BerättarVäx – lovordat läsprojekt i ny upplaga

2018 skrev vi om ett lyckat projekt på Karolinska gymnasiet - BerättarVäx. Nu har skolan vidareutvecklat projektet där syftet är att öka intresset för läsning. Denna gång var det Johan Ehns bok "Hästpojkarna" som stod i blickfånget.

Eva-lott Gärskog, Maja Edberg och Elin Karlsson

Elin Karlsson, Eva-Lott Gärskog och Maja Edberg är projektledare för BerättarVäx

Ett läsprojekt på Karolinska gymnasiet blev Berättarväx och utvecklades med hjälp av projektpengar från den kommunala satsningen Skolutveckling tillsammans – Topp 25 2025. I korta drag går projektet ut på att låta gymnasieelever läsa skönlitterära verk parallellt tillsammans med en nära vuxen och sedan samtala och växa tillsammans över generationsgränserna. Läs mer om BerättarVäx i artikeln från 2018 här!

I en vidarutveckling på projektet satsade Eva-Lott Gärskog, Maja Edberg och Elin Karlsson större och nytt.

– I år blev det verkligen något helt nytt, vilket fördjupade läsningen på ett inspirerande och kreativt sätt för eleverna! I årets projekt har vi nämligen involverat estetiska programmets alla inriktningar vilket innebär: musik, dans, teater, bild och media, säger Maja Edberg, bibliotikarie på Karolinska gymnasiet

Eleverna läste samma bok

Projektledarna med författaren Johan Ehn i förgrunden

Hela åk1 på estetiska programmet, 96 elever, har i år läst samma bok, ”Hästpojkarna” av Johan Ehn. En bok som 2020 tilldelades Nils Holgersson-plaketten, samt var nominerad till Nordiska rådets litteraturpris. I samråd mellan skolans bibliotekarie och involverade svensklärare valdes denna bok utifrån tema med aktuella ämnen, samt viktiga historiska tillbakablickar.

Att alla skulle läsa samma bok var givet då eleverna skulle fördjupa sin läsning genom att tolka något ur boken i sina estetiska uttryck, vilket visade sig vara ett vinnande koncept. Inriktningslärarna läste också boken och hade sedan fina samtal med sina elever kring läsningen inför den kreativa processen.

– Och oj, vad det skapades! Eleverna gjorde skulpturer, musikstycken, radioteater, bokomslag och danskoreografi, säger Maja Edberg (se filmklippen för exempel).

Boksamtal med nära vuxna

Bild på boken Hästpojkarna

Efter denna inledande process hölls samtalet med de nära vuxna, för de som valt att vara med i detta moment. Trots pandemin var det ett 50-tal personer som med kaffekopp i handen möttes via Teams i ett givande samtal under ett par timmar. Inledningsvis under denna kväll fick de då ta del av ett urval av det eleverna skapat i respektive inriktning. Detta uppskattades mycket av både elever och nära vuxna.

Som ”la grande finale” fick elevernas sedan möta författaren Johan Ehn, som kom till skolan, men samtalade med eleverna digitalt. Det blev en succé för både författaren och eleverna!

/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: