Skolministern om framtida utmaningar och åtgärder

Skolminister Lotta Edholm (L) talade inför Örebro kommuns rektorer och biträdande rektorer. Hon fokuserade på läget i svenska förskola/skola, vad regeringen gör och hur viktigt ledarskapet är både i vardagen och när det mest otänkbara inträffar.

– Att leda en skola är bland det viktigaste uppdrag man kan ha, oavsett om det gäller förskola, grundskola, gymnasium eller vuxenutbildning, inledde skolministern och betonade vikten av gott ledarskap, särskilt i ljuset av händelserna på Campus Risbergska.

Hon berömde insatserna den 4 februari och framhöll hur ledarskapet i Örebros skolor, förskolor och förvaltning visade sin styrka i en krissituation.

– Ett starkt ledarskap är avgörande både i vardagen och när det mest otänkbara inträffar. Jag vill verkligen uttrycka min uppskattning för allt ni gjorde under de hemska timmarna, som vi andra bara kunde följa på avstånd, sa Edholm.

Trygghet och säkerhet i skolan

Skolministern tog upp den utredning om skolsäkerhet som ärvdes från den tidigare regeringen, vilken initierades efter de tragiska morden på två lärare i Malmö. Syftet med utredningen är att förbättra tryggheten och säkerheten i skolorna. Bland de föreslagna åtgärderna ingår att skolor ska ha beredskapsplaner, att huvudmannen ansvarar för att obehöriga inte vistas på skolans område och att skolpersonal får rätt att genomsöka väskor vid behov. Dessutom betonas vikten av att skolor regelbundet övar på säkerhetsrutiner, likt brandövningar.

Utmaningar och reformbehov

Edholm diskuterade vidare de utmaningar som svensk skola står inför, inklusive de nedslående resultaten från PISA (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study). Hon påpekade att en betydande andel av eleverna har svårt att läsa ordentligt, vilket är en stor utmaning för Sveriges självbild som en utbildningsnation.

Två stora reformer som har påverkat skolan negativt, enligt skolministern, är kommunaliseringen och friskolereformen. Kommunaliseringen ledde till ekonomiska skillnader mellan skolor, medan friskolereformen skapade en övertro på konkurrens som drivkraft för kvalitet.

Lotta Edholm, skolminister

Lotta Edholm, skolminister

En mer regelstyrd skola

Skolministern diskuterade hur postmodernismen har påverkat synen på kunskap och lärande i skolan. Hon menade att postmodernismen har introducerat en syn på kunskap som något flytande och relativt, snarare än fast och objektivt. Detta har lett till att lärare ses mer som coacher än som traditionella auktoriteter, och att elever uppmuntras att söka sin egen kunskap.

Denna kunskapssyn, i kombination med underfinansiering, har lett till att skolor har behövt effektivisera genom att ta bort sådant som inte är lagbundet, såsom skolbibliotek och elevhälsa. Skolministern menade att detta har bidragit till de problem som skolan står inför idag.

Edholm föreslog att en lösning på dessa problem är att återgå till en mer regelstyrd skola, där det finns tydliga riktlinjer för vad eleverna ska lära sig. Hon betonade vikten av att rektorer och lärare får möjlighet att göra sitt jobb utan att behöva kompromissa på grund av bristande resurser.

Framtida åtgärder och pågående utredningar

Skolministern presenterade flera pågående utredningar som syftar till att förbättra skolan, inklusive en ny läroplan för grundskolan, som föreslås träda i kraft 2028, samt en betygsutredning.

En särskild utredning fokuserar på rektorernas arbetsvillkor, med målet att minska rektorsomsättningen och förbättra arbetsmiljön. Skolministern betonade att rektorer har ett av samhällets viktigaste ledaruppdrag och att det är avgörande att de får rätt förutsättningar att göra sitt jobb.

Svarade på frågor

Rektorerna fick ställa frågor till ministern.

För förskolans del handlade det bland annat om hur personalresurserna bör fördelas för att uppnå en god pedagogisk verksamhet. Ministern svarade att en utredning har tillsatts för att undersöka barngruppernas storlek och personaltätheten i förskolan. Ett problem är bristen på utbildade förskollärare och barnskötare. Utredningen kommer att definiera vad en barnskötare är och föreslå åtgärder för att förbättra personaltätheten. Förslagen från utredningen förväntas komma till sommaren.

En fråga kopplad till skolan handlade om hur regeringen tänker kring den nya läroplanen, särskilt med tanke på den digitala samhällsutvecklingen och AI. Ministern förklarade att utredningen har lagt fram ett förslag till en ny läroplan för grundskolan och den anpassade grundskolan. Hon betonade vikten av att säkerställa att utbildningen är relevant och uppdaterad genom att anpassa läroplanen till den digitala utvecklingen, särskilt AI.

Avslutningsvis fick Lotta Edholm frågan om vilka hon anser är de största kvaliteterna i den svenska skolan idag.

– Jag skulle nog säga att det finns många kvaliteter. Trots utmaningarna har svenska barn fortfarande starka färdigheter i matematik och naturvetenskap. Vi rekryterar många unga till tekniska utbildningar och vi har en hög lärartäthet jämfört med andra länder.

/Jonas Gunnarsson och Mikael Kindgren, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: