FoU-programmet Språkutvecklande förskola nu halvvägs

Här kommer en nulägesrapport runt deltagandet i FoU-programmet Språkutvecklande förskola, även kallat Språkför. Nu är vi ungefär halvvägs i programmet, vi startade under våren 2023 och kommer att fortsätta till 2025.

Syftet med programmet är att ”utveckla långsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt så att den medverkande förskolepersonalen utvecklar sitt språkutvecklande arbete med avsikten att stärka barns lärande och utveckling”. Ett stort och övergripande syfte eller hur?

Uppskattade verktyg

Vi som deltar är 28 förskollärare och 10 rektorer från fyra områden i Örebro, våra två verksamhetschefer samt jag, som har rollen som samordnare för språkutvecklande arbete i förskolan. De 28 förskollärarna har som uppdrag att tillsammans med sina rektorer sprida programmets olika delar till all personal på förskolorna och få alla aktiva i arbetet. I detta arbete använder sig pedagogerna bland annat av ELSA-modellen och aktionsforskning, två verktyg som till en början kanske kändes lite krångliga och till och med lite skrämmande för somliga, men upplever jag, uppskattas av pedagogerna nu eftersom de är ett stöd och ger en struktur i arbetet.

Varje område bedriver sitt utvecklingsarbete och jobbar på utifrån sina förutsättningar och behov men två gånger per termin ses alla deltagare för att delge och stötta varandra kring arbetet som sker ute i områdena. I våras när vi sågs för sista gången på terminen samlade vi ihop de spår av framsteg (vi har valt att kalla det så eftersom vi inte ännu kan prata om att vi ser effekter) som pedagogerna tycker sig se ute på förskolorna, hos kollegor och hos barnen. Några spår av framsteg som kom fram var:

  • Vilja och engagemang hos personalen
  • Den språkliga medvetenheten har ökat hos alla oavsett pedagogroll.
  • Barnens ordförråd har ökat genom att vi har utvecklat barnens språkförmåga på olika vis.
  • Fler och fler är nyfikna och intresserar sig
  • Ett stort engagemang när det gäller högläsning samt litteratur
  • Flera ser en vinst i att filma- inser att de får syn på saker hos sig själva och av det som händer.

Utveckling tar tid

En sak som blir tydlig för mig när jag läser raderna ovan är att det är precis som forskningen säger, nämligen att långsiktighet krävs om man vill utvecklas, för utveckling tar tid. Vi har som sagt varit med i programmet i ett och ett halvt år men en del ur personalen har ”bara” kommit till att vara nyfikna. Det här är en viktig lärdom att ha med sig i utvecklingsarbeten, tänker jag. Ibland vill en eller några personer något väldigt mycket, ibland är någon extra påläst eller peppad att driva ett utvecklingsarbete men om en verklig och hållbar utveckling ska ske behöver alla på en förskola vara involverade och om man ska få med alla på tåget krävs det att hålla i och att hålla ut! Att inte bli frustrerad om man är den som är drivande utan att se de små framstegen (och ibland rentav stora framsteg) och fortsätta därifrån tillsammans. Ta ett djupt andetag och bygga vidare på de framsteg vi sett och jobba på!

/Gunilla Eriksson Bergström, språksamordnare

Lästips

Nytt arbetssätt för språkutveckling | Göteborgs universitet (gu.se)

Vad är aktionsforskning? | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, Göteborgs universitet (gu.se)

Läs om FoU-programmet Språkutvecklande förskola på Ifous webbplats.

Poddtips: "Lärdomar från ett år med FoU-programmet Språkutvecklande förskola"

Katrineholm är en av elva huvudmän som förutom Örebro kommun deltar i FoU-programmet Språkutvecklande förskola. Där deltar all personal på alla förskolor i kommunen. Här kan du lyssna på ett poddavsnitt där de berättar om hur de lagt upp sitt arbete.

Senast uppdaterad:

Publicerad: