Minecraft i undervisningen

För ett par veckor sedan och startade vi ett projekt med åk 4 på Änglandaskolan, där vi utforskar möjligheterna med Minecraft i undervisningen. Genom Office 365 har alla elever och pedagoger tillgång till ett eget Minecraft Education-konto.

Vår plan är att tillsammans med eleverna bygga upp en riktig stad med byggnader, vatten och avlopp, elektricitet, infrastruktur mm.

Genom detta samarbetsprojekt kommer vi att få in många ämnesspecifika kopplingar till läroplanen men även övergripande mål från LGR11.

Det går ca 60 elever i åk 4 och de är uppdelade i två grupper. På elevensval-tid får den ena halvan uppgifter i matematik att lösa i Minecraft och den andra halvan bygger på sin stad. Veckan därpå byter grupperna uppgift.

Under resans gång dokumenterar vi vårt arbete och det kommer resultera i en handledning för pedagoger som också vill testa Minecraft Education. Vi testar och gör alla misstag som går, så andra slipper göra det. I början strulade det ganska mycket för oss med det tekniska. Vi provade att vara 30 elever i samma värld vilket är det maximala antalet. Då upplevde vi ett grafiken eftersläpade (laggade), så vi delade upp 30-gruppen i två grupper om 15 elever istället. Nu gick det aningens bättre men eftersläpning var ändå påtaglig. En tanke var att nätverket var för klent men de idén förkastade vi efter en mätning. Problemet måste ligga i den lärardator som vi använde som server. Vi letade på en dator som hade bättre prestanda och som genom ett trollslag fungerade allt som det skulle. I skrivande stund har vi valt boplats i de två världarna vi har. Nu delas eleverna in i mindre grupper om fyra som får specifika arbetsuppgifter.

Röd grupp: Sköter gruvdriften och förädling av stenmaterial

Grön grupp: Odlar och sköter om djur samt producerar mat

Gul grupp: Röjer för boplats, planera och upprättar byggnader

Blå grupp: Sköter avverkning och förädling av trämaterial

Tanken är att man byter arbetsuppgifter efter varje vecka så att man får prova på alla typer av uppgifter. Det är väldigt spännande att följa elevernas samarbete både i den digitala världen och IRL.

Ganska snabbt inser gruppen som sköter gruvdriften att deras verktyg går sönder och då måste de snacka med gruppen som tillverkar verktyg. Snabbt lämnar de sin dator och piper iväg till de som kan fixa nya verktyg.

Till hösten kommer KOD-center erbjuda kurser i Minecraft Education.

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!