Gå till innehåll
Sök
meny

Att klara av skolan skapar förutsättningar för meningsfull sysselsättning och bättre framtidsutsikter. Utöver kunskapsutveckling bygger barn i skolan och förskolan relationer, lär sig samarbeta och förmedlas mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar. Barn som inte är närvarande får sämre förutsättningar för detta och riskerar att inte klara kunskapsmålen.

Vad? Information om assisterande teknik generellt och inbyggt i Office 365.

Hur? Läs och inspireras av innehållet på sidan, ladda ned dokumentet "KOM I GÅNG" och prova själv att använda dig av den assisterande teknik du tycker är lämplig.

Varför? Ökad tillgänglighet i undervisning för elever med och utan utmaningar med läs och skriv.

På denna sida finns information om vikten av närvaro och tidig upptäckt av frånvaro samt exempel på varningssignaler kopplade till problematisk frånvaro. Det finns även en uppgift som utgår från en färdig enkät för att som skola få en gemensam överblick kring ert arbete med att registrera och följa upp frånvaro/närvaro.

Steg 1. Vad menas med att främja närvaro och förebygga frånvaro i förskola och skola?

Att vara närvarande i skolan och förskolan är avgörande för barns och ungas kunskapsutveckling, sociala relationer och framtida möjligheter. Skolan är inte bara en plats för kunskapsutveckling utan också en viktig skyddsfaktor mot psykisk ohälsa, kriminalitet, arbetslöshet och sociala problem. Barn som regelbundet närvarar i skola och förskola har bättre chanser att nå sina mål, bygga starka relationer och utvecklas till trygga vuxna.

Betyder detta att barn och elever måste vara närvarande varje dag, utan undantag? Naturligtvis inte, all frånvaro är inte problematisk, men kan bli det om den hindrar eleven att kunskapsmässigt eller socialt utvecklas mot utbildningens mål. Problematisk skolfrånvaro kan innebära att eleven uteblir fysiskt från undervisningen, men även att eleven är fysiskt närvarande men med stort motstånd.

Oavsett om en elev har giltig eller ogiltig frånvaro finns en risk för negativa konsekvenser. Tidig giltig frånvaro kan över tid övergå i ogiltig frånvaro, och därför är det viktigt att skolor och förskolor uppmärksammar all frånvaro, oavsett orsak.

För att främja närvaro och förebygga frånvaro behöver skolor och förskolor ha tydliga rutiner, där registrering av närvaro är en central del. Att skapa tillgängliga lärmiljöer och tidigt identifiera elever i behov av stöd är också viktiga insatser. När skolan arbetar aktivt för att göra undervisningen tillgänglig och meningsfull stärks också elevers motivation att delta.

Steg 2: Uppgift närvaro – Nulägesbild över rutiner och arbetssätt

För att påbörja ett närvarofrämjande arbete på skolan kan en bra start vara att få fram en nulägesbild. Att som skola ha rutiner och arbetssätt som är väl kända och som följs är en förutsättning för det fortsatta arbetet med att främja närvaro och motverka frånvaro. I denna uppgift använder ni er av en färdig enkät i Office Forms för att skatta och undersöka er skolas arbete med registrering och uppföljning av elevers närvaro.

I varje steg av uppgiften ges stöd och exempel kring genomförande.

Innehållet i uppgiften är hämtat ur Närvaromodellen, steg 0 med särskilt fokus på området ”registrera varje lektion och följ regelbundet upp närvarostatistik på individ- och gruppnivå”. Om du vill veta mer om Närvaromodellen och arbetar inom Örebro kommun kan du klicka här.

Förutsättningar för att genomföra uppgiften:

Bestäm på förväg hur svaren på reflektionsfrågorna ska samlas in och återkopplas till de svarande. Om ni gör det på skolnivå kan exempelvis en eller flera ur EHT ta detta ansvar men det går också bra att genomföra uppgiften i ett mindre sammanhang såsom i ett arbetslag.

Du eller ni med ansvar för att samla in och analysera svar använder länken nedan till enkäten och skickar ut den till kollegor.

Innan enkäten skickas ut är det viktigt att du/ni är överens om:

  • Vilka ska besvara enkäten - några, vissa eller alla på er skola?
  • När ska sista datum vara för att svara på enkäten?
  • När ska svaren analyseras och återkopplas?

Vi rekommenderar att enkäten besvaras anonymt.

Steg 3: Uppgift – Analysera svar och planera återkoppling

I detta steg utgår du eller ni från svaren i enkäten, analyserar teman och mönster samt planerar vad nästa steg i ert arbete med närvaro kan vara med ett särskilt fokus på rutiner och arbetssätt.

  • Bestäm en tid för att gå igenom svaren gemensamt om ni är flera som ska analysera resultaten.
  • Öppna ”visa svar” i Office Forms.
  • Gå igenom svaren och skriv ned dina eller era reflektioner. Som ett stöd till er analys och planering av åtgärder finns en stödstruktur samt en film som visar hur denna stödstruktur kan användas.
  • När ni är färdiga med detta bör ni ha en bild över hur de svarande tycker att skolans rutiner och arbetssätt kring närvaro fungerar. Säkert har ni även exempel på åtgärder som redan görs och som ni kan följa upp, samt exempel på sådant de svarande tycker är viktigt att lyfta när det gäller närvaroarbetet.
  • Utifrån detta material, planera hur ni vill återkoppla resultaten till de svarande samt planera hur ni gemensamt kan välja ut ett förbättringsområde. Använd gärna den stödstruktur och film som finns som ett stöd i denna planering.

Steg 4: Uppgift – Återkoppla resultat samt planera, genomför och följ upp ett förbättringsarbete

Genomför återkoppling utifrån den planering som gjordes i steg 3. I samband med denna återkoppling bör ni:

  • låta de som svarat på enkäten få ta del av resultaten samt tillsammans tycka till kring vad resultaten betyder för verksamhetens arbete med närvaro med särskilt fokus på rutiner och arbetssätt
  • tillsammans välja ett, max två förbättringsområden som engagerar en majoritet (helst alla) av de som svarat i enkäten
  • komma överens om NÄR och HUR resultaten av detta förbättringsområde följs upp, du/ni med ansvar för att samla in och analysera svar kan även ta detta ansvar eller så tilldelas ansvaret någon/några andra.

Steg 5: Fortsatt arbete för att främja närvaro och förebygga frånvaro

Grattis! Du har nu tillsammans med dina kollegor samlat in en nulägesbild kring hur ni arbetar med registrering och uppföljning av elevers närvaro, samt planerat och genomfört eller påbörjat ett förbättringsarbete utifrån resultaten. Säkert har detta lett till insikter och tankar om hur du tillsammans med dina kollegor kan fortsätta arbeta med närvaro. Ett stöd för dig i Örebro kommun är Närvaromodellen där du genom att ha genomfört uppgiften redan kommit i gång med steg 0.

Det går också bra att i ett senare skede genomföra enkäten och tillhörande steg igen och jämföra resultaten

Övriga utvalda länkar och litteraturtips:

Samarbeta med utvecklingsenheten

Ett samarbete med oss kring assisterande teknik kan utformas utifrån var ni befinner er i processen. Kanske vill ni bolla tankar inför uppstart av detta arbete? Eller så har ni kommit en bit på vägen men vill ha stöd i enskild fråga? Vi kan också finnas med som processtöd genom hela eller delar av arbetet.

Kontakta oss: utvecklingsenheten.fgf@orebro.se

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se