Lek dig till ett hållbart lärande!

Nyfikenhet och utforskande – portalparagrafer i de kursplaner som jag och så många lärare med mig är satta att följa. Utveckling och livslång lust att lära – de mest värdebärande orden i inledningen av skollagen. Men när jag möter eleverna efter ett långt jullov är det knappast det som står för klassrumsdörrarna.

Hur kommer det sig? Vart på vägen från lag och kursplaner till en morgonlektion går det snett? Och hur ska vi rusta oss själva och våra elever för en hållbar framtid om vi inte har utveckling och livslångt lärande i absoluta fokus?

Lekens betydelse för lärande och välbefinnande

Ett sätt att påminna oss om vad som är viktigt för lärande är att fråga oss hur lekfulla vi är på dagarna. Under lovet har jag som så ofta på långa ledigheter fått uppleva glädjen i att fritt söka stimulans och nya kunskaper. Jag lyssnade på Fredrik Lindströms vinterprat om just – lek. Hur lek är viktigt för såväl vuxna som barn och hur leken stimulerar vår kreativitet, minskar vår stress och öka vårt välbefinnande. Det gav mersmak.

Några dagar senare dyker samma tema upp under läsningen av Johann Haris bok Stulet fokus (som jag rekommenderat tidigare). Hari beskriver hur vi sedan några decennier tillbaka börjat hindra våra barn från den fria leken och att skolan också blivit allt mer ofri och detaljreglerad. Hari hänvisar till studier som beskriver hur spontan och oorganiserad lek stimulerar inre motivation och bemästrande och ökar förmågan till fokus. Dessutom tränas barnen i självkontroll och koncentrations- och uppmärksamhetsförmåga. Viktiga saker för en skolelev.

Just inre motivation och bemästrande är ju också två viktiga faktorer för att just skapa en kultur av lärande där vi lär för livet, något jag tangerat tidigare.

En lekfull kväll som inspiration

I dagarna bjöd jag och min fru över två familjer som vi umgås med. Efter middagen hände något. Alla barnen, från åtta till tolv års ålder, började leka kurragömma. Och de gjorde det i timmar. Medan vi vuxna förde trevliga och ostörda samtal kring bordet. En underbar kväll för såväl stora som små. Vad var det som ledde till att just de här barnen valde att leka i stället för att som så ofta sjunka ner i soffan med mobilerna? Jag vet inte. Kanske var det bara en lycklig slump.

Men jag vet och vill är att det måste bli mer lek på mina lektioner. Lek som främjar målen såklart, eller bara mer lek helt enkelt. Är du med på den – så är du också med på en bättre framtid för oss alla.

Jonas Pietrzak Edlund

/Jonas Pietrzak Edlund, förstelärare på Pops Academy Karl-Johan

Senast uppdaterad:

Publicerad: