Gå till innehåll

Här kan du läsa allt om vad du ska tänka på vid spegling av kollega

Spegling av kollega - varför?

    • Förståelse för elevernas situation och lärande i klassrum.
    • Återkoppling av kärnprocessen – spegling. Mer återkoppling ger mer tillfredsställda lärare.
    • Kunskap om undervisning bör flyttas mellan kollegor.
    • Utveckla undervisningen = spegling
    • Öppet, delande och undersökande.
    • Forskare i vår verksamhet.
    • Samtala och diskutera lärande.
    • Vad måste undersökas i detalj för att vi ska förstå orsakerna till goda studieresultat?
    • Metoder i klassrummet.
    Elever i ett klassrum

    Spegling av kollega - exempel på innehåll

    • Tid/innehåll (förberedelse, aktivitet, avslut)
    • Interaktion i klassrummet
    • Placering i klassrummet
    • Arbetsro
    • Organisation, instruktion och struktur
    • Aktivitet och lärande
    • Microdetaljer hos pedagog – röst, gester, taltempo, gester, hälsnings- och entrérutiner eller relationsskapande

    Källa: Steinberg, John, 2015: ”Lärarskicklighet – 59 färdigheter” Stockholm: Gothia Forbildning

    Spegling av kollega - hur?

    1. Förmöte – Träff där kollegorna träffas för att planera När?, Var?, Vad?

    2. Speglingsförfarande – anteckna ner tankar och iakttagelser under speglingen

    3. Samtal efter spegling – viktig del där ni diskuterar exempel, problematiserar och plocka fram lärdomar utifrån speglingen.

    Tips!

    • För att få ut mer av speglingsförfarandet kan det vara givande att jobba i grupper om 3 där ni delar in er så att alla blir speglade och alla genomför spegling.
    • Skriv upp innan vad kollegan vill bli speglad på, men var inte rädd för att anteckna ner andra iakttagelser under själva speglingen.
    • Förklara för eleverna varför ni genomför spegling så att de förstår att det handlar om lärarfortbildning.

    Att tänka på!

    • Anspänning – när du blir speglad försök då att agera som du brukar göra under en lektion.
    • Nervöst och pirrigt – det uppkommer givetvis en viss nervositet när du blir speglad och det är inget ovanligt. Tänk positivt och efter några minuter har du helt glömt att kollegan sitter där bak i klassrummet och antecknar.
    • Våga utmana dig själv.

    Spegling av kollega - Frågeställningar som öppnar upp för samtal

    • Vad var du mest nöjd med under lektionen?
    • Skulle du förändra något om du skulle ha en liknande lektion om en timma?
    • Vilka detaljer vill du lyfta fram som positiva utifrån lektionen?
    • Stötte du på några dilemman under lektionen?
    • När du ……..märkte jag att eleverna…….
    • Sammanfatta och lyft fram minst 3 lärdomar utifrån lektionen.

    Vill du vet mer om spegling av kollega?

    Kontakt: Rickard Pauly, Idrottsgymnasiet/Virginska gymnasiet Rickard.pauly@orebro.se 073-0965883

    Senast uppdaterad:

    Publicerad:

    Kontakta Pedagog Örebro

    Kontakta Örebro kommuns servicecenter

    Telefon: 019-21 10 00 

    Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

    Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

    Öppettider: Vardagar kl. 10–16

    E-post till servicecenter

     servicecenter@orebro.se