Bokblogg: Läsinlärning på lågstadiet – undervisning, ledarskap och organisation, av Eileen Tadi & Linnea Lindquist
Hur kan vi som lärare lägga grunden för elevers läsutveckling redan i förskoleklass och de tidiga skolåren? I boken Läsinlärning på lågstadiet – Undervisning, ledarskap och organisation delar Eileen Tadi och Linnea Lindquist med sig av erfarenheter, strukturer och nycklar som kan stärka den tidiga läsundervisningen. Petra Lycke har läst den.

Den här boken har jag haft ögonen på ett bra tag innan jag fick den i handen för genomläsning. Jag lyssnade på Linnea Lindquist vid ett tillfälle innan boken gick i tryck och där hon nämnde bokens innehåll vilket gjorde mig så klart nyfiken. Boken har fokus på läsinlärning i de lägre årskurserna. Så när det äntligen blev dags att börja läsa och ta sig an bokens budskap så blev jag inte besviken.
Om det finns intresse för en bok som sätter fokus på det arbete som kan bedrivas i förskoleklass, årskurs 1 och uppåt i åldrarna utifrån läsinlärning så rekommenderar jag läsaren att ta sig an den första delen av boken och läsa om den ett par gånger. Den är skriven av Eileen Tadi.
Vill man sen ta sig an en skolledares uppfattning kring läsinlärning och andra viktiga delar, ja, då läser man den sista och avslutande delen i boken med, den är skriven av Linnea Lindquist.
Jag rekommenderar den här boken främst till undervisande lärare i förskoleklass och årskurs 1, samt till speciallärare och specialpedagoger. Jag rekommenderar boken både till lärare inom grundskolan samt inom anpassad grundskola för den kommer väcka nya tankar och reflektioner.
Tio nycklar till läsningens grunder
Eileen Tadi beskriver sitt arbete med läsinlärning på ett lättsamt sätt och det skapar en känsla av att författaren tar en i hand och leder en genom hela processen. Det framkommer exempel från författarens skolvardag och massor med tips. Det är en ganska tunn bok att ta sig igenom, men innehållet är värdefullt. Det behöver alltså inte vara en tegelsten till bok för att påvisa läsinlärningens viktiga delar och just därför upplever jag att författaren Eileen Tadi har lyckats med att både informera samt inspirera genom att på ett fint sätt beskriva läsinlärningsprocessen som hon lutar sig mot. Nyckeln eller nycklar som nämns mycket i texten utgår ifrån att den undervisande läraren behöver först lägga fokus på att eleverna ska befästa ljudningsstrategin. Nycklar som vidare nämns är den röda tråden, att eleverna får ta del av 10 nycklar som kommer dyka upp på deras resa mot att knäcka läskoden och leda dem i rätt riktning.
Nycklarna kan likställas med tio mål. Det är vår uppgift att guida eleverna att hitta alla nycklar och varje nyckel måste befästas och automatiseras i tur och ordning innan man kan gå vidare till nästa (s. 11).
Ledarskapets roll i läsutvecklingen
I den andra och avslutade delen tar skolledaren Linnea Lindquist vid och börjar med att leda in läsaren i hur hon som rektor ser till att det ges förutsättningar för att kunna organisera för läsning på samma skola som Eileen Tadi är verksam på, Hammarkullsskolan. Därefter blir det väldigt mycket fokus på att få med så mycket som möjligt i den avslutande delen att det lätt blir rörigt. I del 1 blir jag som läsare ledd genom hela processen mot att knäcka läskoden, i del 2 erbjuds det i stället mängder av annan information. Här blir vi bekanta med uppfostran och normer, Pax (ett arbetssätt för att träna elevers förmåga gällande uppmärksamhet, följsamhet och koncentration), ledarskap, skolsystem och mycket annat. Därför upplevde jag del 2 som splittrad men fortfarande väldigt informativ och bra information att ta till sig.
En tunn bok med stort innehåll
Avslutningsvis upplever jag att ledarskap och kompensatorisk undervisning genomsyrar båda delar av boken. Båda författare är noga med att lyfta att det behöver finnas tilltro till våra elevers förmåga och att det ska finnas i grunden en strukturerad läsundervisning som lutar sig mot forskningen, så som ljudningsmetoden. Slutligen ett citat från Eileen Tadi som är värt att ta med sig ut i vår skolvardag:
Jag brukar tänka att undervisningen är som att befinna sig i en spännande sagovärld med utmaningar där man får misslyckas och där olika elever behöver få samma sak förklarad på olika sätt, men självklart finns det ett lyckligt slut för alla (s. 47).
/Petra Lycke
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.