Örebro: Jonas Ohlsson har växt upp i staden och gått på konstskolan där, Jonas Liveröd har bland annat medverkat på två upplagor av Open Art och är återkommande gästlärare på Örebro Konstskola.

Jonas och Jonas förenas i ett djupt intresse för att blanda och utforska alla typer av material, områden och medium, gärna med utflykter i arkitektur, text och musik. En viktig faktor för båda är en kärlek, intimitet och ärlighet inför arbetet - att tillåta fel och skavanker, stora känslor och möjliga misslyckanden.

I utställningen Förälskelsen kommer de integrera sina verk i en allomfattande rumsligt helhetsinstallation. De kommer bygga intensivt under en vecka  på plats i konsthallen tillsammans med elever från Örebro konstskola och konsthallen kommer förvandlas till ett sprakande Wagnerskt gesamtkunstwerk. Ingen vet ännu exakt vad som kommer hända i konsthallen, men en sak är säker - det kommer bli bångstyrigt, kärleksfullt och fascinerande.


Jonas Liveröd har under de senaste åren bland annat haft enskilda utställningar på Teckningsmuseet, Third Space i Köpenhamn, Galleri Steinsland-Berliner i Stockholm, Lars Olsen Gallery i Köpenhamn, Galleri Martin Bryder i Lund, Tegnerforbundet i Oslo, Olle Nymans Stiftelse i Stockholm och Trelleborgs Museum. Hans bok The Violence gavs ut 2008 och 2012 kom uppföljaren Permanent Daylight, båda prisbelönta. Han har också varit ateljéstipendiat på Irish Museum of Modern Art (IMMA) i Dublin och har under de senaste åren gästföreläst på konstakademierna i Münster, Nürnberg, Tromsö samt högskolan i Malmö och curaterade utställningar som Playing with dead things för Galleri Steinsland-Berliner och Rite of Passage för den danska skulpturparken Skovsnogen.

Jonas var under 2015 Artist in Residence på Z/KU – Centre for Art & Urbanistics i Berlin och kommer under våren 2016 även göra en soloutställning på konsthallen Concordia i Holland. Under 2016 kommer även Jonas nya bok - Grand Assembly - an encyclopedic inventory.

Hans permanenta paviljong Den Liverödska Wunderkammaren på Alma Lövs Museum är alltid aktuell.

Jonas Ohlsson har under dom senaste åren jobbat med många olika projekt. Ibland via de möjligheter som konsten kan bjuda på, ibland som DJ-musiker, ibland som curator eller (gäst) lårare. Jonas har gjort Artists in Residences i Rio de Janeiro, Sao Paulo, Aruba, Los Angeles, Detroit, Boston, Sydney, Marrakesh, Xiamen & Jingdeshen (Kina) och Berlin och har gjort ett par hundra utställningar eller performances över hela världen. Bland annat på Frankfurter Kunstverein, Sao Paulo Biennial, Marrakesh Biennial, Bonniers Konsthall, Krinzinger gallery i Zurich, Palais de Tokyo, Brewery Projects i Los Angeles och Kling & Bang i Reykavik för att nämna några.

Sedan några år tillbaka jobbar Jonas intensivt som lärare på olika institutioner i Holland, som Rietveld Akademin i Amsterdam, Kungliga Konstakademin i Den Haag och Designakademin i Eindhoven.

© Jonas Liveröd/Jonas Ohlsson/Bildupphovsrätt 2016.

 

Sisters of Jam
Bild på konstverk av Sisters of Jam som är ett fotografi av två personer som sitter under ett träd vid en sjö

Kate Millett Farm
1978 grundade den feministiska författaren Kate Millett en konstkoloni för kvinnor i Poughkeepsie, USA, vilken var i drift fram till början av det nya milleniet. Kolonin grundades ur övertygelsen att ett genusspecifikt sammanhang kunde erbjuda en miljö där kvinnliga konstnärer skulle kunna arbeta obehindrat av socialt stigma.

Millett är mest känd för sin bok Sexual Politics (1970) och sitt banbrytande arbete för kvinnors frigörelse. Hon var en del av både den feministiska rörelsen och  gayrörelsen som inspirerade feministiska och lesbiska separatistiska kulturella och kollektiva experiment under 1970-talet.

Millett Farm utvecklades ur den radikala feminismen, gayrörelsen och den avantgardistiska konsten. Målet var en självförsörjande zon, där kvinnor kunde existera i egen rätt, i systerskap och i konstnärsskap.  Kollektivet var både en praktisk skola i självständighet men lika mycket en plats som utforskade gemenskap. Det politiska samtalet var ständigt närvarande; att skapa en ny samhällsordning på kvinnors villkor, att i gemenskapen med andra kvinnor hitta styrkan, mobilisera och förändra resten av samhället.

2010 bjöd Kate Millett in S.O.J. att bo med henne på Farmen. Det blev startskottet för deras kulturella porträtt av detta unika sammanhang. De är intresserade av Farmen både som en konstkoloni, ett feministiskt sammanhang och ett socialt experiment. Men mest av allt som en motståndhandling.

Kate Millett Farm har tidigare visats i olika utställningsformer runt om i Sverige, projektet har även resulterat i boken A PIECE OF LAND och ett samarbete med artisten Jenny Wilson som bla specialskrivit fyra apokalyptiska låtar – FREEDOM, POLITICS, EVOLUTION OCH BIOLOGY – sprungna ur Kate Milletts liv och tankegångar.

Sisters of Jam – Moa och Mikaela Krestesen
Sedan 2008 har Sisters of Jam arbetat med tvärdisciplinära projekt där de använder sig av flertalet medium – foto, video, teckning, installation, text – genom en undersökande process som ställer frågor om gemenskap, ensamhet, historieskrivning och kontinuitet. Deras arbete söker sig till att föra ett feministiskt samtal över generationer och geografier.  Ett samtal som både är verkligt och är allegoriskt, som når både framåt och tillbaka i vår historia men som kan berätta något nytt. De använder sig av kollektiva arbetsmetoder för att överbrygga gränser mellan genrer och för att nå större och starkare.

© Sisters of Jam/Bildupphovsrätt 2016.

 

Ann Sidén/Mamma Knota
Bild på konstverk av Mamma Knota med röd bakgrund och köksredskap

Heta rum och svala

När det är som allra mörkast och nästintill omöjligt att föreställa sig en midsommar, håller Mamma Knota hus på Örebro konsthall.

Den fiktiva figuren Mamma Knota kom till i ett performance, en levande tavla, som handlade om konstnärens nytta i samhället. Längs E18/E20 söder om Örebro gjorde konstnären Ann Sidén en tidsglipa, där betesdjuren Highland Cattle representerade samhället, flocken.

Med horn och långt hår flyttades tiden på samma gång bakåt som framåt. Trettiotusen bilister per dygn såg denna sju sekunder långa tavla från ratten.

Från industriföretag nära gärdet kom man för halvtiokaffe vid lägerelden och talade tid, yrkesliv och kärlek. Det bara hände, och var inte alls planerat.

Mamma Knota hade alltså skapat ett svalt rum, en bubbla, en glänta där det är tillåtet att tala om vad som helst. I den relationella konstens svala rum finns inga pengar, ingen makt. Alla vet att konstnären saknar det. Det enda som kan hända där är att tankar byts och nya idéer formas i samtalet.

I heta rum och svala, bjuds besökare på Örebro konsthall till samtal och till att sluta med en vana, ta en tupplur i ett moln, försöka fatta ett beslut eller bara återvinna ödd tid.


© Ann Sidén/Mamma Knota/Bildupphovsrätt 2016.

 

2015

Jesper Nordahl
Bild på konstverk målat i ljusa färger av Jesper Nordahl föreställande en halv kropp klädd i t-shirt

Jesper Nordahl: Handlingar Örebro Konsthall

Jesper Nordahls utställning på Örebro Konsthall omfattar måleri, video och fotografi. Utställningen är en del av en serie arbeten med arbetsnamnet memorials, eller artefakter för ett arkeologiskt arkiv, som bland annat undersöker den sociala och politiska betydelsen av konst och bild. Målningarna, men även andra verk i utställningen, utgår från omtvistade platser och händelser som omfattats av mer eller mindre tydliga konflikter kring tolkningsföreträde. Samtidigt kan utställningen ses som en serie självbiografiska bilder som sträcker sig från 1982 i en fotostudio på Sri Lanka fram till idag. Utställningen består främst av arbeten gjorda mellan 2013 och 2015.

 

 

Jesper Nordahl är född 1969 i Stockholm, där han för närvarande även är baserad. Hans arbeten har visats både i Sverige och utomlands. Bland annat på Shedhalle Zurich, Artists Space New York, Index Stockholm, Grazer Kunstverein Graz, Kunstlerhaus Bethanien Berlin, Colombo Art Biennale Colombo och Dolores at EDB Projects Amsterdam. Nordahl examinerades från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm 2000 och deltog i Whitney ISP i New York 2006-2007.

För mer information: Jesper Nordahl: www.jesper.x-i.net

 

© Jesper Nordahl/Bildupphovsrätt 2015.

Marja-Leena Sillanpää
Bild på konstverk av Marja-Leena Sillanpää föreställande ett mörkt rum med en diffus himmelsäng

Dit ljuset inte når

Dit ljuset inte når är en utställning som belyser det vi inte ser, t ex i de veckade tygerna förstår vi att även ytorna inne i vecken existerar även om vi inte ser ända in, och är det utseendet eller det hemliga innehållet som väcker vårt intresse när vi betraktar en stängd låda, och är de vita lakanen som målats med svart färg fortfarande vita, dvs det som har försvunnit, dött eller gömts, men som trots allt finns kvar.

© Marja-Leena Sillanpää/Bildupphovsrätt 2015.

 

Jubilarens val
Bild från konsthallen med texten Jubilarens Val

 

Jubilarens val 2015 - ett nedslag i dagens konst och konsthandverk i Örebro

Utställningen Jubilarens val arrangeras för de anställda som arbetat 24 år i Örebro kommun och därmed får en minnesgåva. Jubilarerna kan välja ett verk ur den här utställningen eller traditionell gåva. Utställningen är ett nedslag i dagens konst och konsthantverk i Örebro kommun där man även från allmänheten kan handla till ett förmånligt enhetspris. Jubilarerna har förtur till konstverken och kan välja gåva fr.o.m. lördag 19 september kl. 12.00. Övriga kan reservera och får veta den 5 oktober om de får köpa något.

© Örebro Konsthall/Bildupphovsrätt 2015.

 


Lilian Bourgeat- del av Open ART
Bild på konstverk av Lilian Bourgeat en gigantisk stövel placerad i helt vit konsthall

 

Lilian Bourgeat - magnus farci!

Lilian Bourgeats arbete präglas av ett ständigt sökande efter lek och samspel mellan konst och betraktare. Hans skulpturala verk är avbildningar av vardagsföremål; glödlampa, plastbord och stolar, gummistövlar men i format som är överdimensionerade. Genom att göra referenspunkterna suddiga ställer Bourgeat frågor om förhållandet mellan konsten och den verkliga världen liksom förhållandet mellan representation och perception och den naturalistiska processen genom vilken vi förstår världen. På Örebro konsthall visas flera av konstnärens senare verk.

Lilian Bourgeat, född 1970 i Saint-Claude i Jura, bor och arbetar i Dijon, Frankrike. Se fler verk av Lilian Bourgeat på www.langepult.com/lilian-bourgeat

Utställningen är en del av Open ART 2015.

 

© Lilian Bourgeat/Bildupphovsrätt 2015.


Den dolda konsten- Örebro kommuns konstsamling
Bild på en pojke som håller upp ett konstverk ur örebro kommuns konstsamling

Den dolda konsten
Vad döljer sig i Örebro kommuns stora konstsamling? I den här utställningen lyfter vi fram ett 80-tal konstskatter av de nästan 8000 lösa konstverk som finns i samlingen. Målningar, teckningar, skulpturer och andra objekt kommer att fylla konsthallen i en generös hängning. Det blir en blandning av nytt och gammalt, känt och okänt, stort och smått. Vi vill bjuda på ett representativt urval för den konst som förvärvats till samlingen de senaste 100 åren.
Till skillnad mot den offentliga konsten ute på torg och i parker, är löskonsten deponerad ute i kommunens verksamheter och därmed ”dold” för allmänheten i stort. Den finns
bl.a. på äldreboenden, kontor, i skolor och konferensrum.
Örebro konsthall ansvarar för inköp och förvaltning av konst åt Örebro kommun. Syftet med kommunens konstinköp är att berika och skapa estetiskt tilltalande miljöer i lokaler och på arbetsplatser som ägs, förhyrs eller används av Örebro kommun.
 
Merparten av den lösa konsten köps in från utställningar på gallerier och konsthallar i Örebro kommun. Inköpen görs utifrån funktionella och estetiska aspekter men även för dess samtida egenskaper som en spegling av den tid vi lever i just nu.

