Meny

Tidigare satsningar inom "Skolutveckling tillsammans – Topp 25 2025"

Här kan du läsa mer om vilka satsningar som tidigare har beviljats projektmedel inom "Skolutveckling tillsammans - Topp 25 2025". Klicka på plusboxen för att läsa mer om de olika satsningarna.

Övergripande satsningar

Lärarassistenter

Flera skolenheter inom såväl grundskola som gymnasiet visar på att lärare upplever stress i sitt arbete, det kan vi se i de medarbetarenkäter som genomförs årligen. Genom att lägga några av de arbetsuppgifter som lärare idag gör på andra yrkeskompetenser får lärare fokusera på uppdraget att planera, genomföra och följa upp undervisningen. Satsningen innebär att lärarassistenter projektanställs och genomför arbetsuppgifter såsom:

  • bistår lärarlag och enskilda lärare genom att utföra diverse administrativa arbetsuppgifter (t.ex. frånvarorapporter, blanketter, bokning av möten),
  • bistår lärare i arbetet i klass och/eller på fritidshem,
  • samspelar med elever, föräldrar, lärare och andra samarbetspartners,
  • känner till och följer verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner,
  • arbetar och dokumenterar i de verksamhetssystem som finns.

Rektor anställer och arbetsleder den lärarassistent som fördelas till skolenheten. Skolenheter som fått ta del av satsningen är Rudbecksskolan, Brukets skola, Lundbyskolan, Odenskolan, Garphyttans skola, FyrenEkAlmen, Fridhemsskolan och Kunskapsskolan.

Ansvariga:

Rudbecksskolan- Helene Freij
Brukets skola- Lena Sörbö
Lundbyskolan- Ann Forsberg
Odenskolan- Fredrik Karlsson
Garphyttans skola- Ing-Marie Karlsson
Fyren Ekalmen- Marie Einarsson
Fridhemsskolan- Martin Hylén
Kunskapsskolan- Mats Barlow

Mentorer (elevkoordinator)

Flera skolenheter inom såväl grundskola som gymnasiet visar på att lärare upplever stress i sitt arbete. Dessutom medför mentorsuppdraget på flera av våra skolor betydligt större merarbete för den enskilde läraren än på andra skolor. Genom att koncentrera mentorsuppdraget till en person, en s.k. heltidsmentor, får lärare istället fokusera på uppdraget att planera, genomföra och följa upp undervisningen. Det andra viktiga syftet med satsningen är att fokusera stödet till de elever som behöver det mest. Exakt hur mentorsuppdraget ska se ut måste tas fram på respektive skola utifrån respektive skolas specifika behov. Dock finns vissa grunduppdrag såsom att ansvara för dokumentation och information kring elevens utveckling under läsåret och vara den viktiga länken mellan hem och skola, samt i förekommande fall andra externa aktörer. Men i uppdraget skulle det också kunna ligga studieteknik och hur man kan anpassa detta på individnivå.

Satsningen innebär att ett antal heltidsmentorer projektanställs.

Rektor anställer och arbetsleder den heltidsmentor som fördelas till skolenheten. Skolenheter som fått ta del av satsningen är Karolinska skolan, Vivallaskolan, Gumaeliusskolan, Västra Engelbrektsskolan, Jensens skola och Karl Johans skola.

Ansvariga:

Karolinska skolan- Åke Johansson
Vivallaskolan- Åsa Fahlström
Gumaeliusskolan- Chris Gelinder
Västra Engelbrektskolan- Ann-Sofie Keller
Jensens skola- Victoria Bjurström
Karl Johansskolan- Lena Boström

Läs mer på Pedagog Örebro: "Här har elevkoordinatorer blivit en framgångsfaktor"

Socialpedagoger

Hannaskolan och Mellringeskolan har båda identifierat behovet av en socialpedagog men med lite olika ingångar till behovet. Hannaskolan ser behovet bland annat utifrån en ökad psykisk ohälsa och problematisk frånvaro bland eleverna. Samtidigt har lärarna en ansträngd arbetsmiljö med mindre tid för grunduppdraget pga. ökade kringuppgifter. Ekvationen är svårlöst. I resultatet av statens särskilda utredning av elevers problematiska frånvaro, Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera, betonas att elevhälsans arbete måste konkretiseras och bli närmare kopplat till elevernas vardag samt att lärarnas möjligheter att nära samverka med elevhälsan måste stärkas. Samarbetet med hemmet är ett annat område som lyfts i utredningen. Genom att anställa en socialpedagog vill skolan öka chanserna för ett lyckat samarbete mellan elevhälsa, lärare, elev och hemmet.

