Skicka vidare! Sara Tärnqvist
I intervjuserien Skicka vidare! är det den här gången Sara Tärnqvist enhetschef på Enheten för flerspråkighet, som svarar på tre frågor från Marika Örtqvist.
Hej Sara! Berätta lite om dig själv!
Sara Tärnqvist, enhetschef för Enheten för flerspråkighet, som ansvarar för modersmålsundervisning, studiehandledning, teckenspråksundervisning och mottagande av nyanlända elever.
Blev lärare i mitt eget modersmål, svenska, för 25 år sedan och har alltid haft ett brinnande intresse för skola och språkundervisning. Har även hunnit med ett par rektorsuppdrag och samordnaruppdrag för nyanländas lärande innan jag hittade tjänsten som enhetschef på Enheten för flerspråkighet i Örebro för tre år sedan.

Sara Tärnqvist
Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som rektor i olika kommuner. Vilka utmaningar ser du i din nuvarande roll jämfört med rektorsrollen?
Den stora utmaningen i detta uppdrag är att vara en central stödfunktion i en stor kommun, vilket innebär att vi ska samarbeta och samplanera vår verksamhet med närmare 80 olika skolor. Det gäller att det finns rutiner och god samarbetsförmåga i alla led, samt ett gemensamt intresse för att vi ska erbjuda Örebro kommuns elever undervisning av god kvalitet.
Vad är det absolut roligaste i ditt uppdrag?
Det absolut roligaste i mitt jobb är att utveckla vår verksamhet tillsammans med alla fantastiska medarbetare på enheten, vilka har sitt ursprung i kulturer från alla delar av världens hörn. Att jobba tillsammans med dem för att ge elever med mångkulturell bakgrund språkutvecklande undervisning, och i och med detta bättre förutsättningar att lyckas i skolan, är det som driver mig.
Om du fick välja att göra precis vad som helst, vad skulle underlätta ditt jobb men också våra elevers förutsättningar till att lyckas bättre i skolan?
En sak som verkligen skulle underlätta för mig, vore om vi hade möjlighet att ordna gemensam modersmålsundervisning för elever på olika skolor. Nu är det många skolor som bara har enstaka elev som läser ett och samma modersmål, då innebär det att det blir enskild undervising för dem eller undervisning via fjärr. Hade vi möjlighet att låta eleverna åka till en gemensam skola skulle vi i mycket högre grad kunna erbjuda undervisning på tider som passar dem, samt att de skulle få möjlighet att träffa andra elever med samma ursprung som de själva, vilket skulle kunna bidra till att stärka deras identitesskapande redan under de tidiga skolåren.
Jag skulle vilja skicka frågor vidare till Nigar Balash-Zada, modermålslärare:
- Det är inte alla som vet vad modersmålsundervisning innebär. Vad vill du berätta för dem om ditt uppdrag?
- Du är förhållandevis ny i din roll som modersmålslärare. Kan du berätta om den mest positiva lärdomen som du gjort under ditt första läsår i yrket?
- Vad skulle du vilja säga till de elever som funderar på att börja läsa modersmål, men som ännu inte bestämt sig för att börja med ämnet?
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.