De fick Pedagogiskt pris 2024!
Vinnarna av Pedagogiskt pris 2024 är utsedda! Pristagarna överraskades ute på sina förskolor/skolor med diplom och blomster. Stort grattis säger vi till årets vinnare: Lovisa Lööw, Gustav Axmon, Ann-Katrin Knutshed och Tomas Skilberg!
Vinnare i kategorin Förskola: Lovisa Lööw, Hanna förskola
Juryns motivering:
Lovisa, du skapar en trygg och engagerande miljö genom att ge barnen tid och anpassa undervisningen efter deras behov. Din kreativitet och lyhördhet gör lärandet roligt och meningsfullt. Du samarbetar väl med både barn och kollegor, vilket skapar en harmonisk atmosfär där varje barn känner sig sedd och hörd.
Med ditt lugn och engagemang skapar du en välkomnande miljö för både barn och föräldrar. Din kreativitet gör att barnen lär sig på ett naturligt och roligt sätt genom vardagliga aktiviteter. Du ser och stödjer barn som behöver extra hjälp, skapar en inkluderande atmosfär, och är alltid tillmötesgående, vilket får föräldrar att känna sig välkomna.
Lovisa, du är en mycket engagerad och professionell förskollärare som alltid ser möjligheter i svårigheter. Du arbetar systematiskt för att utveckla verksamheten och anpassar den efter barnens behov, vilket också gör dig till en viktig medlem i ledningsgruppen. Din avdelning har en trygg och inspirerande miljö där barnen får utforska och upptäcka. Du har ett stort förtroende hos barn, kollegor, vårdnadshavare och ledning, och ditt fokus på uppdraget och omsorgen om varje barns utveckling och lärande är tydligt i allt du gör.
Grattis Lovisa! Hur känns det att vinna det Pedagogiska priset?
– Det kom verkligen som en chock! Jag är väldigt glad och tacksam och oj, vilken fin motivering.
Varför tror du att du blev nominerad till priset?
– Jag tror och hoppas att jag uppfattas som någon som "koll på läget" och någon man har förtroende för. Jag har också ett stort fokus på lärande och skapar trygga miljöer för barnen, säger Lovisa Lööw.
Vinnare i kategorin Skolledare: Gustav Axmon, Tullängsgymnasiet
Juryns motivering:
Gustav, du är en engagerad och inspirerande ledare med ett starkt intresse för elevhälsa. Du fungerar som ett ovärderligt bollplank och stödjer ditt team genom att lyfta fram goda idéer och skapa förutsättningar för professionell utveckling. Du är öppen för nya idéer och pushar ditt team att bli de bästa i sina roller.
Gustav, du är orädd för utmaningar och har förmågan att tänka utanför boxen, vilket gör att du ser möjligheter där andra ser problem. Du skapar en trevlig arbetsmiljö genom personalaktiviteter och samvaro.
Du har ett stort engagemang för eleverna, är synlig och tillgänglig, och är duktig på att skapa relationer med både elever och vårdnadshavare. Du ser till att eleverna får det stöd de behöver för att lyckas både i studier och i livet.
Gustav, du är en skarp analytiker som ständigt arbetar med att förbättra och optimera skolans processer. Du är en mångfacetterad ledare med mycket energi, värme, skärpa, drivkraft och humor, och är mycket uppskattad för ditt ledarskap.
Grattis Gustav! Dina tankar om att få priset?
– Fantastiskt roligt! Jag är väldigt chockad. Det är roligt att bli uppmärksammad och det blir en fin bekräftelse.
Berätta lite om vad som är viktigt i ditt ledarskap.
– För mig är det viktigt att sätta stort fokus på eleven och mina medarbetare. Jag vill göra det lilla extra för dem. Jag vill också utmanas och utvecklas och det får jag verkligen göra i min fantastiska arbetsgrupp, säger Gustav Axmon.
Vinnare i kategorin Grundskola/Anpassad grundskola/Fritidshem: Ann-Katrin Knutshed, Lillåns södra skola
Juryns motivering:
Ann-Katrin, du är en exceptionell lärare som ser varje elev och engagerar dig djupt i deras välmående och lärande. Ditt nytänkande och kreativitet driver lärandet framåt med både traditionella och digitala metoder, och du involverar föräldrarna för att skapa en optimal lärmiljö. Du bygger starka relationer med elever och vårdnadshavare, vilket skapar ett stort förtroende och inspirerar till lärande.
Du skapar trygghet och arbetsro genom tydliga regler och ramar som utvecklas tillsammans med eleverna. Din höga närvaro och förmåga att se varje elev bidrar till en stabil och säker miljö. Du arbetar aktivt mot mobbning och anpassar undervisningen för att maximera varje elevs utvecklingspotential. Ditt arbete med värdegrundsfrågor och elevens välbefinnande har en stor positiv effekt.
Ann-Katrin, du är omtyckt och respekterad av kollegor, ofta efterfrågad för dina åsikter och kunskaper, och ställer gärna upp som mentor för yngre kollegor. Ditt breda leende sprider glädje och driv till alla. Du gör alltid det lilla extra för dina elever, som att ordna prova-på-tillfällen för aktiviteter de är intresserade av. Din positiva syn på eleverna och ständiga arbete för att de ska nå sin fulla potential gör dig till en förebild för din profession.
Grattis Ann-Katrin! Hur känns det att vinna det Pedagogiska priset?
– Jag är jättechockad. Motiveringen värmer verkligen i hjärtat, det här är det finaste priset man kan få.
Varför tror du att du blev nominerad till priset?
– Efter 20 år i detta fantastiska yrke känner jag mig nyfiken på mer. Jag går sällan på rutin och vill förnya genom att följa den senaste forskningen och hämta inspiration från andra. Det är en drivkraft för mig, som jag hoppas syns.
Vinnare i kategorin Gymnasieskola/Anpassad gymnasieskola: Tomas Skilberg, Karolinska gymnasiet
Juryns motivering:
Tomas, du är en mycket uppskattad och inspirerande lärare som alltid sätter elevernas bästa i första rummet. Med din vänlighet och ditt engagemang skapar du en stor trygghet i skolan.
Dina nytänkande och kreativa lektioner gör undervisningen intressant och engagerande. Du blandar olika undervisningsmetoder och är lyhörd för elevernas behov. Du anpassar lektioner och uppgifter efter elevernas energi och behov, och litar på deras förmåga att planera sitt arbete, samtidigt som du ger stöd och anpassar deadlines. Din förmåga att lyssna och anpassa dig gör dig till en favoritlärare för många.
Tomas, du strukturerar din undervisning kring det mest väsentliga i varje kurs och låter eleverna arbeta med innehållet på flera sätt. Du engagerar eleverna aktivt och varierar undervisningen för att underlätta fokus, även vid komplexa ämnen.
Tomas, du skapar en lugn och trygg miljö med god struktur, vilket bidrar till hög elevaktivitet och arbetsro. Din förmåga att balansera struktur med frihet uppmuntrar eleverna att vara nyfikna och aktiva deltagare i sin egen utveckling. Du är helt enkelt en fantastisk pedagog!
Grattis Tomas! Dina tankar om att få priset:
– Det var oväntat men väldigt kul, säger en rörd Tomas som fick motta elevernas jubel när priset presenterades i Karolinska gymnasiets aula.
Varför tror du att du blev nominerad till priset?
– Jag tror jag visar eleverna att jag tror på dem, att jag förstår dem och att jag ser dem. Jag lägger dessutom ett stort fokus på starten av ett område där jag hittar det viktigaste och mest centrala innehållet. Läggs en bra grund där eleverna verkligen förstår från början kommer de lyckas bra, säger Tomas Skilberg.
/Mikael Kindgren, Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.