Bokblogg: Undervisning ute – utveckla förskolans lärmiljö, av Marina Sjögren och Daniel Sävenstedt

Vi i Sverige älskar att vara ute, gårdens lärmiljö på förskolor generellt ger ofta barnen frihet att själva hitta vad de ska göra då lekmiljön är relativt fri. Men sker det någon undervisning? Kanske spontanundervisning när barnen bjuder in? Är vi pedagoger med i leken eller är vi 'övervakare'? Ibland, ibland inte, det beror kanske på situationen. Men kan man skapa lärmiljöer ute som bjuder in till mer spontanundervisning eller underlättar för planerad undervisning?

Inspiration från Reggio Emilia

Denna bok är skriven av två utetorgspedagoger som arbetar på Trollets förskolor i Kalmar. Trollets förskolor jobbar med inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Boken lyfter hur de har jobbat för att utforma en lärmiljö där de får många möjligheter att jobba med spontan och planerad undervisning ute.

Vi behöver skapa utemiljöer där barnen får utlopp för sitt rörelsebehov men samtidigt utmanas och inspireras till undersökande och kreativ lek eller undersökande och kreativ undervisning. Men som samtidigt är säker och följer specifika standardiseringar.

Författarnas perspektiv på lärmiljöer

Författarna hjälper oss att tänka om lärmiljön, de hjälper oss att tänka om hur vi kan få in barnets, vårdnadshavarnas och alla andras röst som behöver vara involverade för att skapa lärmiljöer ute. De tar upp hur vi kan värna de globala miljömålen för Agenda 2030 samt våra demokratiska värden. Författarna ger oss ett förhållningssätt och mod att skapa stationer som är genomtänkta och välkomnande men ändå har ramar som ger stationen värde. Men det är vi pedagoger som ger stationen eller undervisningen värde. Miljöerna introduceras för barn och pedagoger samt revideras och underhålls varje läsår. Alla kan bidra med idéer och arbete, barn, vårdnadshavare, pedagoger och andra vuxna.

Författarna vill utforma en miljö för barnen som ska "… sätta i gång nyfikenheten och fantasin. Barnen ska vilja börja leka, utforska, upptäcka och sätta sina kroppar i rörelse till olika ting på gården. De ska känna att miljön utmanar dem på flera sätt - intellektuellt och fysiskt - men också att de kan hitta platser för stillhet och gå undan för återhämtning och avskärmning (s.33).

Marina och Daniel förklarar att "[u]temiljön bör rymma en mängd av innehåll att utforska matematik, språk, kreativa uttrycksformer, naturvetenskap och teknik, till exempel i form av bygg och konstruktioner, vattenstationer och ateljéer i olika utformning" (s. 32).

Även om det ska finnas en mängd stationer för planerad undervisning så är det lika viktigt att det finns ytor där barnen kan påverka och till exempel lägga till material.

Lärande och hållbarhet i fokus

Jag rekommenderar denna bok om man vill skapa en utemiljö som har en grund att stå på, ett syfte och ett förhållningssätt där man sätter barnen och barnens lärande i fokus. Om man vill ha ett hållbarhetstänk där miljöerna ska vara välskötta och underhållna behöver utemiljön prioriteras på förskolorna. Det ska ges tid att skapa miljöer utifrån barnens och undervisningens behov. Marina och Daniel jobbar heltid med förskolans utemiljö, det vill säga de är inte i en barngrupp de är i alla barngrupper utan jobbar med alla förskolans barn på ett organiserat sätt. Det går inte att jämföra deras förutsättningar med våra eller i alla fall min förskolas. Vi får istället ställa oss frågan, vad kan vi göra med vår utemiljö för att göra den lite mer utmanande? lite mer undersökningsbar? Marina och Daniel bidrar med idéer om hur lärmiljöerna ute skulle kunna se ut samt tanken att vi bör fundera på vad syftet är med stationen och vad det är vi vill erbjuda barnen för undervisningssituationer ute.

/Caroline Degerman Gustafsson

Senast uppdaterad:

Publicerad: