Bokblogg - Fritidspedagogiskt lärande 

När lektionen är slut tar den viktiga fritidstiden över. I gränslandet mellan skola och hem, mellan undervisning och lek, pågår ett lärande för livet.

Detta är fritids, min vardag och mitt drömjobb. Ingen dag är den andra lik, jag har hundratals goda, utmanande, svåra, uppfostrande, frustrerande, roliga och fina möten med olika individer, stora och små, varje dag där jag är deras lekkamrat, idespruta, förebild, kompis och trygghet. Ett underbart och viktigt jobb men ibland lite bortglömt så…

Bok på ett skrivbord

Jag blev så glad när jag fick denna bok i min hand! Äntligen en bok som kan ge mig inspiration och nya idéer. Kanske ge mig svar på mina funderingar och ge mig nya funderingar och diskussioner att ta med mig till mitt arbetslag. Var det nu jag skulle hitta denna bok?

Ja, boken Fritidspedagogiskt lärande, skriven av Jonas Wallman och en rad pedagoger, doktorander, skolledare och utvecklingsledare gav mig så mycket inspiration, nya idéer och praktiska råd och tips att ta med mig till min egen verksamhet.

Boken belyser vikten av att bygga upp välfungerande rastaktiviteter, didaktik (konsten att undervisa) i fritidshemsmiljö, samverkan mellan skola och fritidshem, hur kan man arbeta på fritids med digitalisering, integration, NPF (neuropsykiatriska funktionsnersättningar) och vårt uppdrag som fritidspersonal.

Boken är uppdelad i 11 olika kapitel och kan fungera som en uppslagsbok där du kan hoppa över, gå tillbaka och läsa om.

Boken är lättläst och välskriven med tydliga exempel, bilder och diagram och jag kan lätt hoppa över det kapitlet som inte känns aktuellt för mig. De fina bilderna ger mig inspiration och nya idéer och tankar som ger mig lust att pröva något nytt!

Äntligen en bok som jag längtat efter!

 

/Mia Sundqvist, fritidspedagog och samordnare för Hovstaskolans fritidshem

Senast uppdaterad: 16 november 2018

Publicerad: 16 november 2018
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?