Vi omges alla av språk, det är något som ständigt finns med oss människor och har funnits i alla tider men språkets funktion har sett olika ut över tid. Men vad är språk egentligen och varför språkar vi? Den här bloggen kommer att handla om språk i förskolan, där jag kommer att observera hur barn kommunicerar med varandra i lek och i olika situationer.
Hur kommunicerar barn i lek? Vad är språklig sårbarhet? Vilken roll har kommunikationen i konfliktsituationer som råder mellan barnen? Hur kommunicerar barn sina känslor? Vad är translanguaging? Det är några frågeställningar som jag hoppas att jag kan besvara i denna blogg.
Jag som bloggare heter Madlen och är i grunden utbildad lärare för yngre åldrar. Jag arbetar på en Reggio Emilia inspirerad förskola i Örebro kommun med de äldsta barnen som är 3-5 år gamla. I barngruppen finns ett tiotal språk representerade där majoriteten av barnen talar svenska med varandra och oss pedagoger. Vi använder oss av bildstöd och TAKK som ett komplement till det verbala språket i samlingar och i olika situationer under dagen.
Första inlägget kommer inom kort.
Mikael Kindgren
Titel: WebbredaktörJonas Gunnarsson
Titel: WebbredaktörTelefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30
Besöksadress: Drottninggatan 5
Öppettider: Vardagar kl. 10-16.30
E-post till servicecenter