Workshop för att inspirera till mattespel i undervisningen
På studiedagen i januari hade jag förmånen att hålla i en workshop för mina kollegor. Under den visade jag ett antal spel som jag tillverkat till vårt matterum och mina kollegor fick spela spelen i grupper. Det blev en rolig förmiddag och jag tror att den också blev mycket uppskattad av mina kollegor.

Mer varierad och inspirerande undervisning – en förhoppning
Det positiva som hände märkte jag dock först när eleverna kom tillbaka och mina kollegor började använda spelen i klassrummen, spel som vi faktiskt haft i matterummet under en period men ingen mer än jag använt. Det är väl helt enkelt så att det är lättare att låta eleverna spela ett spel när du själv spelat det och vet hur det fungerar. Det här är en viktig lärdom som jag tar med mig och på kommande lärarkonferenser kommer vi spela fler spel. Förhoppningsvis kommer detta också medföra att eleverna får en mer varierad och inspirerande undervisning, där mattespel blir ett återkommande inslag.
Roliga sätt att lära sig tabellerna
Ett av spelen vi spelade på workshopen tränar eleverna i multiplikation. Det är ett spel som elever jag undervisat genom åren spelat ganska mycket och spelet har varit mycket uppskattat. Spelet går ut på att bygga multiplikationstabellerna nerifrån och är ett kortspel där det gäller att bli av med sina kort. Det finns två olika spelplaner, en spelplan för 2-5:ans tabell och en spelplan för 6-9:ans tabell. Här spelar man med fördel flera, jag brukar dela in eleverna i grupper med 4-5 elever i varje grupp och tycker att det fungerar mycket bra. Det går naturligtvis att spela på tre men antalet kort varje elev har på handen ökar och det blir svårare att hålla koll. När korten har delats ut börjar den som fått flest kort. Den ska då titta på sina kort och om den har produkten av exempelvis 1x3 på handen kan den lägga ut detta kort. Det är inte tillåtet att lägga 2x3 innan 1x3 är utlagt men varje tabell byggs enskilt och det går att bygga vidare på varje tabell utan att ta hänsyn till andra tabeller. En spelare som inte kan lägga ett kort när det blir dennes tur får ta saken (när vi spelar är det en isbjörn från sorteringsmaterialet, men det kan egentligen vara vad som helst). Har du saken får du stå över tills en annan spelare inte kan lägga och därmed tar saken ifrån dig. Den som blir av med sina kort först har vunnit.
Sjung multiplikation!
Ett annat sätt som vi tränar multiplikation är genom att sjunga. Jag brukar använda mig av multiplikationslåtar från Årstaskolan på youtube. Tabellerna finns från 2-9:ans tabell och eleverna har lätt att sjunga med till låtar som lätt sätter sig på hjärnan. Här har jag använt 2:ans tabell redan i åk 1 när vi tränar tvåhopp. Jag har också märkt att dessa låtar varit till hjälp för elever när de ska upptäcka mönster i talföljder, är mönstret en tabell har eleverna lätt att upptäcka det.
2:ans multiplikationstabell – musik 'Gångertabellerna' från Årstaskolan (YouTube).
/Sanne Nyblom, förstelärare Almby skola

Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.