Bokblogg: Undervisa för framtiden i förskolan, av Jonas Pietrzak Edlund och Martina Valeyeva Segura

Involvera barnen tidigt för att gynna deras framtid. Det är vad denna bok vill förmedla. Författarna Jonas Pietrzak Edlund och Martina Valeyeva Segura har skrivit en bok som vänder sig till personal inom förskolan och det är definitivt en bok som behöver läsas av både pedagoger samt rektorer.

Jag tycker boken lyfter de utmaningar som vi alla står inför och där medvetenheten om hållbar utveckling måste fortsätta väckas tidigt hos våra barn. Enligt författarna är hållbar utveckling redan integrerad i läroplanen men att utbildningen behöver ytterligare fördjupas samt utvecklas.

Genom att undervisa i hållbar utveckling fördjupar vi inte bara barnens utan även våra egna kunskaper om en hållbar framtid och hur vi tillsammans kan göra skillnad (s. 7).

Boken består av 169 sidor och är uppdelad i två delar. I den första delen berättar läraren Jonas Pietrzak Edlund om hur läget ser ut idag gällande vår planet och han presenterar fakta som får en att fundera över. Förskolläraren Martina Valeyeva Segura ansvarar för den andra delen och erbjuder generöst med praktiska aktiviteter som förskolans personal kan göra tillsammans med barnen. Där finns bland annat aktiviteter som bli en miljöhjälte, skapa ett solsystem av snö, plantera bönor, och så vidare.

Del 1 – bakgrund och utgångspunkter

Den första delen har som fokus på att upplysa oss läsare om varför nuläget ser ut som den gör och varför det är viktigt att fokus läggs tidigt inom förskolan på att väcka barnens intresse för sin framtid och miljö. I första kapitlet fokuseras det bland annat på vårt inre, att det är där som skiftet startar. Medan i de följande fyra kapitel belyses förskolläraren som resurs samt undervisningens betydelse. Dessutom lyfts förutsättningar för mänskligt liv samt det långa perspektivet. Författaren har byggt upp sin del med fakta utifrån FN:s 17 globala hållbarhetsmål i Agenda 2030 samt tre andra forskningsinstitutioner. Läsaren följer med på en resa mellan förhoppning om en bättre framtid och förtvivlan utifrån hur läget ser ut idag.

Ingen förändring sker utan engagemang. Ingen väljer att följa en oengagerad. Jag måste börja utforska var jag själv står i relation till vår kommande framtid på vår gemensamma planet (s. 17).

Efter att ta läst genom den första delen så anser jag är bokens budskap är tydlig, förskolan måste fortsätta vara i täten med att etablera det långa perspektivet och barnen behöver göras delaktiga så tidigt som möjligt. Här lägger vi med andra ord grunden för en hållbar utveckling och sen ska den fortsätta genom skoltiden och livet ut. Fakta som presenteras är tydlig med att mer behöver göras och därför är bokens syfte att få oss läsare att känna efter att vi måste vakna till ordentligt och tänka ännu mer hållbart.

Känslorna måste finnas med i undervisningen såväl i förskolan som i skolan och vårt engagemang och personliga drivkrafter som pedagog. Då kan vi lyckas med att förmedla lärande för hållbar utveckling. Omfatta hållbarhetsfrågan i era projekt även på ett känslomässigt plan utöver faktainnehållet (s. 39).

Del 2 – undervisning med hållbart fokus

Denna del av boken står för sig själv eftersom och här får läsaren åt andra sidan en uppsjö av tips på undervisning. Varje aktivitet som beskrivs är knuten till olika moment och till aktiviteten ges exempel på vad som först behövs och även vilka förberedelser som behöver göras. Dessutom delar författaren med sig av hur de gjorde samt att varje aktivitet avslutas utifrån en utvärderingsdel med resultat och analys. Aktiviteten avslutas slutligen med en planering för progression.

Jag anser att denna bok är oerhört värdefull för personalen inom förskolan som vill få tips på aktiviteter att göra tillsammans med barnen. Den första delen av boken är nyttig även för skolpersonalen att ta del av för den är informativ och väcker många funderingar kring hur vi tar hand om vår planet.

Det är tydligt att klimatförändringar skapar en ny värld, och vi kan antigen blunda för det eller börja förbereda oss (s. 37).

/Petra Lycke, specialpedagog inom samlad elevhälsa och Mullhyttans skola

Senast uppdaterad:

Publicerad: