Dagens digitala tips: Vektor

Spelet Vektor är baserat på forskning om tidig matematisk inlärning. Den är lekfull och utformat som ett spel. Hjältar, monster och skatter dyker upp och eleven är en hjälte.

Bild från programmet Vektor

Bild från https://cognitionmatters.org/se/vektor/

Den passar elever utan förkunskaper och med 1-2 skolår bakom sig, men även lite äldre elever med svårigheter i matematik kan ha nytta av Vektor. Eleven intensivtränar och spelet anpassas efter elevens nivå. De tränar 30 minuter per dag, ca fem dagar i veckan under åtta veckor. Spelet tränar bl a arbetsminnet, tallinjen, talkamrater och problemlösning.

Det kan användas av en hel klass eller med enstaka elever. Det anpassas efter varje elev och följer deras utveckling. Detta är min första termin med Vektor och jag har några elever som har fått testa på Vektor. Jag låter dem träna i skolan 4 dagar i veckan och har en överenskommelse med föräldrarna om att träna hemma också. Eftersom vi har studiestöd på tisdagar efter skoltid så har jag lagt 1/4 träningspass då. De andra 3 gångerna lägger jag med passen Vektor på matematiklektioner eller på andra lektionspass där det smidigt kan läggas in utan att eleven missar något som behöver tas igen. Varje elev har också ett A4 med 40 stycken öar där man kan markera varje träningstillfälle med t ex ett klistermärke som belöning.

Appen är gratis och man behöver bara skapa ett inlogg som lärare eller vårdnadshavare. Som lärare kan du skapa flera inlogg och följa elevernas utveckling.

/Emma Carlström, lärare åk 1, Brunnsskolan

Senast uppdaterad: 13 december 2018

Publicerad: 13 december 2018
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?