Det här planerar vi att göra
Örebro Södra ska utvecklas till en säkrare, tryggare och trevligare pendlarstation, en välkomnande entré och en naturlig förlängning av centrala Örebro.
Området och gatorna runt Örebro Södra byggs om för att göra det enklare att byta mellan bil, buss och tåg. Samtidigt förbättras framkomligheten för gående, cyklister och kollektivtrafik, vilket skapar ett mer sammanhållet och tillgängligt stationsområde.
En ny gång- och cykelpassage under järnvägen ökar säkerheten och tillgängligheten och knyter ihop stadsdelarna Örnsro och Södercity. Vi skapar också plats för nya kontor och hotell, och Eugénparken vidareutvecklas till en grön och välkomnande stationspark.
Så här vill vi skapa nya Örebro Södra
- Trafikverket bygger nya sidoplattformar med hissar till bron.
- Vi planerar för en ny passage för gående och cyklister under järnvägen.
- Nya ytor för hämta/lämna, pendlarparkering, väntsal, ersättningstrafik samlas på den västra sidan där trafikmiljön är lugnare och ytorna större.
- Ett grönare och mer välkomnande stationsområde skapas, med fler och bättre cykelparkeringar i nära anslutning till sidoplattformarna.
- Vi planerar för nya byggnader med plats för kontor och hotell.
- Östra Bangatan byggs om till en mer tillgänglig och trafiksäker gata för alla trafikslag, med nya hållplatser, busskörfält samt förbättrade gång- och cykelbanor.
- Längs Svartå Bangata byggs ny gång- och cykelbana, bättre passager, yta för ersättningsbussar och mer grönska.
- Eugénparkens kvaliteter tas till vara och utvecklas som stationspark och en mer välkomnande entré till centrala Örebro.
- Området klimatanpassas för att stå bättre rustat mot extremväder och framtida klimatförändringar.

Visionsbild - Bilden visar ett exempel på hur ett framtida Örebro Södra skulle kunna ta form och integreras i staden.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
