Örebroexempel i ny bok om krishantering

Den allvarliga händelsen på Engelbrektsskolan förra året, där en elev knivskars, är ett exempel från verkligheten i den nyligen släppta boken Krishantering i skolan. Där beskrivs agerandet från de inblandade som snabbt och enligt instruktionsboken och det underlättades av utbildningar i nära anslutning till händelsen.

Författaren Katarina Tingström fokuserar i ett kapitel på den allvarliga händelsen vid Engelbrektsskolan i maj 2023. I boken har hon bland annat intervjuat föräldrar, rektorer och inblandade från Förskole- och grundskoleförvaltningen.

Det var vid lunchtid som larmet kom – en elev hade knivskurits på skolgården. Vissa elever inrymdes och barrikaderade sig tillsammans med skolpersonal i olika klassrum medan andra elever utrymdes till en park i närheten. Polisen beodrade en stor insats till skolan och kommunen gick upp i stabsläge.

Skola och krisledning väl förberedda

Agerandet före, under och efter händelsen skedde enligt instruktionsboken och underlättades av att både skola och krisledning var så väl förberedda.

All personal hade genomgått en utbildning i PDV (pågående dödligt våld) bara några veckor innan händelsen. Krisledningen hade dessutom utbildads i stabsmetodik i anslutning till händelsen och var aktiv mindre än 30 minuter från att larmet kom.

Andra framgångsfaktorer som lyfts fram i boken är att alla rektorerna var på plats på skolan när händelsen inträffade, att kommunikationen med vårdnadshavare kom igång inom en timme och fortsatte fortlöpande, att det fanns ett bra samarbete med företagshälsovården och kommunens POSOM-grupp, samt att olika tjänstepersoner och måltidsverksamheten visade stor handlingskraft.

Boken tar också upp förbättringsinsatser som kommunen vill utveckla, bland annat en större kännedom om kommunens andra resurser, ökad samordning och ännu tydligare kommunikationsstrategier.

"Ville gärna bidra med våra lärdomar"

– När vi fick frågan om att vara med i boken som ett exempel från verkligheten så tyckte vi att det var självklart att tacka ja, säger Marie-Heléne Andersson, verksamhetsutvecklare med ansvar för krisberedskapsfrågor på Förskole- och grundskoleförvaltningen.

Hon fortsätter:

– Efter vår utvärdering, där vi identifierade framgångsfaktorer och förbättringsområden efter händelsen, ville vi gärna bidra med våra lärdomar. Förhoppningsvis ska vi inte behöva använda dem, men om det händer så är det viktigt att vara mentalt förberedd och ha ett gemensamt förhållningssätt.

/Mikael Kindgren, Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: