Bokblogg: Ledningsgrupp i skolan, av Peter Fowelin

Vad kännetecknar egentligen en ledningsgrupp i skolan och hur kan den ge effekt i skolans verksamhet? Peter Fowelin, som arbetar som organisations- och ledarskapskonsult, har skrivit en bok som främst riktar sig till skolors ledningsgrupper. Boken är lätt att ta till sig och den är oväntat tydlig, vilket man kanske inte förväntar sig av en bok som samtidigt beskriver den stora komplexiteten i att leda skolor.

Tydliggör syftet med ledningsgruppen

Boken innehåller alltså konkreta tips på hur man som ledningsgrupp kan gå tillväga, och författaren styrker genomgående sina uttalanden med hänvisningar till forskare. Bokens första kapitel handlar till exempel om att titta på ledningsgruppen ur ett systemteoretiskt perspektiv och här refereras bland annat till Le Fevre & Timperley och Goleman & Senge. Fowelin skriver vidare om vikten av att klargöra ledningsgruppens syfte genom att ställa frågor till den egna gruppen. Han poängterar att detta bör få ta sin tid och att det därför kan ske parallellt med det dagliga arbetet.

Rektor som ledningsgruppens ledare

Fastän författaren flera gånger understryker att det är rektor som skapar och leder en ledningsgrupp och också är den som har det övergripande och slutgiltiga ansvaret, så finns det inte något helt kapitel som uppehåller sig enbart vid den enskilde rektorns ledarskap, utan fokus är genomgående hela ledningsgruppen. Ett undantag från detta är sista delen av kapitel 4, där Fowelin använder sig av Lars Svedbergs bok Rektor i fokus för att belysa rektorsrollen. Kapitel 5 med titeln "Ledningsgruppens samspel och utveckling" tar sin utgångspunkt i bland annat Susan Wheelans teorier om grupputveckling. Här finns även en checklista för uppgifter, mål, relationer och behov som gäller för de olika grupputvecklingsfaserna.

Styrkan i samverkan

Om jag ska nämna något som i mitt tycke är mindre bra, skulle det vara de, förhållandevis få, skisser av olika modeller som enligt min mening inte tillför något, utan snarare kanske bara bidrar till förvirring. Men bortsett från det så finner jag denna bok läsvärd, och den kan läsas som en sammanfattning av den nuvarande forskningen om ledning av (svenska) skolor.

Det är en tydlig och användbar bok, som kan komma till nytta för den som på ett klokt sätt ska klara av ett ledningsuppdrag i den komplexa skolvärlden. Avslutningsvis får ni ett citat hämtat från bokens inledning, som kan läsas som en sammanfattning av bokens budskap:

Styrdokumentens krav på den som leder en skola förändras förvisso inte av att en ledningsgrupp tillsätts, men ett väl fungerande ledningsteam bidrar både till att kvaliteten i skolans ledarskap höjs och till att känslan av ensamhet i ledarrollen mildras […] Det handlar helt enkelt om styrkan i att samverka och lösa saker tillsammans.

/Mari Rex, planerare på Utvecklingsenheten, Förskole- och grundskoleförvaltningen

Senast uppdaterad:

Publicerad: