Spegling av kollega
Här kan du läsa allt om vad du ska tänka på vid spegling av kollega


Spegling av kollega - varför?
- Förståelse för elevernas situation och lärande i klassrum.
- Återkoppling av kärnprocessen – spegling. Mer återkoppling ger mer tillfredsställda lärare.
- Kunskap om undervisning bör flyttas mellan kollegor.
- Utveckla undervisningen = spegling
- Öppet, delande och undersökande.
- Forskare i vår verksamhet.
- Samtala och diskutera lärande.
- Vad måste undersökas i detalj för att vi ska förstå orsakerna till goda studieresultat?
- Metoder i klassrummet.

Spegling av kollega - exempel på innehåll
- Tid/innehåll (förberedelse, aktivitet, avslut)
- Interaktion i klassrummet
- Placering i klassrummet
- Arbetsro
- Organisation, instruktion och struktur
- Aktivitet och lärande
- Microdetaljer hos pedagog – röst, gester, taltempo, gester, hälsnings- och entrérutiner eller relationsskapande
Källa: Steinberg, John, 2015: ”Lärarskicklighet – 59 färdigheter” Stockholm: Gothia Forbildning

Spegling av kollega - hur?
1. Förmöte – Träff där kollegorna träffas för att planera När?, Var?, Vad?
2. Speglingsförfarande – anteckna ner tankar och iakttagelser under speglingen
3. Samtal efter spegling – viktig del där ni diskuterar exempel, problematiserar och plocka fram lärdomar utifrån speglingen.
Tips!
- För att få ut mer av speglingsförfarandet kan det vara givande att jobba i grupper om 3 där ni delar in er så att alla blir speglade och alla genomför spegling.
- Skriv upp innan vad kollegan vill bli speglad på, men var inte rädd för att anteckna ner andra iakttagelser under själva speglingen.
- Förklara för eleverna varför ni genomför spegling så att de förstår att det handlar om lärarfortbildning.
Att tänka på!
- Anspänning – när du blir speglad försök då att agera som du brukar göra under en lektion.
- Nervöst och pirrigt – det uppkommer givetvis en viss nervositet när du blir speglad och det är inget ovanligt. Tänk positivt och efter några minuter har du helt glömt att kollegan sitter där bak i klassrummet och antecknar.
- Våga utmana dig själv.

Spegling av kollega - Frågeställningar som öppnar upp för samtal
- Vad var du mest nöjd med under lektionen?
- Skulle du förändra något om du skulle ha en liknande lektion om en timma?
- Vilka detaljer vill du lyfta fram som positiva utifrån lektionen?
- Stötte du på några dilemman under lektionen?
- När du ……..märkte jag att eleverna…….
- Sammanfatta och lyft fram minst 3 lärdomar utifrån lektionen.
Vill du vet mer om spegling av kollega?
Kontakt: Rickard Pauly, Idrottsgymnasiet/Virginska gymnasiet Rickard.pauly@orebro.se 073-0965883
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.