Skicka vidare! Anna Hammarbäck
I intervjuserien Skicka vidare! är det den här gången Anna Hammarbäck, lärare på Pops Academy Karl Johan, som svarar på tre frågor från Elin Käll.
Hej Anna! Berätta lite om dig själv!
Mitt namn är Anna Hammarbäck. Jag började min lärarkarriär 1998 på Lekebergsskolan 7–9 i Fjugesta. Där jobbade jag med svenska, SO och filmprofil. Pendlingen tog till slut ut sin rätt och då sökte jag mig tillbaka in till Örebro och började att arbeta på Karl Johan 2011. På Pops Academy Karl Johan, vilket skolan numera heter, jobbar jag med SO och Sv-en på högstadiet.
Vad bidrar sång- och musikprofilen med för elevernas upplevelse av att gå i skolan vad gäller trygghet och inlärning?
Jag tänker att musik ger eleverna lite mer glädje i vardagen. De gillar musik och de får mer musik i skolan genom att gå på Pops Academy Karl Johan. Vi har många kreativa lärare på skolan som på olika sätt väver in musik i inlärningen. Det kan t ex handla om att skapa kom-ihåg-ramsor med rytm, eller att förstärka ett budskap genom musik eller låttexter. Eleverna tränar mycket på att samarbeta och att göra samma sak på samma gång och det skapar både trygghet och gemenskap. Vi har minst ett projekt som avslutas med en stor redovisning i varje årskurs och där gör de verkligen något stort tillsammans. Att som 10-åring göra en konsert tillsammans med 180 barn och kammarorkestern är en häftig gemensam upplevelse. Att som 13-åring sjunga “O Helga natt” på Conventum tillsammans med 210 andra tonåringar och bli peppad av de som är äldre skapar trygghet, gemenskap och stolthet.
På vilket sätt påverkar sång- och musikprofilen ditt arbete, du som inte är musiklärare?
Jag måste nog svara: både väldigt mycket, men också väldigt lite. Väldigt lite eftersom att vi följer samma kursplaner som alla andra skolor och det centrala innehållet är ju detsamma. Under vissa perioder påverkar det dock väldigt mycket, till exempel när vår stora julkonsert ska repeteras under stora delar av en vecka, eller när jag tvingas att bli lite peka-ordningen-i-programmet-person när vi är ute och lussar trots att jag inte är speciellt musikalisk. I min nia förra året var det en elev i klassen som tog ton i luciatåget och jag kan lova att det är ganska häftigt när en flicka räknar in i ett kort intro och sedan börjar de andra 29 flickorna och pojkarna sjunga perfekt stämsång. Jag ligger inte bakom den träningen, men jag kan rida på vågen av att de tränat på att samarbeta i min undervisning.
Jag försöker också att använda mig av musik för att skapa lite stämning till olika ämnesområden. Låten “Mina områden” är självskriven när vi ska jobba med segregation. Efter en sådan so-lektion kan följande hända på matematiken: En elev sjunger tyst “Tjackisen står och dyrkar nåt av låsen, Polarns' mamma gömmer systembolagspåsen” och sedan från ingenstans stämmer tre andra in och sjunger högt, “välkommen till mina områden”. Matematikläraren var inte jättenöjd, men jag skulle säga att det kan tyda på att musik sätter igång processer och förstärker inlärningen.
En annan kanske knasig grej jag brukar göra som introduktion till första världskriget är att jag ger eleverna en låttext och ber dem nynna hur de tror att texten ska sjungas. En ganska flummig och utlämnande uppgift men på Karl Johan tvekar man inte. Man är van att sjunga så att andra hör och då kan man också nynna så att andra hör. Jag kan lova att det blir ganska komiskt när de nynnar Sabatons låt “Great war” som att det vore ett klassiskt stycke när jag sedan drar igång den riktigt tunga hårdrocken. Jag har flera exempel på musik i undervisningen men stannar här.
Vad är det allra bästa med att vara lärare tycker du?
Att jag gör något viktigt under variationsrika dagar, att jag utmanas och att jag ganska ofta får mycket tillbaka både från elever och föräldrar.
Jag skulle vilja skicka frågor vidare till David Salminen, lärare på Pops Academy Karl Johan:
- Vad är det allra bästa med att vara lärare tycker du?
- Hur är det att jobba som musiklärare på en skola med musikprofil?
- Nu är ju du ung David, men jag ställer frågan ändå: Hur skulle du säga att digitala verktyg förändrat ditt arbete som lärare?
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.