Läsprojektet 16-årsboken avslutades med författarbesök

För andra året har läsprojektetet 16-årsboken genomförts på Tullängsgymnasiet. Pedagog Örebro var med när skolan fick besök av författaren Patrik Lundberg vars bok Onanisterna har gått väl hem hos många elever.

Författaren Patrik Lundberg tillsammans med rektor Åsa Lagerlund.

16-årsboken är ett projekt som syftar till att främja ungdomars läsande. Nytt för i år är att även Karolinska gymnasiet har deltagit i projektet, vilket gör att sammanlagt 700 elever i Örebro har tagit del av satsningen. Projektet finansieras av Kulturrådet och är ett samarbete mellan de två gymnasieskolorna och Örebro stadsbibliotek.

Det här är ett toppensätt att nå ut till en målgrupp som vi annars har ganska svårt att nå, konstaterar Mikaela Fallqvist-Jonsson, bibliotekarie på Örebro stadsbibliotek, som tillsammans med kollegan Caroline Pekkala ansvarar för dagens författarbesök.

Liknande projekt har tidigare fallit på att eleverna har förväntats söka sig till biblioteket.16-årsboken vänder på konceptet och söker istället upp läsarna direkt ute på skolorna. På så sätt når man fler.

Viktigt skapa intresse

Åsa Norlund och Marit Hammarland är bibliotekarier på Tullängsgymnasiet och berättar att de arbetar mycket med att ge eleverna en förförståelse kring böckerna. Att väcka ett genuint intresse menar de är A och O när du vill locka läslusten.

Att bara få en bok utan någon bakgrundsinformation ger inget. Det gäller att skapa ett intresse för författaren och sammanghanget, så att eleverna redan är inne i boken innan de börjar läsa den, säger Åsa Norlund.

– En del elever brukar säga att de aldrig läser böcker. Men nyligen kom en lärare in och berättade för oss att eleverna är helt knockade. Sådana kommentarer är ju ovärderliga, säger Marit Hammarland.

– Alla hade valt rätt och var nöjda med böckerna och det är ju för att vi har presenterat dem väldigt ingående och eleverna har fått möjlighet att välja utan att bli påtingade en viss bok, säger Åsa.

Hur har ni gått tillväga för att få med lärarna i projektet?

– Utgångspunkten har varit att detta inte måste vara något man jobbar med på lektionerna, utan det ska vara en bok man får för läsglädjen och inte för att skriva en rapport till läraren, säger Marit.

Efterhand som projektet fortgått har elevernas intresse dock gjort att många lärare låtit dem läsa också på lektionstid och lyft in böckerna som en del i kurserna.

– Alla lärare har varit väldigt positiva, säger Åsa Norlund. De har fått boka in oss till sina klasser och vi har haft ett jättebra samarbete. Vi har varit ute i verkstan och eleverna sitter i sina varselkläder och hjälmar medan vi pratar böcker. Lärarna har varit med och själva blivit sugna på att läsa. Så det är ett jätteroligt projekt!

Nöjd rektor

Åsa Lagerlund, som är rektor för Bygg- och anläggningsprogrammet på Tullängsgymnasiet, är också nöjd med projektet:

– Det är fantastiskt! Jag är ju svensklärare också, så jag tycker det är magiskt. Att kunna knyta ihop läsandet med ett författarbesök ger en djupare relation för eleverna. Det finns också ett starkt signalvärde i att eleverna får varsin bok 2019, när så mycket förväntas vara digitalt. Det känns häftigt, säger hon.

Patrik, hur känns det att vara en av de fyra utvalda författarna?

– Det är otroligt att få så många läsare och framförallt att få komma hit och träffa dem. Författarbesök är en sak, men när det är förberett på ett så här pedagogiskt sätt, när alla har läst och diskuterat boken, då blir det mycket bättre.

Vad läste du själv när du var 16?

– Jag läste ganska mycket av Per Nilsson. Han var faktiskt min lärare på högstadiet också, så det var ju lite lyxigt. Hans böcker utspelar sig ofta i Sölvesborg där jag kommer ifrån.

I en tid då rörlig media dominerar, hur står sig litteraturen som berättande medium för ungdomar?

– Det är oslagbart ändå. Det är det perfekta sättet att se världen med någon annans ögon och skapa empati.

Patrik Lundberg och elever från El- och energiprogrammet.

Enskilt möte med läsare på El- och energiprogrammet

Efter Patrik Lundbergs anförande får en grupp elever på El- och energiprogrammet möjlighet till en enskild träff för att ventilera sina tankar om boken och ställa några frågor till författaren.

På frågan om händelserna i boken har hänt i verkligheten, svarar Patrik Lundberg:

– När jag flyttade till Malmö och sedan vidare till Stockholm så lärde jag känna många människor från mindre städer. Och många berättade liknande historier. På något lustigt sätt så hittar folk på samma grejer. Jag har tagit in alla de här berättelserna och försökt göra en historia som berättar någonting om unga killar i Sverige. Så nästan allting har hänt, men inte mig.

Att eleverna verkar nöjda med läsningen råder det ingen tvekan om:

– Den bästa bok jag har läst. Och den enda, säger en elev när han lämnar lokalen efter att fått sitt exemplar av Onanisterna signerat av författaren.

Ett yttrande som kort och koncist bekräftar att 16-årsboken fyller en viktig funktion.

/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Böckerna som eleverna fick välja mellan i årets upplaga av 16-årsboken

Jason Diakité, En droppe midnatt

Patrik Lundberg, Onanisterna

Åsa Schwarz, De sju nycklarna

Nicola Yoon, Idag är allt

Teamet bakom författarbesöket: Caroline Pekkala och Mikaela Fallqvist-Jonsson från Örebro stadsbilbliotek, Åsa Norlund, Patrik Lundberg och Marit Hammarland.

Senast uppdaterad: 23 december 2019

Publicerad: 23 december 2019
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?