Hållbart lärarskap – armpuffar i nya lärares vardag

Hållbart lärarskap är lärprocessen som vill stötta och stödja de som är nya i yrket. Genom strukturerade erfarenhetsutbyten vill man bidra till att öka kompetensen hos nyutexaminerade lärare. Vi hängde med på en lärträff på Örebro universitet.

Övergången från lärarutbildning till professionsutövande kan vara tuff för många. Det gäller att kunna hantera utmaningar och dilemman som uppstår i den nya lärarvardagen på ett hållbart sätt. Här vill den regionala lärpocessen stödja och stötta och minska glappet.

– Vi vill att kursens innehåll ska fungera som armpuffar, som stöd för att deltagarna ska känna sig tryggare och lugnare i sin yrkesroll, säger Anna Johnsson, processledare.

Viktigt med erfarenhetsutbyte

Lisa, Caroline och Magdalena

Tre deltagare: Lisa, Caroline och Magdalena

Lisa Johansson, Caroline Hermansson och Magdalena Björnberg, alla förskollärare, deltar i lärprocessen. Alla tre har jobbat ungefär två år på sina respektive förskolor.

Trion har deltagit på flera av träffarna och känner att de ger väldigt mycket.

– Intressant innehåll och viktigt med allt erfarenhetsutbyte som sker. Man har inte fått med sig allt från utbildningen och innehållet här kompletterar bra, säger Lisa.

– Man får mer kött på benen och är mer redo mentalt att möta saker i vardagen på förskolan. Det känns också lättare att ta till sig det som sägs i lärprocessen när man har jobbat ett tag, säger Caroline.

– Vi har också träffar efteråt mellan förskolorna där jag jobbar, där vi diskuterar innehållet och hur man kan arbeta vidare. Tillsammans med allt man får med sig från träffarna ger det väldigt mycket, säger Magdalena Björnberg.

Dagens tema: Professionella relationer i kris och sorg

Anna Johnsson

Anna Johnsson, lärprocessledare

Pedagog Örebro fick möjlighet att delta i ett lärprocessmöte. Temat för dagen var "Professionella relationer i kris och sorg".

– Ett väldigt angeläget ämne. Vi vill ta upp både stora och små frågor, och ge deltagarna möjlighet att reflektera kring dessa viktiga ämnen. De olika föreläsarna kommer att dela med sig av sina erfarenheter, som deltagarna sedan får reflektera över och använda för att skapa och prova nya metoder i sin egen verksamhet, säger Anna Johnsson.

Föreläsning med handfasta tips

Stina Pejmo Lundin och Ida-Lie Humle

Stina Pejmo Lundin och Ida-Lie Humle

Stina Pejmo Lundin, universitetpräst, och Ida-Lie Humle, församlingspedagog, föreläste om sorg och kris. Under föreläsningen delade de med sig av sina insikter och råd om hur man kan vara ett stöd för andra i svåra tider. De lyfte bland annat fram vikten av att vara en närvarande medmänniska och att våga stanna kvar i svåra situationer.

– Våga vara medmänniska. När man vet att någon inte mår bra, våga fråga: 'Hur är det?' 'Kan jag hjälpa dig med något?' Det värsta som finns när man är i kris är att alla undviker dig. Då känner man sig som elefanten i rummet. Bättre att vara där och inte väja för det som känns svårt. Nästa gång kan det vara du som är den sitiationen, och hur vill du själv bli bemött? säger Stina.

– Våga fråga och våga stanna kvar. Trots att det kan vara svårt att veta exakt vad man ska säga, kan man ändå uttrycka: ‘Jag känner till vad som har hänt och jag är ledsen för din skull.’ Det handlar om medvaro, att vara en närvarande medmänniska. Ingen går genom livet utan sår, säger Ida-Lie.

– Så viktigt att lära sig mer om hur man kan möta dessa frågor på ett professionellt och strukturerat sätt, säger Caroline Hermansson.

Processens olika teman

Professionella relationer i kris och sorg är ett av lärprocessens fyra teman. De har valts ut ut efter intervjuer med lärarstudenter och alumner. Vad vill man egentligen veta mer om? Var det något som saknades på lärarutbildningen, eller finns det något som behöver fördjupas? Övriga teman för årets lärprocess är:

  • Hållbart arbetsklimat
  • Konflikthantering
  • Planering

/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: