Reportage: Workshop "Avprogrammera din rädsla för programmering"

Nu har den första workshopen i programmering gått av stapeln. Fyrtio pedagoger som ville komma igång med programmering i undervisningen fortbildade sig under tre tillfällen. Deltagarna fick prova på blockprogrammering, skriva kod och jobba med robotar.


Första delen i workshopen

Som en introduktion identifierade vi tillsammans i vilka tekniska uppfinningar programmering finns och hur vi människor har nytta av det. Vi diskuterade även vilka risker det finns med att samhället byggs upp med allt mer programmering.

Därefter utforskade vi tillsammans programmet Scratch som är en visuell form av programmering, där man jobbar med block som dras in i en scriptyta och byggs ihop till ett pussel. Scratch är utvecklat av det amerikanska universitetet MIT, men är översatt till svenska språket.

Efter att vi gått igenom grunderna i Scratch började vi steg för steg att programmera ett spel tillsammans. Uppgiften var att skapa en bana som en figur eller sprite som det heter, skulle kunna åka runt på.

Andra delen i workshopen

Efter en kortare återkoppling till första workshopen fortsatte deltagarna med sina Scratch-projekt. Den här gången fick de utveckla och förbättra sitt första program/spel. Vi skapade fler banor, la till svårighetsgrader och variabler för poäng, tid mm.

Tredje delen i workshopen

Denna gång introducerade vi textprogrammering och verktyget Kojo som använder språket Scala. Kojo är översatt till svenska, vilket gör att det är väldigt enkelt att komma igång för både pedagoger och elever. Kojo stödjer ganska avancerad programmering, men vi började med något som kallas Turtle-Grafik. Det innebär att en karaktär (liten sköldpadda) går runt på skärmen utifrån den kod vi skapar och ritar linjer efter sig. På så vis kan man rita upp olika geometriska figurer, skriva text eller rita andra objekt.

kod från programmet Kojo

I den tredje delen pratade vi också om robotar och hur vi kan ha glädje av dem i undervisningen. Deltagarna fick prova att programmera Sphero och Blue-bot. Det är två olika typer av robotar som kan styras med hjälp av en telefon eller surfplatta. Båda robotarna programmeras med blockprogrammering, liknande Scratch. Sphero är väldigt stötsäker och vattentålig vilket gör att den lämpar sig i undervisningsmiljö. Till roboten Blue-bot finns mattor, med mönster och figurer på, att använda sig av för att utföra olika uppdrag. Blue-bot kan även programmeras fysiskt genom att man trycker på knappar på roboten i en sekvens och sedan utför Blue-bot dessa kommandon. 

Vi kommer att erbjuda denna workshop igen för de som inte kom med vid de första tillfällena.

Hoppas vi ses då!

/Martin Tesell och Martin Frisén

Senast uppdaterad: 16 mars 2018

Publicerad: 16 mars 2018
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?