Schlagerfestival på Tullängsgymnasiet – en föreställning i särklass

Schlager på TU

Tullängsgymnasiets gymnasiesärskola har under läsåret
2014-2015 arbetat med temat schlager. Temaprojektet avslutades i maj med en schlagervecka med flera föreställningar för elevernas familjer, daglig verksamhet och inbjudna skolor. Åke Jennstig, musiklärare, tycker det bästa med jobbet är elevernas glädje.

Att få lyfta dem med alla svårigheter som de har och se glädjen när de klarar av att stå på scenen är fantastisk. Man vill ju så gärna att alla ska få se vad de gjort och visa vad de klarar av.

Schlagertema
Eleverna på Tullängsgymnasiets gymnasiesärskola går fyra år, och vartannat år jobbar de tillsammans med lärarna utifrån ett tema som de själva varit med och valt. Allt började 1999 med en uppsättning av musikalen ”Grease – en föreställning i särklass” i samarbete med Kulturskolan, och i år avslutas det elfte temaåret med Schlagerveckan. Tidigare har de bland annat haft rymden, Afrika, nycirkus och film som teman.

– Temaprojektet börjar vi med redan på hösten. Först bestämmer vi när veckan ska vara och kollar vilka som vill vara med på scenen. Man måste inte, men alla som vill vara med och uppträda får det. Eleverna väljer mycket själva, i samråd med mig. Som i år var det två killar och två tjejer som ville göra Abba. Sedan ville flera andra vara med och till slut hade vi alla svenska artister som vunnit Eurovision Song Contest, från Abba till Loreen, berättar Åke Jennstig, som är en av de drivande i temaprojektet.

Alla är med på något sätt
Alla elever och lärare är involverade på något sätt. Det sys scenkläder, byggs scenografi och tillverkas rekvisita, och eleverna som läser media gör inbjudningar. I teoretiska ämnen forskas det om schlagermusik och eleverna gör utställningar.

– Eleverna längtar till nästa gång och frågar ”vad gör vi då?”. De ser fram emot det här väldigt mycket och kan mer än man tror. Det är fantastiskt att få se hur allt växer fram, till exempel från en planka till en färdig bil som scendekor. När vi hade filmtema gjorde några elever Familjen Flinta-bilen i naturlig storlek och några gjorde Harry Potter-kvastar i träslöjden som de hade med på scenen, säger Åke.

Schlager på Tu2

Utmaningar ger utveckling
Emma Strömquist-Lund är också lärare på skolan samt pedagogisk samordnare för Schlagerveckan. Hon berättar att ett övergripande mål med temaprojekten är att eleverna ska utveckla sin förmåga att kommunicera, för att lära känna sig själva och kunna förstå och påverka sin omgivning.

– Vi vill erbjuda eleverna utmaningar som främjar deras utveckling. I en trygg miljö får de lust att lära och vågar göra nya saker. I arbetet med årets schlagervecka får eleverna många möjligheter att träna sociala relationer, ta ansvar, vänta på sin tur, stödja sina kamrater och själva ta emot stöd och uppskattning, säger Emma.

– De får jobba tillsammans över gränserna, till exempel med klassen bredvid, och lär sig jobba tematiskt. Det blir som ett examensarbete i sig, säger Åke. Han funderar på hur de ska kunna dokumentera och spara det eleverna gör.

– Vi behöver bli bättre på att avsätta tid för att dokumentera allt vi gjort från start till mål, fortsätter Åke, så att vi dels kan lära oss och utvecklas, och dels dokumentera för eftervärlden. Men hur sparar man för framtiden? I början hade vi filmkamera med band och sedan disketter, men det går ju inte att använda idag. Nu i år filmade vi med Iphones och lade ut på nätet.

Kreativt kaos
Det är mycket att förbereda innan föreställningarna; eleverna och personalen jobbar ihop för att få allt klart.

– När det är två veckor kvar till föreställningarna är det ett kreativt kaos, jag älskar att jobba så. När det är skarpt läge finns det alltid en växel till att lägga i och alla är med på något sätt. Det är helt fantastiskt att se elevernas glädje. Det ger självförtroende att vara på scenen framför 250 personer i aulan, säger Åke.

Emma tror att anledningen till att de lyckats så bra med temaprojekten är att alla är beredda att bidra på sitt sätt:

– Att ha ett så konkret mål att jobba mot binder samman eleverna och personalen. Det ger massor av energi och goda möten såväl inom skolan som med inbjudna gäster. Det är kul att möta gamla elever som kommer fram efter föreställningarna och pratar om den lycka de upplevde den gången det var deras tillfälle att vara på scenen, och att möta tidigare personal som är imponerade av elevernas utveckling. Den positiva mediabevakningen är naturligtvis också jätteroligt för alla.

 

Jenny Eriksson, Informatör, Örebro Kommun

Senast uppdaterad:

Publicerad: