NC – artiklar, nyhetsbrev och webbinarium

NC, Nationellt centrum för andraspråk, ger regelbundet ut ett nyhetsbrev, alltid med intressanta artiklar kopplade till aktuell forskning. Här finns även ett kalendarie med kommande webbinarier inom olika fokusområden, alla kopplade till andraspråksutveckling.

I november månads nyhetsbrev finns artiklar som kan vara intressanta eftersom de har samma fokus som aktuella arbeten här i Örebro. Bland annat har all personal i förskolan haft en studiedag där Maria Heimer föreläste om högläsning och Polly Björk Willén om språkutvecklande arbete.

Dessutom har två grundskolor inlett ett samarbete med NC där det övergripande syftet är att stärka undervisningskvaliteten för elever som utvecklar svenska som andraspråk, och på sikt nå en ökad måluppfyllelse. Målet är att skolledning och medverkande lärare ska tillägna sig grundläggande kunskap om skillnader mellan andra- och förstaspråksutveckling, få ökade kunskaper om ämnet svenska som andraspråk samt få en nulägesbild av hur ämnet kan organiseras på respektive skola och en plan för vad som blir nästa steg i syfte att få en undervisning med ökad kvalitet.

Använder Silent books och dialogisk högläsning

En artikel i nyhetsbrevet handlar om förskolan Vargberget i Haninge, som använder Silent books och dialogisk högläsning i sin undervisning. Silent books är rikt illustrerade bilderböcker utan text, berättar rektorn på förskolan och fortsätter: "Jag tror att friheten i bilderböckerna är något som tilltalar både barnen och föräldrarna, och våra pedagoger. Det är en bra inkörsport till dialogisk högläsning just eftersom det finns så mycket tolkningsutrymme."

I en annan artikel, Andraspråksperspektiv i tidig läs- och skrivundervisning, lyfter flera forskare olika aspekter av andraspråksperspektiv i en tidig läs- och skrivundervisning för elever som utvecklar svenska som andraspråk. Utdrag ur en av artiklarna:

En elev som lär svenska som andraspråk kommer att göra fler språkliga fel när hen försöker uttrycka sig på ett mer tankemässigt komplext sätt och med ett mer avancerat språkbruk jämfört med en elev som uttrycker sig kortfattat och enkelt, men språkligt korrekt. Det är dock i prövandet som utveckling sker.

(Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk).

Du vet väl om att du kan prenumerera på NC:s nyhetsbrev? Klicka dig vidare till deras hemsida för att registrera dig.

/Gunilla Eriksson Bergström

Senast uppdaterad:

Publicerad: