Gå till innehåll

SYV: Arbetet i Örebro kommuns skolor

Varje skola/anpassade skola ska ha en lokalt utformad aktivitetsplan med utvärderingsbara mål, aktiviteter och ansvarsfördelning. Arbetet i Örebro kommun baseras på Skolverkets allmänna råd om studie- och yrkesvägledning.

Lokal aktivitetsplan för studie- och yrkesvägledning

Den lokala aktivitetsplanen ska baseras på de kartlagda behov som finns hos eleverna på skolan samt ha en tydlig ansvarsfördelning. I planen synliggörs det lokala arbetet med studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar. Studie- och yrkesvägledning ska vara en kontinuerlig och integrerad del av undervisningen vid Örebros kommunala grundskola och anpassade grundskola. I plan för studie och yrkesvägledning som hela skolans ansvar står vad de nationella målen för studie- och yrkesvägledning innebär för Örebro kommun.


Aktiviteterna i den lokala aktivitetsplanen ska vara kontinuerliga genom att:

  • De ska genomföras i alla skolor i årskurs 1–9.
  • De ska vara medvetna, planerade inslag som skapar en helhet för eleverna.
  • De kan ingå i samtliga ämnen.

Den lokala aktivitetsplanen fylls i av respektive skola med exempel på hur
personal kan arbeta med studie- och yrkesvägledning tillsammans med eleverna.


Aktivitetsplanen ska:

  • Visa att det finns rutiner och metoder för att planera, utvärdera och utveckla
    studie- och yrkesvägledningen på enheten så att den tillgodoser elevernas
    behov av vägledning.
  • Tydliggöra hur ansvaret för studie- och yrkesvägledningen är fördelat mellan
    studie- och yrkesvägledare, lärare och övrig personal samt formerna för
    samarbetet mellan dem.
  • Tydliggöra att studie- och yrkesvägledning sker kontinuerligt och integrerat i
    utbildningen under studietiden, så att eleven ges förutsättningar att göra väl
    underbyggda studie- och yrkesval.
  • Visa att eleverna, utifrån sina behov, erbjuds aktiviteter för att stärka
    elevernas valkompetens, självkännedom, kunskap om arbetsmarknad och
    utbildning samt motverka begränsningar genom normkritiskt förhållningssätt,
    vid framtida studie- och yrkesval.

Stöd vid planerandet av studie- och yrkesvägledning

Se över den pedagogiska verksamheten och fundera på hur ni vill arbeta med
studie-och yrkesvägledning i er verksamhet – hur kan ni arbeta utifrån exempelvis
grupp, avdelning, ämne, arbetslag? Vilka aktiviteter utförs idag som faller inom
studie- och yrkesvägledning? Vilka mål ska sättas för den lokala studie- och
yrkesvägledningen?

Förslag på arbetsgång - Skolverket

Skolans rektor ansvarar för att den lokala aktivitetsplanen upprättas, tillämpas, utvärderas och vid behov uppdateras. Förslagsvis har Studie- och yrkesvägledare (där SYV finns) eller pedagog utsetts av rektor till att utgöra en samordnande funktion på den lokala enheten, kring aktivitetsplanen och dess innehåll.

Förslagsvis kan en grupp tillsättas för planering och uppföljning av aktiviteterna. Identifiera och skapa er en bild över elevernas behov av studie- och yrkesvägledning på er skola. Skapa överblick genom att ringa in vilka studie- och yrkesvägledande aktiviteter som sker på skolorna redan idag. Använd mallen "Mall för inventering, planering och Pdf, 231.2 kB.dokumentation av studie- och yrkesvägledning" Pdf, 231.2 kB. för inventering, planering och dokumentation av studie- och yrkesvägledning. I mallen kan ni synliggöra aktiviteternas inriktningar/kvalitetsaspekter, ansvarsfördelning samt fördelning mellan olika årskurser.

Använd samma mall för att sedan planera läsårets fortsatta aktiviteter.
Mallen "Systematiskt kvalitetsarbete kring studie- och Pdf, 231.2 kB.yrkesvägledning" Pdf, 231.2 kB. utgår från Skolverkets modell för systematiskt kvalitetsarbete och kan också användas som komplement till mallen för inventering, planering och dokumentation.)

Elevernas behov av studie- och yrkesvägledning (VAMS)

I Allmänna råd, Arbete med studie- och yrkesvägledning, sammanfattas elevens
behov av studie- och yrkesvägledning som att eleven, utifrån sina förutsättningar,
ska:

  • lära sig att fatta beslut och att lära sig att genomföra dem (Valkompetens)
  • bli medveten om olika valalternativ, utbildningar och yrken (Arbetsliv och
    utbildning)
  • bli medveten om relationen mellan sig själv och valalternativen (Motverka
    begränsningar)
  • bli medveten om sig själv (Självkännedom)

Valkompetens

För att hantera valsituationer behöver eleven utveckla ett antal
kompetenser som visar på strukturerade sätt att samla, analysera, sätta samman
och organisera sig själv i förhållande till utbildnings- och yrkesinformation.
Valkompetens utgör också färdigheter i att kunna fatta och genomföra beslut,
och att hantera övergångar och frivilliga samt ofrivilliga brytpunkter i livet.

Arbetsliv och utbildning

Eleverna ges en allsidig och bred information kring
arbetsliv, yrken och olika utbildningsvägar. Eleverna ges möjlighet att utveckla sin
förmåga att kritiskt granska information om studier och yrken samt skapa
medvetenhet om vilket ansvar de själva har för sina studie- och yrkesval. Eleverna
får saklig och aktuell information om arbetslivets kvalifikationskrav och om hur
arbetsmarknaden ser ut inom olika yrkesområden. Informationen om
utbildningsvägar och yrken bör vara aktuell, opartisk, tillförlitlig och tillgänglig för
eleverna när de behöver den. Innefattar perspektivvidgande aktiviteter och
samverkan mellan skola och arbetsliv (SSA).

Motverka begränsningar

Aktiviteterna och innehållet anpassas till barnens
ålder och individuella behov och ska bidra till att elevens studie- och yrkesval inte
begränsas av könstillhörighet, social eller kulturell bakgrund. Genom ett
normkritiskt förhållningssätt kan stereotypa föreställningar om yrken och studier
utmanas, och på så sätt vidga elevernas perspektiv vid sina framtidsval. Benämns
också som mönsterbrytande aktiviteter.

Självkännedom

Handlar om att utveckla kunskaper om sig själv och att få
insikter om sina styrkor, förutsättningar, egenskaper, förmågor, drivkrafter,
motivation, intressen, värderingar, attityder, kunskaper. Utveckling av
entreprenöriella förmågor och entreprenörskap.

 

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se