"Ett pris som jag vill dela med hela Vivallaskolan" – vinnaren Lena Sörbö om Pedagogiskt pris

Jag följer Pedagog Örebro på sociala media och såg då att jag var nominerad till priset som Årets skolledare i Örebro kommun. Det kändes ju fantastiskt kul. Att jag sedan fick priset känns väldigt fint och mycket hedrande.

Lena Sörbö, rektor på Vivallaskolan i Örebro.

Det är ett pris som jag vill dela med hela Vivallaskolan, för som jag sagt tidigare är en ledare aldrig bättre än sitt lag och det arbete vi utför tillsammans. Och jag tror att det ledarskap jag har fungerar tillsammans med personalen på Vivallaskolan. Jag tror på tillit och eget ansvar och det passar skolan. Som ledare vill jag lyfta och stötta det positiva. Inte att styra med kontroll utan med tillit. Det är viktigt att personalen får ett ”friutrymme” som gör att man växer. De gånger jag kan gå in och påverka är när jag gör det utifrån min egen värdegrund.

På Vivallaskolan händer saker snabbt och man måste våga ta egna beslut och då är det viktigt att personalen känner att man som ledare finns bakom och stöttar. Vivallaskolan har i dag cirka 620 elever och 110 personal så det är många människor som tillbringar sin dag tillsammans på skolan.

I motivation till priset står det bland annat att jag har ett ledarskap som är ”tydligt, delaktigt och med omtanke”. Detta stämmer bra in på mina egna tankar kring ledarskap. Det är viktigt som ledare att man ger ansvar och litar på varandra. Först då finns det möjlighet att växa och utvecklas både som personal och som elever.

Om jag får personal runt mig att våga, utvecklas och visa glädje i jobbet så kommer det ge eleverna samma upplevelse av skolan och lärandet.

På väggen i mitt arbetsrum hänger ett citat:

Okunskap skapar fördomar, rädslor håller dem vid liv.

Detta citat har fått följa med mig från tidigare arbetsplatser, men som jag tycker passar särskilt bra på en skola som Vivallaskolan.

Det är vår skyldighet tillsammans, som skolans ledare och övrig personal, att ge eleverna möjlighet att utvecklas på bästa sätt. Ta till sig ny kunskap och utveckla förmågor av olika slag. Många av barnen i Vivalla har en längre och brantare uppförsbacke än andra barn i Örebro kommun. Uppförsbacken består av många olika komponenter. Några delar kan vara språkliga svårigheter och tidigare skolerfarenheter. Den stigmatisering det kan innebära att bo i ett så kallat särskilt utsatt område får inte överföras till de barn och elever som bor i området. Förutom nämnda uppförsbacke för många av skolans elever, är eleverna självklart som vilka andra skolelever som helst i Örebro kommun.

Jag tycker om att komma till jobbet och träffa alla människor, både personal och elever, och den glädjen spiller nog över i mitt ledarskap.

Så jag är tacksam för utmärkelsen. Både för min egen del och Vivallaskolan.

/Lena Sörbö, rektor

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!