Hållbarhet genomsyrar förskolorna efter utvecklingsprogram
21 förskollärare och 8 rektorer från Almby och Brickebackens förskolor i Örebro har under tre år deltagit i utvecklingsprogrammet "Hållbar förskola" i Ifous regi. Nu släpps slutrapporten och de inblandade förskolorna vittnar bland annat om att hållbar utveckling har blivit både ett förhållningssätt och ett innehåll som genomsyrar verksamheterna.
Örebro kommun hoppades genom deltagandet i Hållbar förskola, få ökad kunskap om hållbar utveckling kopplat till förskolans uppdrag. Man ville också få mer inspiration och drivkraft för att nå hållbarhetsprogrammets mål, hitta hållbara lösningar och bidra till den omställning som krävs för att skapa en hållbar framtid.
Vi har tagit del av slutrapporten från programmet "Små steg - stora avtryck" och enligt den, har de deltagande förskolorna, kommit en bra bit på väg.
Medverkande pedagoger och rektorer i Örebro, beskriver att det under programmets gång har utvecklats ett gemensamt professionellt språk i verksamheterna. Det har även vuxit fram en förståelse för att hållbar utveckling inte kan plockas ut som en särskild del av förskolans verksamhet, utan att det egentligen genomsyrar allt, både som ett förhållningssätt och som innehåll. Just ett gemensamt förhållningssätt uppges vara en grund för att lyckas med hållbarhetsarbetet. Barnen behöver möta pedagoger med samma syn på hållbarhetsfrågorna, som både undervisar och agerar utifrån samma värden.
Hållbarhetsperspektivet en viktig del i SKA-arbetet
Flera av de medverkande pedagoger och rektorer upplever att hållbar utveckling i dag genomsyrar verksamheternas förhållnings- och arbetssätt. Deltagandet i Hållbar förskola har även vidgat pedagogernas sätt att lägga upp undervisningen. Hållbarhetsfrågor vävs in i temaarbeten och barnens tankar och åsikter tas tillvara redan i planeringen av teman och undervisning. I det systematiska kvalitetsarbetet finns hållbarhetsperspektivet med i alla delar, från mål och prioriterade områden till undervisningsplanering, utvärdering,
reflektion och analys.
Några effekter som arbetet med hållbar utveckling har gett barnen är att de har fått en ökad kunskap om de globala målen och hur dessa hänger samman med varandra samt en förståelse för hur vi kan hjälpa människor och miljö.
Förflyttning i arbetet med den ekonomiska och sociala dimensionen
Verksamheterna hade kommit längst i arbetet med den ekologiska dimensionen, medan den sociala och den ekonomiska dimensionen upplevdes vara svårare att arbeta med i förskolan. Detta har dock utvecklats under programmets gång och i dag uppger flera rektorer och pedagoger att de ser en tydlig förflyttning i arbetet med både den ekonomiska och den sociala dimensionen i hållbarhetsarbetet.
Detta manifesteras exempelvis genom att det har utvecklats en stark kultur av delande och att sambruk av förskolans material och resurser nu ses som en självklarhet. Även barnen har fått en större förståelse för hur resurser används och material kan återbrukas.
Flera pedagoger vittnar om hur barnen sprider denna kunskap vidare till sina vårdnadshavare och lär dem att agera mer hållbart i vardagen. Den ökade förståelsen för social hållbarhet syns exempelvis genom att verksamheten i större utsträckning efterfrågar barnens tankar och perspektiv, genomför prövningar av barnets bästa och att barnen alltmer involveras i planering och utvärdering av undervisningen.
Processer och strukturer med hållbarhet
Rektorerna har lyft in hållbarhetsfrågor och perspektiv i organisationens struktur, genom att utveckla såväl processer som strukturer med hållbarhetsperspektiven i fokus. Det har handlat om att utforma forum för diskussion och kollegialt lärande, ha med stående punkter i förskolgemensamma möten och att lyfta in frågor i det systematiska kvalitetsarbetets stöddokument. Rektorerna ser att de alltmer utvecklar ett hållbart ledarskap och lyfter fram arbetsmiljö och hållbart medarbetarskap som ett fokusområde.
Flera rektorer har fokuserat på att stärka personalens välmående och minska känslan av stress. Genom att utveckla organisation och processer har de planerat för att medarbetare och organisation ska hålla i längden. Detta har bland annat gett effekter som tryggare och lugnare personalgrupper, som upplever en större tydlighet i sitt uppdrag.
Viktigt att sprida kunskap
Framöver återstår arbetet med att sprida den kunskap och de tankesätt om arbetet med en hållbar förskola som deltagarna har fått genom programmet till övriga rektorer och pedagoger. Alla kommunens 48 förskolerektorer har provat att göra OMEP-skattningen.
Hållbart ledarskap har varit i fokus på rektorsnivå och verksamheternas arbete med hållbar utveckling har följts upp på huvudmannanivå, både genom kvalitetsrapporter och kvalitetsdialoger.
Utvecklingsprogrammets lärdomar fick också spridning via den gemensamma lärardag som genomfördes i slutet av oktober. Den kan du läsa mer om i artikeln: "Förskolorna i Örebro har språket i fokus".
Här kan du läsa hela slutrapporten - Små steg stora avtryck.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.