© Örebro Konsthall/Bildupphovsrätt 2015.

 

Örebro konstskola
Bild på konstverk från Örebro konsthögskolas vårutställning föreställande svarta stenar som hänger i röda trådar

 

Örebro konstskola

Verk av olika slag gjorda av alla elever 2015 på Örebro Konstskola. Örebro Konstskola driver utbildning i fri konst på nivån mellan gymnasium och högskola. Den konstnärliga grundutbildningen är på två år och målet är att den ska leda vidare till högre konstutbildning. I år visas skolans vårutställning på Örebro konsthall och samtliga första- och andraårselever deltar. Vårutställningen som brukar vara högt uppskattad och välbesökt kommer visa en bredd med verk i olika tekniker, måleri, skulptur, film, ljudverk, text med mera.

© Clas Dahlin/Bildupphovsrätt 2015.

 

Tommy Hilding
bild på konstverk av tommy hilding föreställande gråa byggnader

 Tommy Hilding

Örebro konsthall är mycket glada att kunna visa Tommy Hilding i hans första separatutställning i Örebro. Vi fick ett första möte med hans måleri i en samlingsutställning på Örebro konsthall 2010, nu kan vi presentera honom i helformat.

Tommy Hilding är född 1954 i Skagersvik, i norra Västra Götaland. Tommy Hilding kommer från en familj utan intresse för konst eller måleri men började själv måla i 17-årsåldern. Han flyttade sedan tidigt till Stockholm där han fortfarande bor och arbetar. Han är utbildad på Konstfack och har blivit känd som något av en "förortspoet" då hans måleri ofta skildrat fotorealistiska förortsmiljöer. Arkitektur, gator och lekplatser, och ibland människor, tar gestalt i en dov färgskala. Oväder nalkas eller har passerat, himlen är gråblå och i horisonten kan ibland solen anas. Tommy Hilding går även inomhus och målar interiörer och närbilder av individer. Det är melankoliskt och vackert med en mörk underton. Utställningen på Örebro konsthall består av målningar från de senaste åren i Tommy Hildings konstnärskap.

© Tommy Hilding/Bildupphovsrätt 2015.

 


Vi har en viktig grej på gång
Bild på konstverk av Sara Granér föreställande en tecknad gris med en stad som kropp i grått och gult

 

Vi har en viktig grej på gång – konsten att förändra med bild

”Vi har en viktig grej på gång” handlar om seriekonst och behandlar två huvudgenrer inom svensk seriekonst idag: Politiska serier och den moderna utvecklingsromanen. Seriekonsten har de senaste åren blivit högaktuell och influerar bl.a. bildkonsten, och tvärtom förstås. Den är idag också ett effektivt verktyg för att granska makten och samhällsstrukturen. Utställningen är producerad av Grafikens Hus som fick idén att korsbefrukta grafik, serier och politik tillsammans med några av Sveriges främsta serietecknare. Dessa bjöds in till Grafikens Hus egen grafikverkstad för att jobba i grafiska tekniker utifrån sitt eget bildspråk och ta steget utanför serieformatet. Medverkande serietecknare är Liv Strömqvist, Joanna Hellgren, Hanna Gustavsson, Joanna Rubin Dranger, Mats Jonsson, Julia Thorell och Sara Granér. Utställningen går på turné över hela Sverige och på varje plats arrangeras föreläsningar och workshops kring hur vi alla kan berätta vår historia genom serier. Till utställningen hör en webbsida, enviktiggrej.se, där man kan ladda upp sin egna serier eller skapa en serie i seriegeneratorn.

© Sara Granér/Bildupphovsrätt 2015.

 


2014

Lina Selander
bild på konstverk av Lina selander föreställande svartvita händer som gör skuggfigurer

A continuous shift of perspective

Utställningen består av fem videokonstverk som fyller utställningsrummet med den rörliga bilden och filmernas olika ljud. Utställningen är tänkt som en helhetsupplevelse, med de olika filmerna som samspelar. Gemensamt för alla filmer är Selanders tillvägagångssätt, där filmen blir ett montage av eget filmat och fotat material och andra filmer och foton som hon sätter samman till nya meningsskapande konstverk. Hon menar att man ska uppleva hennes konst som ett slags poesi. Som betraktare behöver du inte förstå allt, utan kan låta dig översköljas av filmernas bild och ljudflöde. Varje videokonstverk tas upp för sig här nedan.

Lina Selander (f. 1973) har gått på Kungliga konsthögskolan i Stockholm och på Högskolan för fotografi i Göteborg. Hon har studerat både film, foto och konst. Hon bor och är verksam i Stockholm. Lina är särskilt aktuell just nu då hon ska representera Sverige på Venedigbiennalen 2015, en arena för internationell samtidskonst. Hon kommer även ställa ut på Moderna museet och på Göteborgs konsthall under 2016.

Lina Selander intar ett undersökande förhållande till konsten. Som en forskare närmar hon sig historien och det nutida, hon sätter samman olika element, såsom egna filmbilder och fotografier, citat och arkivmaterial. Lina Selander förhåller sig till ett flertusenårigt spann i historien där hon belyser och lyfter vissa historiska skeenden och sätter dem i relation till andra historiska händelser. En ny bild och ett nytt sammanhang uppstår i hennes konst. Historia utgörs egentligen av miljontals olika trådar som har vävts, varav vissa lyfts fram som betydelsefulla. Historia är berättande, men inte alla människors berättelse. Vissa berättelser lever kvar, och andra inte.

Lina Selander arbetar med ljud och ljus, film och foto. Hon har en fascination för historien och använder sig av historiska händelser och platser i sin konst. Inför varje fenomen som hon vill skildra i sitt konstnärskap så reser hon för att samla sitt material, och ofta går resorna till kända och redan överdokumenterade platser.

www.linaselander.com

© Lina Selander/Bildupphovsrätt 2016.

 

Monica Höll
Bild konstverk av monica höll med vit bakgrund och en blå sten

Blue lagoon black

Monica Höll arbetar med teckning, måleri, skulptur och installation. Hon ställer nu ut på Örebro konsthall för första gången och visar här nya skulpturer och målningar. De nya verken handlar om starka möten med naturen. Framför allt den häpnadsväckande naturen på Island med glaciärernas isar, vulkaner och ”hot pots”. Genom olika associationsprocesser, omformuleringar och förvrängningar har dessa möten förvandlats till skulpturala redskap. Upplevelser av naturens uttrycksfulla processer har formats till helt nya objekt tillverkade av gips, silikon, aluminium och betong. Gjutningar av spår i marken efter olika fordon som tar sig fram över känslig mark som sand eller på is och snö har blivit viktiga tecken och skulpturala element. Monica Höll är född 1960 i Västerås och bor idag i Sollentuna,. Hon är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Bland annat har hon ställt ut på Västerås konstmuseum, Galleri Aronowitsch och Galleri Niklas Belenius i Stockholm. En av flera installationsprojekt är ”Crazy drawing
room” på Galleri Niklas Belenius där teckning fyller golv, väggar och tak. Monica Höll inspireras av och samarbetar gärna med andra dicipliner som med dans i installationen ”TWIST” där dansaren och koreografen Efva Lilja koreograferat dansaren Danny Anatta i 1200 m resår spända kors och tvärs mellan golv, väggar och tak på Forum- Nutidsplats för kultur Stockholm. Ett av hennes offentliga uppdrag är stora utomhus-skulpturer för Akalla nya grundskola i Stockholm.

CV: www.monicaholl.com

© Monica Höll/Bildupphovsrätt 2014.

 

Jubilarens val
Bild från konsthallen med texten Jubilarens Val

Jubilarens val 2014 - ett nedslag i dagens konst och konsthandverk i Örebro

Utställningen Jubilarens val arrangeras för de anställda som arbetat 24 år i Örebro kommun och därmed får en minnesgåva. Jubilarerna kan välja ett verk ur den här utställningen eller traditionell gåva. Utställningen är ett nedslag i dagens konst och konsthantverk i Örebro kommun där man även från allmänheten kan handla till ett förmånligt enhetspris.

Jubilarerna har förtur till konstverken och kan välja gåva, övriga kan reservera och får veta i efterhand om de får köpa något.

© Örebro Konsthall/Bildupphovsrätt 2014.

 

Street Art - på armlängds avstånd
Bild på muralmålning av Amara Por Dios föreställande ett färgglatt ansikte

På armlängds avstånd

Örebro konsthall visar streetartkonstnärerna Egs, Amara Por Dios, Carolina Falkholt, Ollio, Sceb, Fits, Nug & Mattias Bäcklin, Angry Animals och Hop Louie i samlingsutställningen På armlängds avstånd. Pågår från och med 3 september till och med 14 september 2014. Gatukonsten uppstod under 1980 talet då amerikanska graffitimålare började tänja på gränserna för graffitin. Samtidigt började unga konstnärer att ta intryck av graffitimålare. De använde sig av nya tekniker och material i sitt skapande och laddade sina verk med mer eller mindre tydliga budskap. Man tog steget från ateljén och ut i gaturummet. I och med detta uppstod en ny konstform; gatukonsten. Den sågs först i New York, Paris och Berlin, men spred sig snart till andra städer. Konstnärer som Banksy, JR, Roa och Shepard Fairly är idag kända världen över för sin gatukonst. I utställningen deltar bl.a. Egs som är en av Finlands främsta graffitikonstnärer, Nug och Carolina Falkholt som har gett rubriker för det avståndstagande de mött för sitt konstnärliga arbete. Anonyme Hop Louie har blivit kallad Sveriges svar på Banksy.

© Amara Por Dios/Bildupphovsrätt 2014.


Anna Clarén
Foto av Anna Clarén på kvinna som flyter i vattnet

Anna Clarén

Fotografen Anna Clarén fick sitt genombrott med bildserien Holding (2006). Fotografierna skildrade Claréns vardag under fyra sommarmånader 2005 och sågs som unika i sin skira, privata framtoning. Hon beskrev sina fotografier som ett slags självporträtt men även som en allmänmänsklig berättelse om sökandet och längtan efter tillhörighet och närhet. Boken med samma namn vann svenska fotobokspriset 2006.

I bildserien Close to home (2013) återvänder Clarén till sin dokumentation av den egna vardagen. Nu är det dock familjen, barnen, mannen och vännerna som avbildas. Hennes fotografier blir till ett slags bevis på det liv hon lever. De är vackra skildringar av vardagslivets gång. Men under ytan finns samtidigt en oro. Med sina bilder försöker Clarén bevara ögonblick hon är rädd ska gå förlorade. Utställningen med samma namn är producerad av Fotografiska i Stockholm, och visades nyligen i Fotografins rum på Malmö Museer.

Örebro konsthall kommer att visa verk ur bägge utställningarna.

Anna Clarén är född 1972 och uppvuxen i Lund. Idag är hon verksam som utbildningsansvarig på Nordens fotoskola, Biskops- Arnö. Hon har haft flertalet utställningar och vid sidan om sitt arbete som lärare och sina kommersiella uppdrag arbetar Clarén med egna projekt som Holding (2006), Puppy Love (2009) och Close to home (2013). Anna Clarén har erhållit en mängd utmärkelser, bla utsågs boken Holding till Årets bästa fotobok 2006 av Svenska fotografers Förbund. År 2010 tilldelades hon ett femårigt arbetsstipendium av Svenska författarfonden.

annaclaren.com

© Anna Clarén/Bildupphovsrätt 2014.

 


Klubb konsument
bild på ett orange klubbkort med texten klubb konsument

En vandringsutställning om konst, konsumtion och medlemskap.

I Klubb Konsument deltar konstnärerna Maria Andersson, Alevtina Kakhidze, Annika Kupiainen, Mattias Åkeson, Kristina Matousch, Andreas Gedin, Caroline Mårtensson och Johan Tirén.

Här möter du åtta uppmärksammade konstnärer vars konstverk på spännande sätt kretsar kring vår relation till vardagskonsumtion.

Allt fler butiker vill knyta oss till sig - och aktivera oss - genom olika medlemsförmåner, poängsystem, rabattkuponger (med kort giltighet), osv. Klubb Konsument vill på ett liknande sätt knyta betraktaren till sig genom såväl engagerande som interaktiva konstverk. På ett lekfullt vis lyfter utställningen olika sidor av konsumtion och shopping och aktiverar besökaren till att reflektera kring sitt eget handlande.

Börja redan nu genom att anmäla dig på www.klubbkonsument.se där Maria Andersson skapar ett spännande interaktivt verk speciellt för Klubb Konsument, och som erbjuder besökaren olika medlemsförmåner. Om man väljer att bli medlem, vill säga. Men det är gratis och utan andra förpliktelser. Missa inte ditt erbjudande!

© Klubb konsument/Bildupphovsrätt 2014.

 

Uppror och oro
collage i starka färger från utställningen uppror och oro

Uppror och oro

Anders Romare, Leif Holmstrand, Nichlas Winmalm och Sofie Arfwidson.

”Uppror och oro - är en grupputställning som bygger på en grupp konstnärers fråga: Vilka för oss giltiga trådar sammanbinder måleri med skulptur. Eller enklare sagt; vi vill visa måleriska objekt och skulpturer i samma rum, med våra besläktade attityder till det konstnärliga arbetet som gemensam grund.

Beröringspunkter: En samtida, surrealistisk framtoning, kombinerad med psykedeliska anslag. Ett nyfiket problematiserande av perception, verklighetsuppfattning och tid. En förkärlek att låta motstridiga element bygga upp helheter. Representationer av minnets kreativa opålitlighet. Hallucinatoriska och drömska stormar. Uppror och oro.

Gemensamma referenser: Magisk realism. Nyexpressionism. Serier och populärkultur. Absurditeter. Romantik. Äldre konsthistoria.”

Anders Romare

född 1972, bor och arbetar i Stockholm. andersromare.se

Akvarellmåleri med stark kolorit. Artificiella urbana landskap med scenerier i förfall och samtidigt med skönhet.

Leif Holmstrand

född 1972, bor och arbetar i Malmö. leifholmstrand.se

Mixed mediaskulpturer, ofta med klädesplagget som motivisk bas. Kretsar kritiskt kring antaganden om vad kropp, personlighet och kön kan tänkas vara.

Nichlas Winmalm

född 1973, bor och arbetar i Malmö. winmalm.se

Måleri i sprakande neonkolorit, hallucinatoriskt och drömskt. Undanglidande men ändå en igenkännbar helhet utifrån minnen och referensramar.

Sofie Arfwidson

född 1976, bor och arbetar i Berlin och Malmö. arfwidson.com

Berättande måleri som rör sig fritt genom surrealistiskt, nyexpressionism, serier och poulärkultur. Inspirerat av sagor, sånger naturmystik.

© Anders Romare/Leif Holmstrand/Nichlas Winmalm/Sofie Arfwidson/Bildupphovsrätt 2014.

Eva Marklund
Bild på konstverk av Eva Marklund med skogsmotiv blå nyanser och mycket ljus

 

Your soul is a chosen landscape

Eva Marklund ställer ut i Örebro för första gången med en utställning som är skapad för Örebro konsthall. Hon är känd för att i sin konst experimentera med material och tekniska lösningar i kombination med ett avskalat, vackert och poetiskt uttryck med flera bottnar. Den fysiska relationen mellan betraktaren och konstverket är viktig, när betraktaren rör sig kring verket växer det och ger utrymme för fler ingångar och tolkningar. Streck eller håltagning i järnplåt, stålvajrar som först ser ut som slumpartade linjer eller hål tills de för betraktarens ögon plötsligt antar formen av en hand, kyss eller ett ansikte. På så sätt blir själva upplevelsen, perceptionen, en del av konstverket med seendet i fokus.

”Konst på hög” i Kumla har ett verk av Eva Marklund, ”Synergi” (2008), där håltagningen i järnplåten ser ut att vara slumpmässigt gjord men på långt håll ser man att det är en del av ett stiliserat ansikte.

Eva Marklund arbetar i olika uttrycksformer, skulptur, performance, installation, foto och video. Utställningen på Örebro konsthall kommer även att innehålla måleri med vax på mineralglas.

Eva Marklund är född i Söderhamn och utbildade sig vid vid Konstfack 1992-1994 och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1994-1999. Hon är verksam som konstnär i Stockholm men har utfört flera offentliga konstverk på andra platser i Sverige.

© Eva Marklund/Bildupphovsrätt 2014.

 


2013

Roland Persson
bild på konstverk av Roland Persson i brunt och grönt och en trädstam i björk

The phenomenon of Materializing a dream

”The phenomenon of materializing a dream” är en gestaltad dröminstallation gjord av konstnären Roland Persson. med all den komplexitet och oförutsägbarhet som en dröm kan innehålla.

De tre drömrummen är helt fyllda av infärgad silikon, ett material som är svårt att definiera och förhålla sig till och som omsluter besökaren. Allt är avgjutet, väggar, gardiner, mattor, objekt, och ibland transformerat in i andra tillstånd. Man träder in i huset utan skor och förhåller sig perceptuellt till materialet.

Vad händer när man går in genom en port av silikon och rummet man kommer in i är i silikon? Allt är likt och igenkännligt men något är helt annorlunda och oigenkännligt, fördolt och samtidigt helt exponerat.

Roland Persson är född 1963, född i Hudiksvall och idag bosatt och verksam på Värmdö, Stockholm. Han är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå och är väl representerad runt om
i Sverige, inte minst med sina många offentliga arbeten.

© Roland Persson/Bildupphovsrätt 2016.

Ulf Lernhammar
bild på konstverk av ulf lernhammar föreställande änglavingar mot vit bakgrund

Ulf Lernhammar

Örebro konsthall har glädjen att presentera konstnären Ulf Lernhammar, en av Örebros mest spännande konstnärer, med en helt egen karakteristik.

Ulf Lernhammar hade separatutställning på Örebro konsthall år 2000 och visade då ett måleri där färgen inordnades i geometriska mönsterkonstruktioner, detta för att göra färgen till huvudsaken. Färgen som innehåll och ämne. Parallellt med målandet har han också intresserat sig för teckning, och i hans utställningar har dessa alltid visats tillsammans med målningarna. De är luftiga rörelser av organiska former med viss sprödhet. Ofta i jätteformat.
I den här utställningen, som kort och gott heter Ulf Lernhammar, visas helt nya målningar där han för första gången kombinerar teckning och måleri. Utställningen är samtidigt en tillbakablick, den slingrar sig genom ett 33 år långt konstnärskap.

Nyligen har Lernhammars måleri blivit välkänt bland allmänheten genom hans utformning av en offentlig toalett på Järntorget i Örebro. Den strömlinjeformade toaletten, klädd i plåt, är lackerad med en rad bilmodellers färger vilket gör toaletten till ett minnesmonument över den bilparkering som tidigare fanns på torget. I utställningen på Örebro konsthall får vi se hur det hela började i hans måleri.

Ulf Lernhammar är född i Örebro 1958. Han har utbildat sig bland annat på Konstakademin och är i dag huvudlärare i måleri på Örebro konstskola.

© Ulf Lernhammar/Bildupphovsrätt 2016.

 

Centralpalatset
Foto på centralpatalsets klocka av Ulla-Carin Ekblom

Centralpalatset 100 år

Örebros ståtligaste byggnad firar 100 år 2013, det firar ägaren Adolf Lindgrens stiftelse med en jubeleumsvecka.

www.adolflindgren.se

© Ulla-Carin Ekblom/Bildupphovsrätt 2016.

 

Pascale Marthine Tayou
bild på konstverk av Pascale Marthine Tayou föreställande en stor skulptur av plastpåsar hängande från taket

Pascale Marthine Tayou - del av Open Art 2013

Pascale Marthine Tayou är född 1967 i Kamerun och bor idag i Belgien. Han är ständigt på resande fot med utställningar i en mängd länder. Varje gång han ställer ut är det en början på något nytt som har att göra med var han befinner sig. Hemma är för Tayou även platsen han besöker. Han arbetar både inomhus som utomhus med skulpturer och storskaliga installationer och föredrar att arbeta med material som han kommer över till vardags. Återvunnet trä, plast, metall, papper och glas får en ny innebörd när de placeras i ett helt annat sammanhang. Material från Kamerun blandas med saker från den västerländska kulturen.

Tayou menar att hans utställningar kan tolkas med ett seriöst öga – om man vill. Ingångar kan vara nationalism, exil och effekterna av sammanflätade globala maktstrukturer eller att utforska frågan om hur människor från olika länder och kontinenter uppfattar världen.

Eller, som kan säger i en film från 2010 av Åsa Maria Bengtsson: "Det handlar helt enkelt om glädjen att leva". (http://www.youtube.com/watch?v=_vlrCsMGZog)

© Pascale Marthine Tayou/Bildupphovsrätt 2013.

Pia König & Marcus Jonsson
bild på konstverk av marcus jonsson och pia könig föreställande bilaffisher samt en stor svart kam mot rosa bakgrund

Pia König: Kombinatören

"Min titel kommer ursprungligen från en debatt jag hörde på radio nyligen. Den handlade bland annat om konstnärers arbetsvillkor. En konst och kulturarbetare har ofta ett flertal arbeten för att försörja sig vid sidan av sin huvudsakliga konstnärliga verksamhet. Där nämndes konstnären som kombinatörsarbetare. En k o m b i n a t ö r. Jag tänkte på ordet och såg andra egna bilder framför mig. Ett visuellt vridande på ordet kombinatör. Vem är kombinatören? Den frågan satte igång något för mig om hur jag vill visa mina arbeten på Örebro konsthall. Jag gör skulpturer, och ibland miljöer för dem. Jag arbetar oftast med en stiliserad verklighet. Förskjutningar och små förvrängningar. Olika grupperingar och tablåer. De konstverk jag visar är till viss del nya och del har visats tidigare."

Pia König är född 1968 och bor och arbetar i Göteborg. Hon är utbildad på Konsthögskolan Valand. Vid sidan av sin konstnärliga verksamhet arbetar Pia som studierektor på Gerlesborgsskolan i Bohuslän.

www.piakonig.wordpress.com

 

Marcus Jonsson: Saker jag trodde på - en svit målningar

"Mitt måleri bygger på mina egna erfarenheter i livet och mitt intresse för andra människor. Jag utgår från mina minnen som en väg för att starta upp ett konstnärligt arbete. Mina upplevelser är troligtvis liknande många andras och därför ganska allmängiltiga. Jag arbetar med händelser från barndomen till vuxenliv, mina och andra människors berättelser om livet. Mitt intresse ligger i att utforska hur man kan använda film och måleri som ett sätt att kommunicera berättelser. Under arbetet med Saker jag trodde på funderade jag över mina tidiga livserfarenheter, tänkte på saker jag gjort och trodde på under min uppväxt. Kärlek, arbete, utbildning, grabbighet och ensamheten i att bli vuxen. Måleriet är min berättelse. Om man tänker sig en lång tidsaxel är mina bilder uttagna som med ett nålstick."

Marcus Jonsson är född 1980 och bor och arbetar i Göteborg. Han är utbildad på Konsthögskolan Valand och Filmhögskolan Akademin Valand Göteborg.

www.marcusjonsson.eu

 

© Pia König/Marcus Jonsson/Bildupphovsrätt 2013.

 

Mia Malmlöf
bild på konstverk av mia malmlöf föreställande ett vattenlandskap i höstfärger

Labyrint

När Mia Malmlöf nu ställer ut i Örebro är det med en utställning som är speciellt gjord för Örebro konsthall. Labyrint är en målerisk installation där ljud möter målningar på akrylglas och blandteknik på papper. Utställningen består av flera olika rum som har sitt eget uttryck. Det mittersta rummet är inspirerat av ett klassiskt romerskt atrium, huvudrummet i det antika romerska bostadshuset. Antiken är en inspirationskälla för Mia Malmlöf, likaså trädgården med sitt växande och sin förgänglighet. Hennes måleri är färgstarkt och sensuellt och berättarlusten är stark.

– Jag arbetar hela tiden med att hitta nya vägar och spår i mitt konstnärliga språk och kan använda olika stilar om det behövs för det jag vill uttrycka. Jag skräms inte heller för det banala eller det vackra. Ofta har jag en berättande idé även om en del utav mitt måleri kan upplevas som abstrakt, säger Mia.

– Labyrint, fortsätter hon, är en hyllning till dem som gick vilse, de som försvann och till dem som finns kvar. Det här är min hyllning till den stora hyllningen, det vi kallar livet.

Mia Malmlöf är född 1954 och bor och arbetar i Stockholm. Hon är utbildad på Konsthögskolan i Stockholm.


miamalmlof.com

 

© Mia Malmlöf/Bildupphovsrätt 2013.

 

Jukka Vikberg
bild på konstverk av jukka vikberg föreställande ett huvud på fat

Livet som karusell

Örebro konsthall rivstartar vårens utställningsprogram med att visa den finske konstnären Jukka Vikberg. Han tillhör de konstnärer som bidragit till den finska samtidskonstens framgång på den internationella konstscenen. Även i Sverige har han varit en aktiv utställare och curator och finns representerad bl.a. i Malmö konstmuseums Nordiska samling med sina rörliga skulpturer. Det här är Vikbergs första separatutställning på Örebro konsthall. Vi visade honom i en grupputställning med finska samtidskonstnärer 2005, en utställning han förövrigt var med och curerade. I OpenART 2011 curerade han biennalens del med finska deltagare.