Mellringeskolan beskriver behovet med bakgrund utifrån trygghetsenkäter, elevintervjuer och samtal med vårdnadshavare. I vissa grupper finns enskilda elever och i andra grupper fler elever som har ett normbrytande beteende som missgynnar studieron i klassrummet. Socialpedagogen ska vara ett stöd i att arbeta mer förebyggande och främjande på skolan med utgångspunkt i det ovan beskrivna.

Utöver dessa två skolors satsningar har medel tillsatts ur Topp 25 för att ett antal förskolor ska kunna anställa och hitta arbetsformer för socialpedagoger utifrån förskolans pedagogiska uppdrag.

Ansvariga:

Hannaskolan- Mia Wallin
Mellringeskolan- Johan Walter
Förskolan Baraem- Ahmed Amer
Baronbackarnas förskolor- Maria Forss
Brukets förskola- Maria Gegnert
Brickebackens förskolor- Susanne Carlsson

Läs artikel om Hannaskolans arbete med en socialpedagog här!
Läs artikel om Brickebackens förskolor, Baronbackarnas förskolor & Förskolorna centralt väster här

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Förvaltningen förskola och skola utbildar två kursledare i en nationell satsning som anordnas av Nationellt centrum för andraspråk. Kursledarna kommer att genomföra ett utvecklingsarbete tillsammans med skolorna inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Avsikten med upplägget är att bygga upp en kapacitet på respektive skolenhet och ge långsiktiga förutsättningar i ett systematiskt arbete. Detta är ett sätt att säkerställa att nyanlända och flerspråkiga elever får en undervisning som ger dem möjlighet att nå upp till målen genom att skolorna får kunskap och erfarenheter i att arbeta språk- och kunskapsutvecklande. Tanken är att uppstarten ska ske med två pilotskolor för att sedan kunna vidareutveckla arbetet på fler skolor.

Ansvarig: Katarina Arkehag

Utbildning om skolagens tolkning av extra anpassning och stöd.

Antalet elever med behov av extra anpassning eller särskilt stöd är en särskilt sårbar grupp om de inte får den hjälp de behöver. Risken att eleven inte klarar av att få fullständiga betyg är överhängande samt att eleven i sig kan fara illa och bli aktuell för olika typer av insatser senare i livet. Samtidigt är det svårt för de enskilda skolorna liksom för vårdnadshavare att veta vilka regler som egentligen gäller angående elevers rätt till extra anpassning och särskilt stöd. Det finns därför ett behov att tydliggöra Skollagens tolkning av vad som är extra anpassning och särskilt stöd till elever.

Utbildningen sker genom föreläsningar av jurist med specialkunskap om skollagen. Utbildningarna vänder sig till rektorer, elevhälsa, pedagoger och specialpedagoger och pågår under 2017 och 2018. Genom satsningen kommer elevens rätt till tidigt stöd och omfattning att klarläggas. Ansvarsfrågan mellan pedagog och rektor synliggörs, tillsammans med klarläggandet av vad som skall omfattas av den av kommunen utbetalda elevpengen.

Ansvarig: Anne Jeansson 

Vägledande samspel / ICDP

Örebro kommuns förskolor och skolor har i flera år arbetat enligt Vägledande Samspel/ICDP i mötet med barn och elever. Vägledande samspel/ ICDP är ett hälsofrämjande förhållningssätt som riktar sig till alla barn och elever och gynnar deras växande och lärande. För att skapa en långsiktigt hållbar organisation för arbetet med utbildningar i programmet Vägledande samspel/ICDP i både förskola och skola utbildas nu fler inom programmet genom denna satsning. Utbildningsinsatserna genomförs utifrån en fastställd årlig planering så att förskolorna och skolorna kan planera in kompetensutvecklingen i sin verksamhetsplanering. Målgruppen för utbildning i Vägledande samspel är förskolans hälsoteam och elevhälsans personal, lärare, förskolechefer och rektorer.

Då Vägledande samspel/ICDP bland annat har en effekt på barn och elevers välbefinnande och trygghet kommer det i längden också bidra till en ökad måluppfyllelse och också bidra till en ökad social hållbarhet. Arbetet faller också väl in i Örebro kommuns arbete med barnkonventionen och mänskliga rättigheter som syftar till att stärka den sociala hållbarheten.

Ansvarig: Soile Leino 

Läs mer på ICDP-sidan på Pedagog Örebro!

Forskning

Örebromodellen för kollegialt lärande – Almby skola

Forskningen visar att det är skolans inre arbete som påverkar resultaten i skolan mest där lärarnas kompetens och förmågor spelar en central roll. Lärares gemensamma och kontinuerliga analyser och utvärderingar av samband mellan undervisning och elevernas kunskapsutveckling är viktiga redskap för att utveckla och stärka kvaliteten i skolan – kollegialt lärande. Mot bakgrund av detta samt med avstamp i den stora mängd internationell forskning som lyfter fram kollegialt lärande som resultathöjande nyckelfaktor finns goda skäl att ta reda på vad kollegialt kan innebära för ökade resultat och hur det kan fungera i en ”örebrokontext”. Syftet är att utveckla en ”Örebromodell” för kollegialt lärande utifrån det vetenskapliga kunskapsläget och den lokala skolkontexten i Örebro. Detta sker nu tillsammans med forskare från Örebro universitet och genom en gemensam kunskapsproduktion ska de visa på hur effektiv och ändamålsenligt kollegialt lärande kan organiseras och genomföras så att det ger tydliga effekter på elevernas resultat. Arbetet utförs på en pilotskola, Almbyskolan, i Örebro kommun och kunskaperna som genereras genom arbetet ska sedan föras ut till andra skolor i kommunen.

Ansvarig: Anders Trumberg

Läs mer på Pedagog Örebro - Kollegial Örebromodell med KLÖS!

Läs slutrapport för KLÖS-projektet (pdf, 782.5 kB)

Pilotsatsningar på förskolor och skolor

Berättarväx - en läsupplevelsesatsning på Karolinska skolan

Det har på senare år pågått en massiv nationell debatt kring elevers minskade läsvanor, vilket bidragit till sämre resultat i de flesta ämnen. Med denna satsning vill Karolinska skolan utveckla en ny metod för att vända denna negativa trend och försöka stimulera och inspirera elever till ökad läslust. Det nya och unika i denna satsning är att koppla in vårdnadshavarna i elevernas litteraturläsning, något som inte har testats på gymnasienivå tidigare. Berättarväx knyter an till målet att öka barn och elevers kunskaper och stärka skolresultaten. Satsningen innebär att vårdnadshavare och elever på gymnasiet erbjuds att gemensamt läsa en bok och sedan diskuterar tillsammans i grupp. Under bokcafékvällar delger deltagarna varandra berättelserna och de reflektioner som de ger upphov till. Samtalet handlar också om den gemensamma läsupplevelsen i sig.

Ansvarig: Åke Johansson

Läs mer på Pedagog Örebro: Berättarväx - att växa tillsammans genom att läsa och samtala

Digitalt språkande i förskolan – Leklustan

Förskolan Leklustan har sett ett behov av en satsning på en digital ateljé inklusive kompetensutveckling för att stärka pedagogernas tekniska kunskaper samt fördjupning i pedagogiska tankar och idéer för denna miljö. De digitala verktygen tillför, förstärker och gestaltar kommunikation mellan barnen och blir på så sätt en viktig del i deras erfarenheter, utveckling och lärande. En förutsättning för att grundlägga en språkutveckling är en meningsskapande kommunikation vilket de digitala verktygen kan bidra till.

Ansvarig: Mari Engman

Fortbildning inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

På Viktoriaskolan går ett antal elever med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF) och man ser ett behov av fortbildning för personalen inom området för att kunna ge eleverna de rätta förutsättningarna att ta till sig kunskap. Satsningen går ut på att NPF-utbilda all personal genom Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) samt låta elevhälsoteamet gå en fördjupad utbildning även den i SPSM:s regi. Genom en ökad kunskap om NPF och hur man behöver arbeta hela skoldagen med bemötande, struktur i klassrummet, planering av uppgifter, lektioner m.m. ska personalen kunna skapa en miljö som ökar förutsättningarna för en högre måluppfyllelse hos eleverna.

Ansvarig: Anette Frank

Fortbildningssatsning inom rörelse och dess påverkan på inlärning på Brickebackens skola

När det gäller elevernas måluppfyllelse i matematik visar Brickebackens skola generellt låga resultat. De kartläggningar som genomförts visar att det finns en stor spridning mellan eleverna. Det tar lång tid innan eleverna erövrat grundläggande kunskaper. Av den anledningen vill man nu prova en fortbildningssatsning inom rörelse och dess påverkan på inlärning med fokus på matematik. Studier av hur fysisk träning påverkar skolprestationer visar att det finns ett positivt samband mellan högintensiv träning och förbättrade skolprestationer. Bland annat har forskare gjort studier på barn mellan 4-18 år och funnit förbättringar på perceptuell förmåga, problemlösningsförmåga och matematisk förmåga. Det finns också studier som visar på klassrumsträning med hög puls och ökad uppmärksamhet hos eleverna.

Ansvarig: Katarina Wallströmer

Fyren främjar fysisk förmåga – Fyren EkAlmen

Modern hjärnforskning visar att motion och träning bidrar till otroliga effekter på hjärnan. Hjärnan är det organ som påverkas allra mest av att vi rör på oss. Undersökningar har visat att med mer rörelse förbättras minnet/betygen/prestationer/kreativiteten. Skolan Fyren EkAlmen har identifierat behovet av att öka kompetensen hos personalen, för ett mer långsiktigt arbete, om hur hjärnan påverkas av fysisk aktivitet. Syftet är att ge eleverna bättre förutsättningar för inlärning och utveckling av en god hälsa. Eleverna ska bli medvetna om hur inlärningen påverkas positivt av rörelse i form av pulshöjande aktiviteter och själva få uppleva detta.

Läs mer på Pedagog Örebro: Fyren främjar fysisk förmåga

Ansvarig: Marie Einarsson

Förskola för alla – Vintrosa-Latorp

Det är viktigt att förskolan systematiskt arbetar med kompetensutveckling och utveckling av verksamheten för att ha de verktyg och den kunskap som krävs för att möta alla barn. Alla barn ska få samma chans och möjlighet att utvecklas till sitt bästa jag, vara trygg och se på sig själv med positiva ögon. I förskolan läggs ofta grunden till att utveckla socialt samspel, att lära om sig själv tillsammans med andra och hur man blir sedd av andra. Förutom verktyg och kunskap är organisationen viktig, att pedagogerna inom förskolan ges tid och möjlighet till kollegialt lärande, till kunskapsutveckling och reflektion. Förskolorna i Vintrosa och Latorp har genom sitt systematiska kvalitetsarbete identifierat sina utvecklingsbehov inom området och har nu påbörjat en kompetensutvecklingsinsats.

Ansvarig: Maria Rögardt

Föräldrasatsning – Wallerska skolan

Wallerska skolan har identifierat ett behov av att skapa nya forum för att få ett större intresse från vårdnadshavarna för skolan och kunskapsuppdraget. Satsningen går ut på att skolan erbjuder temakvällar med föreläsningar och workshop med olika inriktning och innehåll samt i viss mån i samarbete med socialtjänsten. Det övergripande syftet med hela satsningen är att stärka vårdnadshavarna i sin föräldraroll och göra vårdnadshavarna medvetna om kunskapskraven och på vilket sätt man kan hjälpa sina barn.

Ansvarig: Gunnel Lindström

Gemensam syn och kvalitet på två skolor – Sveaskolan & Eklundaskolan

De två närliggande skolorna Eklundaskolan och Sveaskolan har inlett ett samarbete. Behovet finns då att synkronisera och systematisera kvalitetsarbetet och kvalitetsverktygen för dessa två skolor. Skolorna har olika förutsättningar och det finns en diskrepans mellan måluppfyllelsen. Syftet med satsningen är att få en enhetlig syn på kvalitetsarbete bland annat genom gemensam utveckling av analysverktyg och analystolkning samt kollegiala insatser och gemensam fortbildning i bedömningar och åtgärder för ökad måluppfyllelse.

Ansvarig: Anna Lindquist

Läs mer på Pedagog Örebro: Samarbete för ökad kvalité på Sveaskolan och Eklundaskolan

Handledning – Förskolor Brickebacken / Marieberg

Förskolorna i Marieberg och Brickebacken har inlett ett kollegialt lärande genom handledning inom förskolans och förskollärarens uppdrag utifrån målen i förskolans läroplan. Syftet är att bedriva en ännu bättre verksamhet som gagnar barnen i sin utveckling under de viktiga förskoleåren. Det finns ett behov av en långsiktig kompetensutveckling.

Ansvarig: Anna-Lena Miramadi

Inkludering och utvecklat mentorskap – Virginska gymnasiet

Denna satsning gäller skolenheten Handels- och administrationsprogrammet, HA, och Hantverksprogrammet, HV på Virginska gymnasiet. På båda programmen går många elever som är i behov av extra anpassningar och/eller särskilt stöd. Genom analys och bedömning av nuläget (inom det systematiska kvalitetsarbetet), men också utifrån vad forskning visar, har det framkommit tre utvecklingsområden som går hand i hand med och förstärker varandra. Ett antal lärare har nu, på del av sin tjänst, utrymme för att förbereda/planera, leda, handleda/coacha, följa upp och utvärdera inom dessa utvecklingsområden vilka är:

Inkluderingsutveckling av undervisningen – kollegialt lärande, särskilt av BFL (bedömning för lärande) för att utveckla undervisningen så att alla elever ska kunna nå så långt som möjligt i sitt lärande i ”ordinarie” kursgrupp.

Utvecklat mentorskap – för att stärka eleverna och ge dem fler redskap att utveckla sitt lärande. Detta genom bl.a. coachning.

Utvecklad kartläggning av elevernas kunskapsnivåer - dels tidigare uppmärksamma elever i behov av stöd och därmed tidigare kunna skapa förutsättningar för eleverna att bättre utveckla sitt lärande. Dels få en tydligare sammantagen bild av elevernas kunskapsnivåer i olika kurser och därmed få ett bättre underlag för analys av upplägg och innehåll i kurser för att kunna utveckla detta och på så vis skapa bättre förutsättningar för eleverna att utveckla sitt lärande. Satsningen ska bidra till att öka elevers kunskaper och därmed ökad måluppfyllelse men också leda till att fler elever fullföljer gymnasieprogrammen.

Ansvarig: Anna-Karin Anfelt

Läs mer på Pedagog Örebro: Fler klarar gymnasieexamen efter utvecklingsarbete på Virginska gymnansiet

Inlärning genom rörelse – Måsens förskola

Förskolan Måsen har startat ett projekt kring inlärning genom rörelse. Syftet med den motoriska träningen är att den skall bli en naturlig, utmanade och glädjefylld del i barnens vardag på förskolan. Om man integrerar rörelse i förskolans vardag bidrar man på sikt till att barnens måluppfyllelse i skolan ökar. Genom aktivitet och rörelse skapas bättre förutsättningar för barnen inom inlärning, koncentration, kroppsuppfattning osv. Förutom detta väcks intresset för att röra på sig vilket i sin tur har positiva hälsoeffekter genom hela livet. Förskolan utvecklar nu sitt arbetssätt och sin miljö genom att fortbildas inom området.

Läs mer på Pedagog Örebro: Projekt - Hälsa och välbefinnande

Ansvarig: Birgitta Fredriksson

Kollegialt lärande med fokus på ledarskap och trygga klassrumsmiljöer

Norrbyskolan har under hösten 2017 arbetat med kollegialt lärande med fokus på lärarens roll i klassrummet. Då skolan har ett ökat elevantal så växer även personalstyrkan vilket medför att behovet av ett stabilt kollegialt lärande och en gemensam syn på ledarskap ökar. Norrbyskolan kommer därför fortbilda personalen för att skapa klassrumsmiljöer/strukturer med trygga och tydliga lärare.

Ansvarig: Stefan Tyresgård

Läs mer på Pedagog Örebro: Det kollegiala lärandet viktigt när Norrbyskolan växer

Learning study

Learning study är en metod som ursprungligen kommer från Japan och har där använts framgångsrikt av lärare i många år. Utmärkande för en Learning study är att den är integrerad i det vardagliga arbetet, är fokuserad på ett specifikt kunnande som eleverna ska utveckla, inkluderar insamling och kollektiv analys av data om elevernas lärande och undervisningen samt har en teoretisk förankring i variationsteorin. En Learning study börjar med att de deltagande lärarna kommer överens om ett lärandeobjekt. Ett lärandeobjekt kan vara en kunskap eller förmåga som eleverna förväntas utveckla men främst något som lärarna upptäckt att eleverna har svårt för att lära sig, exempelvis ett räknesätt i matematik. En Learning study består av en tydlig metod i åtta steg som lärarna följer. Adolfsbergsskolan kommer att genomföra en satsning med lärandeobjekt inom ämnena idrott och matematik. Förutsättningen för att genomföra detta är att skolan kan anställa en 50 % handledare samt att ansvariga lärare får avsätta tid till arbetet.

Ansvarig: Victoria Svensson

Läs mer på Pedagog Örebro: Learning study och pulsträning för att höja måluppfyllelsen på Adolfsbergsskolan

Lärandematriser – Rostaskolan

I Skolverkets utvärdering av kunskapskravens utformning och hur de uppfattas av lärare och elever (2016) framkommer att lärare idag i mindre grad lyckas kommunicera med eleverna kring kursplaner, betyg och kunskapsutveckling än tidigare. Elevernas förståelse för vad som krävs för olika betyg har sjunkit kraftigt. För att stärka elevernas delaktighet och öka tydligheten kring kursplaner m.m. har Rostaskolan påbörjat ett arbete med lärandematriser för att skapa förutsättningar för eleverna att bli mer medvetna och delaktiga i sitt eget lärande vilket i förlängningen ska bidra till högre måluppfyllelse. Skolan har under ett antal år jobbat med att ta fram bedömningsmatriser för att underlätta arbetet för lärare och öka tydligheten för eleverna. Dessa matriser är tyvärr inte alltid så lätta att förstå för eleverna då de är så knutna till kunskapskraven. En lärandematris är kunskapskraven i nedbruten form. Tanken är att lärandematriser ska vara knutna till ett specifikt arbetsområde inom ett ämne. I en lärandematris finns det en tydlig progression i vad eleven behöver kunna för att nå ett önskat betyg, matrisen är tydligt uppdelad med korta och konkreta mål/krav för just det område man kommer att jobba med. Med denna uppdelning kommer arbetet för eleverna att bli enklare då de tydligt kan se vad det är läraren förväntar sig av dem.

Ansvarig: Maud Söljén

Läs mer på Pedagog Örebro: Lärandematriser för att eleverna ska bli mer delaktiga i sitt eget lärande

Matematiksatsning på Olaus Petriskolan

Satsningen går ut på att vidareutveckla matematikundervisningen. Under läsåret 2015/2016 deltog skolan i matematiklyftet vilket också var starten för utvecklingsarbetet och under läsåret 2016/2017 anordnades mattecirklar för skolans alla matematiklärare. Under hösten 2017 har kartläggningar skett och stödundervisning har anordnats elever i behov av extra stöd. Skolan ser nu ett behov av att vidareutveckla stödundervisningen samt anpassa lärmiljöerna. Detta ska ske genom fortbildning och förankring på arbetsplatsträffar samt i ämneskonferenser.

Ansvarig: Anna Nyström

Motiverande intervjuer – Engelbrektsskolan

Engelbrektsskolan har identifierat behovet av gemensamma strategier och aktiviteter gällande relationsskapande former och gör nu en större utbildningsinsats inom metoden MI- motiverande intervjuer. Metoden bygger på att ha ett empatiskt förhållningssätt och ett reflektivt lyssnande. Det handlar om att uppmärksamma och förstärka det som leder i en positiv riktning. I MI skapas ett samtalsklimat som gör att den man möter oavsett om det är en kollega, en elev eller en vårdnadshavare kan utforska sitt sätt att tänka och därigenom utvidga sina perspektiv och hitta nya lösningar på sina problem.

Ansvarig: Thorleif Ander

Läs mer på Pedagog Örebro: "MI - för att eleven ska äga samtalet"

Pedagogisk handledare – Förskolor Baronbackarna

Förskolorna i Baronbackarna har utifrån sitt systematiska uppföljningsarbete identifierat behovet av en pedagogisk handledare som kan handleda personalen i det systematiska kvalitetsarbete men också handleda enskilda pedagoger utifrån pedagogernas behov. Ett av utvecklingsbehoven är också den pedagogiska dokumentationen. En pedagogisk handledare har anställts på 50 % för uppdraget. Handledaren kan gå ut i arbetslagen och utifrån det specifika arbetslagets behov anpassa handledningen med syfte att gynna barnens utveckling och skapa möjlighet för en likvärdig förskola.

Ansvarig: Marita Forss

Läs mer på Pedagog Örebro: "Så satsar Baronbackarnas förskolor på en pedagogisk handledare"

Pedagogisk handledare – Förskolor Väster

Förskolecheferna på centrala väster har utifrån sitt systematiska uppföljningsarbete identifierat behov av en pedagogisk handledare som kan handleda personalen i det systematiska kvalitetsarbete men också handleda enskilda pedagoger utifrån pedagogernas behov. Ett av utvecklingsbehoven är också den pedagogiska dokumentationen. En pedagogisk handledare har anställts på 50 % för uppdraget där det bland annat ingår att handleda pedagogerna i pedagogisk dokumentation, vilket i sin tur leder till att man synliggör barnens behov, lärande och utveckling.

Ansvarig: Inger Sjöbäck

Läs mer på Pedagog Örebro: "Så kan en pedagogisk handledare, bidra till högre kvalité i förskolans utbildning"

Processtödjare – Lundbyskolan

Lundbyskolans rektor och personal har identifierat tre prioriterade utvecklingsområden för skolan. Nu ses ett behov av stöd i processen inom nedanstående områden.

Värdegrund: Alla elever ska känna trygghet, arbetsro och arbetsglädje. Nolltolerans ska gälla mot kränkande behandling.

Kunskaper: Metoder och arbetssätt. Elevernas kunskapsresultat ökar genom fokuserat och prioriterat arbete i relation till prioriterad kompetensutvecklingsinsats inom formativ bedömning, språkutvecklande arbetssätt och IKT – verktyg för inkluderande undervisning.

Organisation: Att säkra upp att vi har en skol- och fritidshemsverksamhet som samverkar för att berika varje elevs mångsidiga utveckling och lärande.

Ansvarig: Ann Forsberg

Samverkan hem, förskola och skola – Garphyttan

För att optimera barns och elevers trygghet och vidare också lärandet behöver förskola, skola och hem ha ett fungerande samarbete och en samsyn kring bemötande av barn. Satsningen bygger på en gemensam fortbildning/föreläsningsserie där förskola, skola och hem samverkar för att öka tryggheten för barn och elever. En ökad trygghet är grunden till lärandet och om bemötandet gentemot barnen görs likvärdig i alla arenor, hemma som i förskola och skolan, ökar möjligheterna till ett gott lärande.

Ansvarig: Anna-Lena Körberg

Läs mer på Pedagog Örebro: Samverkan hem och förskola/skola - lyckat projekt I Garphyttan


Teknik och fysik i förskolan – Varberga förskolor

Förskolorna inom intraprenaden Varberga öppnade 2012 ett återbrukscenter med namnet Experimentum. Idag finns förutom återbruksateljén också en ljusateljé med en förskollärare anställd för att bedriva verksamheten för framförallt förskolorna i Varberga. Verksamheten genomför nu en satsning inom teknik och fysik och anställer en lärare med naturvetenskaplig inriktning och erbjuder andra förskolor att ta del av verksamheten. Experimentum blir då en mötesplats och ett utbildningscenter, för personal och förskolebarn i Örebro kommun, genom workshops och andra typer av undervisnings- och utbildningsinsatser. Genom att barnen redan i förskolan får ta del av naturvetenskapligt utforskande och lärande väcks intresset för ämnena vilket förhoppningsvis kan visa sig i grundskolan genom en högre måluppfyllelse.

Ansvarig: Ulla-Maj Bondeson

Läs mer på Pedagog Örebro: Experimentum - Skräp är det som finns kvar när fantasin tagit slut!

Teknik som gemensam utvecklingsarena – Förskolor Lillån

Förskolecheferna för Lillåns fyra förskolor har identifierat ett utvecklingsbehov inom teknikområdet för sina pedagoger. Satsningen bygger på att man anställt en teknikpedagog med uppdraget att handleda pedagogerna samtidigt som man erbjuder barnen aktiviteter inom ämnet teknik. På detta sätt kan teknikintresset väckas hos både barn och vuxna och det kollegiala lärandet får utrymme. Ett samarbete kan komma att ske med Komtek.

Ansvarig: Agneta Magnestrand

Läs mer på Pedagog Örebro: Helena - teknikpedagogen som inspirerar, handleder, och stöttar på Lillåns förskolor

Undervisningsmetoder programmering – Navets skola

Navets skola har tidigare beviljats medel för att starta ett lärcenter (KOD- Kompetent Och Digital) som ska erbjuda lärare i kommunen att utveckla kunskap och förmågor kring att undervisa i programmering. I syfte att säkerställa vetenskaplig grund i arbetet med att utveckla och genomföra verksamhet i KOD-centret, görs nu en satsning som delfinansierar två matematiklärares deltagande i ett forskningsprojekt som syftar till att fokusera på att utveckla digitalt undervisningsmaterial i form av lektionsmoduler. Modulerna ska bl.a. bidra med omsorgsfullt utformade aktiviteter samt material till elever. De ska vidare beskriva vanliga svårigheter elever brukar uppvisa, ge lärare instruktioner och vägledning i att planera, genomföra och utvärdera undervisningen. Detta kommer bland annat att ge stöd för implementering av nödvändiga arbetssätt för framgångsrik undervisning inom ramen för KOD-centrets uppdrag att sprida kunskap och förmågor kring programmering i skolan.

Ansvarig: Jonas Langell

Utveckla en samlad elevhälsa

Lundbyskolan arbetar sedan tidigare med ett antal processer för att skapa en gemensam grund för skolan. Skolan har arbetat fram ett nuläge, skolans verksamhetsidé, ledningsdeklaration och format en verksamhetsplan för läsåret 2017/2018. Skolans prioriterade utvecklingsområden har planerats och formen för arbetet är kollegialt lärande som är en ständig pågående process. I och med detta ser man nu ett behov av att vidareutveckla och skapa en samlad elevhälsa på skolan. Syftet är att utvecklingsarbetet ska binda samman elevhälsouppdraget och lärandeuppdraget. Elevhälso-uppdraget handlar inte bara om elevernas kunskapsutveckling utan också elevernas utveckling i övrigt. Skolan har som ansvar att hantera såväl elevers lärande som deras hälsa, och elevernas hälsa har stor betydelse för deras skolprestationer, välbefinnande och möjlighet att fungera i skolans sociala miljö och ska nu, genom denna satsning, få processtöd/handledning i detta.

Ansvarig: Ann Forsberg

Utökad insats för att främja skolnärvaro

Vivallaskolan årskurs 7-9 (från ht-18 Nikolaiskolan) och dess elevhälsa arbetar systematisk med att främja skolnärvaro hos eleverna men har identifierat ett behov av större insatser inom området. Därför kommer man att satsa på att anställa en specialpedagog med ett inriktat uppdrag på skolfrånvaroproblematik, vilken också i sitt uppdrag ska samarbeta med Kompassen på Centralt skolstöd.

Ansvarig: Marianne Mustonen

Läs mer på Pedagog Örebro: Satsning på att minska ogiltig närvaro

Senast uppdaterad: 16 oktober 2019

Publicerad: 14 januari 2019

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Örebro municipality in other languages

Close

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 7-17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl.10-17

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se