Kreativa idéer för ett hållbarare och mer attraktivt Örebro

Vid en vernissage på Karolinska gymnasiet presenterade gymnasieelever i årskurs 1 sina visioner för stadens hållbara framtid. Under ett projekt i samhällskunskap fick eleverna välja ut olika stadsdelar och komma med förslag på förbättringar. Representanter från stadsbyggnadsförvaltningen hade bland annat bjudits in och fick ta del av elevernas kreativa idéer för ett bättre och hållbarare Örebro.

Modell över Södermalm.

Amanda, Elma och Siri visar sin modell över Södermalm. Här rör sig mycket människor, både cyklister och gående som ska samsas med tåg, bilar och bussar. Det finns dessutom en restaurang, bensinmack och en stor parkering.

– Det här är en otrygg och farlig plats, menar tjejerna och visar i sin modell förslag på förbättringar.

Man vill bland annat bygga in farthinder och tydligare övergångsställen, öka belysning, bygga en tunnel, göra området grönare och satsa på solpaneler.

– Vi vill göra det mer miljövänligt och attraktivt, och säkrare att ta sig dit och därifrån, säger tjejerna.

Skapa gemenskap i "nya" Vivalla cenrtum och ett mer levande Stora Holmen

Vid ett annat bord sitter Ester, Klara, Tage och Martin. De har gjort en modell över Vivalla centrum och pekar på hur det området kan förbättras.

– Vi har satsat på den sociala hållbarheten. Vi vill skapa gemenskap och här ska människor umgås och ha trevligt, säger eleverna.

En park ska anläggas med ett utegym och promenadslingor, en gymnasieskola, ett café och en second hand butik ska bland annat finnas på platsen.

Vid ett tredje bord berättar Lisa och Lisen om sitt arbete med Stora Holmen. De har också fokuserat mycket på den sociala hållbarheten och har skapat en holme med mer belysning, promenadstråk och nya bänkar. Även fåglarna har en given plats här med nya och fler fågelholkar. En ny bro ska också byggas för att öka tillgängligheten.

– Vi vill underlätta för människor att umgås mer och här har vi skapat en plats för just det.

"Verkligen gått över förväntan"

Näringslivsrepresentanter, stadsbyggnadskontoret och förvaltningsrepresentanter var inbjudna till vernissagen. Eleverna fick både redovisa sina egna funderingar och tankar samt lyssna på vad kompisarna jobbat med under dagen.

Lärare på Karro

– Vi ville med projektet visa att entreprenörskap är så mycket mer än bara UF-företag. Och det har verkligen gått över förväntan, skulle jag säga.

– Eleverna har jobbat på otroligt bra, visat ett härligt driv och samarbetat bra. Det här konceptet vill vi behålla men utveckla ännu mer till nästa år, säger läraren Svante Ingberg (bilden).

/Mikael Kindgren, Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: