Spridningskonferens: "Det handlar om att ha belägg för det vi gör"
Förskole- och grundskoleförvaltningens spridningskonferenser lockar fler och fler. Den här gången hade över 200 förstelärare och rektorer sökt sig till Conventum Kongress. Frida Grimm, från Umeå universitet, föreläste om lärledarskap och Västra Engelbrektsskolan och Lundbyskolan presenterade SVA:ret, ett utvecklingsarbete kring svenska som andraspråk.

Frida Grimm
Föreläsningar och mycket tid till workshop på temat "Lärarledarskap för undervisningsförbättring" stod på programmet för spridningskonferensen den här gången. Frida Grimm, som föresläste digitalt på spridningskonfrensen i november, var nu på plats och fortsatte att fördjupa temat. Denna gång fokuserade hon på hur vi tillsammans kan skapa ett undersökande förhållningssätt ute i våra verksamheter.
Att arbeta på vetenskaplig grund handlar inte om att addera eller anamma nya metoder i praktiken. Det handlar snarare om att ha belägg för det vi gör, menar Frida. Som stöd i arbetet finns praktiska verktyg. Frida nämner Helen Timperlyes "Undersökande och kunskapsbildande cykel" som en bra modell att utgå från. Askultation, filmning av undervisning, lesson/learning studies och forskning i den egna verksamheten kan också vara värdefulla praktiska verktyg. Allt behöver dock anpassas till den egna kontexten, var Frida noga med att påpeka.
Deltagarna fick en hel del tid till workshop i olika grupper.
Lokalt exempel: Västra Engelbrektsskolan och Lundbyskolan
Som ett exempel på pågående lokala utvecklingsarbeten presenterade Västra Engelbrektsskolan och Lundbyskolan ett projekt som man döpt till SVA:ret, där syftet är att möjliggöra skolframgång för elever med svenska som andraspråk. Båda skolorna upplevde att man tidigare gjorde gott utvecklingsarbete men oavsett åtgärd gav det inte de effekter man ville se i form av ökad måluppfyllelse.
– Vi är båda mångkulturella skolor och har identifierat språket som en nyckel, berättar rektor Cecilia Lindskog.
Skolorna började titta på vilka behov som fanns i verksamheten, vilket stöd man kunde få från huvudman och hur eleverna upplevde undervisningen.

Karin Engblom, Sofie Granqvist, Cecilia Lindskog och Josefin Nilsson
SVA-undervisningen en nyckel
Man insåg tidigt att SVA-undervisningen (Svenska som andraspråk) behövde prioriteras för att förbättra måluppfyllelsen. Det fanns stora skillnader i hur SVA-undervisningen genomfördes på skolan, vilket ledde till bristande likvärdighet.
Syftet med utvecklingsarbetet blev därför att stärka undervisningskvalitén för elever som utvecklar SVA och på sikt nå en ökad måluppfyllelse för eleverna
Skolorna får stöd från Förskole- och grundskoleförvaltningens språksamordnare Karin Engblom och forskaren Josefin Nilsson från Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC). Josefin leder lärträffarna på skolan och vägleder skolorna i mellanrumsarbetet (arbetet mellan träffarna).
– Det vi har sett är hur otroligt viktigt det är att skola och forskning hänger samman. Vi får jättebra stöttning och Josefin leder oss i rätt riktning, menar Sofie Granqvist.
Alla med och bidrar till ett lärande
Skolorna menar att utvecklingsarbetet har hjälpt till att skapa ett "tillsammans-arbete" där alla berörs. Det pratas undervisning och kvalité på ett annat sätt på de två skolorna nu.
– Alla är med och bidrar och vi skapar ett gemensamt lärande. Våra elever ska gynnas av ett lärande hos oss, säger Cecilia Lindskog.
Från scenen skickade Cecilia och Sofie med några avslutande tankar:
– Glöm aldrig elevperspektivet och våga dela med er av det utvecklingsarbete som sker ute på våra skolor!
Nästa spridningskonferens går av stapeln den 6 oktober.
/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Några anonyma röster om vad deltagarna tar med sig från konferensen:
– Vi behöver utveckla ett undersökande förhållningssätt och undvika att fastna i aktivitets- och trevlighetsfällorna. Förändring och utveckling måste få ta tid och vara en process.
– Tankar om hur andra skolor arbetar. Får inspiration.
– Bra med inslag från pågående utvecklingsprocesser i kommunen. Mer sådant.
– Jag kommer att ta med mig ett undersökande förhållningssätt: Hur blir det bättre för barnen/eleverna? Vad är det som händer när jag eller min kollega gör så här? Vad händer med eleverna? Granska, lära, prova, analysera, utveckla, utvärdera…
– Vikten av att ha tydligt syfte och mål med utvecklingsinsatser. Att man tillsammans grundligt har kartlagt vilka utvecklingsbehov som just vår skola behöver och hur vi bäst jobbar för att nå målet. Att detta är förankrat hos all personal. Ett tydligt SKA-arbete där förstelärare ingår.
Undersökande förhållningssätt.
Läs mer om spridningskonferenserna på sidan "Förstelärare och spridningskonferenser"
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.