På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny

Mänskliga rättigheter

Förskolans och skolans demokratiuppdrag och arbetet med mänskliga rättigheter är en utmaning som kräver mycket eftertanke och arbete. FN:s konvention om barnets rättigheter ger oss en viktig värdegrund i denna process och Programmet Vägledande samspel/ICDP kan vara ett användbart hjälpmedel i arbetet.

Barnkonventionen säger att vi ska respektera barns lika värde och ICDP ger oss vägledning i hur vi kan göra detta. Att arbeta utifrån Programmet Vägledande samspel/ICDP kan vara användbart när man som pedagog vill utveckla strategier för att planera, genomföra och följa upp arbetet med barns och ungas rättigheter i utbildningsverksamheter.

Boktips för fortsatt läsning!

Barnkonventionen i praktisk tillämpning inom förskolan och skolan av Susann Swärd

Barns och ungas rättigheter i utbildning, Solveig Hägglund, Ann Quennerstedt, Nina Thelander.

Utbildning som medborgerlig rättighet : föräldrarrätt eller barns rätt eller...? Tomas Englund (red.)

Implementering av barnkonventionen : med hjärta och hjärna av Marie Lundin Karphammar, Ewa Kristensson

Lekande rätt - en förskola för barnets rättigheter - Fanny Davidsson


Länkar

Barnrätt för alla

Barnombudsmannen

SKL - Sveriges kommuner och landsting

Regeringen

Unicef


Senast uppdaterad: 9 september 2019

Publicerad: 25 april 2018

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl. 12-16.30

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se