Efter att ursprungligen jobbat i klassiska skulpturtekniker säger Jukka Vikberg idag:

- Tidigare var mina arbeten tunga och massiva men så upptäckte jag att elektriciteten uppfunnits och nu rör sig mina skulpturer glatt hit och dit. Jag vet inte om mina skulturer alltid är så glada, men en del humor intresserar mig nog. Människans stora förväntningar i livet i motsats till hennes egna beslut och gärningar ter sig ofta ganska komiska.

- Under senare åren, fortsätter han, har jag studerat min egen ungdom i min konst, eller bättre, tiden då jag lät mitt hår växa ner till axlarna och började härja och hojta i denna värld. Jag är en äkta 60-70-talist. Vi var en generation som upptäckte att allt man säger högt inte alltid stämmer. I motsats till i dag, då krig förs gömda utan mediabevakning, bredde sig bilder ut på brända nakna barn, kvinnor och män i våra vardagsrum. Dessa bilder formade vår ungdom. För att på riktigt förstå vår tid började jag arbeta mer ingående med temat krig. Krig som tema är enkelt, det finns grymma människor som älskar att döda, och giriga människor som gör business av att andra dödar. Kriget är en sjukdom, där båda parterna har insjuknat och behöver hjälp.

Jukka arbetar med en metod han kallar ”sluter ögonen och ser bilder inne i mig”. - Det fantastiska med detta yrke, säger han, är, att man jobbar genom att drömma. Konstnärens yrke är att synliggöra dessa drömmar. Inte mer inte mindre.

Jukka Vikberg är född 1951 i Pyhäjärvi i norra Finland.

jukkavikberg.blogspot.com

 

© Jukka Vikberg/Bildupphovsrätt 2013.

2012

Olle Schmidt
bild på konstverk av olle schmidt föreställande ett landskap med orange himmel

Om ljus och mörker och andra belägenheter

Det här är Olle Schmidts första separatutställning på Örebro konsthall. Vi har tidigare visat honom i en samlingsutställning med inbjudna östgötska konstnärer 2007 och han deltog i biennalen Örebro OpenART 2008. Olle Schmidt är målare och en mycket aktiv sådan, efter sin utbildning på Konsthögskolan Valand i Göteborg 1994 har han ställt ut så gott som varje år. Han arbetar i en berättande tradition och hans berättelser är mångtydiga och gåtfulla. Naturen är ständigt närvarande, människor febrilt aktiva - lite oklart med vad egentligen och stämningen är smått surrealistisk.

- Mina bilder kan verka enkla och okonstlade, men har ofta en mörk underton som får dem att krackelera. Frågorna hopar sig likt kajorna i träden medan humorn står i busken och ser på säger Olle. Jag gillar en suddig tydlighet, eller en skarp tydlighet med ett luddigt innehåll. Det funkar bra när man försöker gestalta mentala händelser.

- Man kan beskriva mina målningars innehåll med ett replikskifte, fortsätter Olle:

- Gå dit!

- Vart kommer jag då?

- Inte faan vet jag!

Olle Schmidt är född 1960, han bor och har sin ateljé i Stora Aleryd, Ödeshög.

Hemsida: www.olleschmidt.se

 

© Olle Schmidt/Bildupphovsrätt 2012.

Kent Andersson
bild på konstverk av kent anersson föreställande kvinna i päls som räcker ut tungan och håller upp långfingret

Du sköna nya värld

Kent Andersson Kent Andersson är född 1961, han gick ut Umeå konsthögskola 1996 och hade länge sin bas i Umeå tills han för två år sen flyttade till Öland. Det här är hans första separatutställning på Örebro konsthall. Kent är skulptör men jobbar också med måleri och video. Han arbetar också med konstnärliga utsmyckningar i offentlig miljö, det senaste uppdraget är Hörnefors resecentrum. Hans konst är berättande, humoristisk och har ett naivt anslag men med en allvarlig och kritisk hållning. Inspirerad av serier och science fiction använder han vardagliga händelser och föremål för att berätta om vår nutid.

- Just nu jobbar jag mest med att göra skulpturer i polyesterplast och reliefer i trä på vardagssituationer, oftast lite absurda. Utställningen kommer att handla om mina funderingar om vår samtid, samt lite minnen säger Kent. Han har en bakgrund i Örebro, 1989 gick han på Örebro konstskola. Han uppmärksammades då genom en skulptur med ett halvnaket hånglande par i plast, placerade på en parkbänk, som orsakade polisutryckning.

Hemsida: http://goto.glocalnet.net/kentegon/andersson/

 

© Kent Andersson/Bildupphovsrätt 2012.


Hanna Beling & Måns Müllner
bild på skulptur av hanna beling föreställande en flicka med tomma ögon

Hanna Beling: Skulptur

- Skulptur är mitt främsta uttrycksmedel. Jag arbetar föreställande och inspirerad av b.l. a renässansens porträttkonst klär jag ut mina skulpturer och fogar ytterligare en dimension till uttrycket genom att skapa atmosfär kring huvudföremålet med olika rekvisita, klädsel och dylikt. De material jag utför skulpturerna i är vax, plast, silikon och brons. Under en tid har jag arbetat med att experimentera med skalor och gå upp och ner i format.Jag har särskilt prövat att förstora kraftigt, för att se hur uttrycket förändras beroende av om skulpturens storlek underdrivs eller överdrivs. Kanske har jag en fascination för det oprövade, det begynnande. Min serie djur är ett prov på en nyfikenhet hos mig för ursprungliga, primitiva däggdjur.

Hanna Beling är född 1972 och bor i Stockholm. Hon medverkade i Örebro OpenART 2011 och ställer nu ut separat på Örebro konsthall. Några kända offentliga arbeten av Hanna Beling är bl. a. huvudet till Marie-Louise Ekmans skulptur av Astrid Lindgren på Vimmerby torg. Likaså Margareta Krooks ansikte till Ekmans skulptur som står framför Dramaten på Nybroplan i Stockholm har Beling skulpterat. I Örebro finns hon representerad med två Chihuahuor i brons i stadsdelen Rosta.

 

Måns Müllner: The Fabulous World of M.M.M.

Måns Magnus Müllner är född 1970 och bor i Stockholm. Han blir en ny och spännande bekantskap i sin första separatutställning på Örebro konsthall. I mer än 10 år har han gjort hundratals målningar i projektet "Pink and Green Paintings". Med två färger, skarpt rosa och grönt som får vår hjärnaktivitet att speeda ger han sig på kända logotyper, symboler och budskap och iscensätter samma hjärnstress som det bombarderande bild- och informationsflödet vi dagligen utsätts för. En hyperaktivitet bland synapserna som han överför till sina bilder. 

 

© Hanna Beling/Bildupphovsrätt 2012.

Jubilarens val
bild från konsthallen med texten jubilarens val

Jubilarens val 2012 - ett nedslag i dagens konst och konsthandverk i Örebro

Utställningen Jubilarens val arrangeras för de anställda som arbetat 24 år i Örebro kommun och därmed får en minnesgåva. Jubilarerna kan välja ett verk ur den här utställningen eller traditionell gåva. Utställningen är ett nedslag i dagens konst och konsthantverk i Örebro kommun där man även från allmänheten kan handla till ett förmånligt enhetspris.

Jubilarerna har förtur till konstverken och kan välja gåva, övriga kan reservera och får veta i efterhand om de får köpa något.


© Örebro Konsthall/Bildupphovsrätt 2012.

Peter Johansson
bild på konstverk av Peter Johansson, man i uniform med förvånat uttryck mot svart bakgrund

Hoppla!

Peter Johansson är årets sommarutställare på Örebro konsthall. Han är en konstnär som är ständigt närvarande i trakten genom sitt omtalade konstverk "Utan titel" som tillfördes Kvarntorpshögen 2006. Verket bär sveriges då vanligaste namn JOHANSSON och är av samma snitt och storlek som den berömda Hollywood-skylten.

Peter arbetar oftast tillsammans i en duo med Barbro Westling. I OpenART 2011 deltog de med "The Cockoo", göken på Örebro slott som tittade ut varje kvart och lät som en tupp med röstproblem. Peter kommer inte bara använda sig av konsthallen utan ska också göra "något" på Järntorget. www.artistpeterjohansson.org

 

© Peter Johansson/Bildupphovsrätt 2012.

UNTITLED #32
Bild från örebro konstskolas vårutställning föreställande ett huvud bakifrån uppbyggt av flera mindre konstverk

Örebro konstskolas vårutställning

Verk av olika slag gjorda av alla elever 2012 på Örebro Konstskola. Örebro Konstskola driver utbildning i fri konst på nivån mellan gymnasium och högskola. Den konstnärliga grundutbildningen är på två år och målet är att den ska leda vidare till högre konstutbildning. I år visas skolans vårutställning på Örebro konsthall och samtliga första- och andraårselever deltar. Vårutställningen som brukar vara högt uppskattad och välbesökt kommer visa en bredd med verk i olika tekniker, måleri, skulptur, film, ljudverk, text med mera.

 

© Örebro konstskola/Bildupphovsrätt 2012.

Dirty old town
bild på grått hus från utställningen dirty old town

Dirty old town

Kristina Lindberg, Sara Mirzajanzadeh , Daniel Dahl & Ulrika Linder

"Vi ställer ut tillsammans för att vi har en sak gemensamt, säger Ulrika Linder. Vi har alla lämnat Örebro för att utbilda oss, och sedan återvänt, vilket är ovanligt för unga utbildade konstnärer. De fortsätter ofta till Stockholm eller andra stora städer, men vi tycker att Örebro har en stor potential och borde ha intresse av att presentera en ny generation konstnärer"

Kristina Lindberg f.1981 är skulptör och har studerat vid Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam och Konsthögskolan i Göteborg, där hon tog ut en master i konst 2011.

Ulrika Linder, f.1984, tecknare med examen från masterprogrammet på konsthögskolan Valand i Göteborg 2011.

Sara Mirzajanzadeh, f.1983, gick ut fotografiska universitetet i Göteborg 2007 och sedan Kungliga konsthögskolan i Stockholm 2011, med en master i konst. Hon jobbar med många olika tekniker, bland annat skulptur, fotografi, och performance-konst.

Daniel Dahl, f. 1976, målare, gick ut från Konsthögskolan Valand i Göteborg 2006.

 

© Brandon Lim LW/Bildupphovsrätt 2012.

Juan Andrés Milanes Benito
bild när konstnären Juan Andrés Milanes Benito står lutad mot ett av sina konstverk på en tågstation

Analyzing sanity

Juan Andres Milanes Benito är född 1978. Han bor och arbetar i både Oslo i Norge och i Havanna på Kuba. Juan Andres Milanes Benito har stort intresse för att använda det offentliga rummet och stadsmiljöer. Han arbetar med performance, skulptur, video, filmvisning och installation, han vill skapa interaktion. Juan Andres Milanes Benito försöker inte att förändra den urbana miljön, men han vill få folk till en social reflektion. Han vill att man ska använda sina sinnen och arbeta med sina kollektiva vardagliga upplevelser, just så som många människor inte kan tänka på grund av den snabba takten som är i dagens samhälle. Med sina verk ger Juan Andres Milanes Benito ofta betraktaren en känsla av att vara någon annanstans.

 

© Juan Andres Milanes Benito/Bildupphovsrätt 2012.

Moment
bild i grönt och gult med texten moment

Moment - åtta svenska grafiker på Örebro konsthall

Nina Bondesson, Urban Engström, Alexandra Kern, Fredrik Lindqvist, Minako Masui, Gunnar Nehls, Jenny Olsson & John Rasimus

Etsningar i betong, collageartade väggobjekt, skulpturala träsnitt och gigantiska torrnålar, screentryck på blästrat glas, bakplåtar och trä, installationer – och ibland flera kvadratmeter stort är dagens grafik. Det var länge sen grafik först och främst associerades med renlärig teknik eller som ett billigt alternativ till målningar. Hantverksskickligheten finns där men dagens grafiker experimenterar med, och blandar obehindrat olika tekniker och uttrycket och berättelsen är det viktigaste.

Den här stora grafikutställningen kommer närmast från Eskilstuna konstmuseum som också producerat den. Den har tillkommit med anledning av utdelningen 2010 av Jordi Arkös stipendium för grafiker, instiftat av Carl-Axel Valéns stiftelse i Eskilstuna.

Det är ett vasst urval av stipendiater, dessa åtta hör hemma i framkanten i dagens grafik och det är med glädje som Örebro konsthall får tillfället att visa upp ett utsnitt av det ”senaste” inom svensk grafik för örebropubliken.

 

© Örebro konsthall/Bildupphovsrätt 2012.


...
Ett oväntat fel, kontakta systemansvarig

Senast uppdaterad: 14 december 2017

Publicerad: 31 januari 2017

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Örebro municipality in other languages

Close

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 7-17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl.10-17

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se