Citylinjen
Örebro kommun förbereder tillsammans med Region Örebro län för Citylinjen – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro. Nu anpassar vi gatorna för den första etappen, från Brickebacken till Tegnérlunden.
Citylinjen tar form i Örebro!
Under 2024 har Östra Bangatan färdigställts och anpassats för Citylinjen. Stråket mellan Brickebacken och Resecentrum är snart klart och det nya stadslinjenätet har införts. I december kunde du börja resa med Citylinjen! Under 2025 byggs Västra Nobelgatan och Universitetsplatsen om för att slutföra den första etappen av Citylinjen. Läs mer i nyheten på regionorebrolan.se/citylinjen.

En buss anländer vid en hållplats med det gröna väderskyddet, som är karakteristiskt för Citylinjen. Foto: Fredrik Kellén
Citylinjen har elbussar med hög turtäthet, egna körfält, mittförlagda hållplatser och prioritet vid trafiksignaler. För dig innebär det att bussen går snabbare, oftare och med större punktlighet.
Projektet finansieras till hälften av Örebro kommun och till hälften genom statliga medel, via Region Örebro läns länstransportplan.
Gatuarbete längs Västra Nobelgatan under 2025
Under 2025 anpassar vi Västra Nobelgatan för Citylinjen, från Östra Bangatan till Hertig Karls Allé. Sträckan, som är delsträcka 9, är en viktig del i att hela busstråket från Brickebacken till Tegnérlunden blir klart. Läs mer om gatuarbetet längs Västra Nobelgatan.
Gatuarbete längs Hedgatan och Hertig Karls allé under 2026
Under 2026 startar arbetet med den andra etappen av Citylinjen. Etappen omfattar sträckor mot Vivalla, Lundby och Mellringe – och en av de första delarna blir Hedgatan och Hertig Karls allé. Här bygger vi om gatorna för att ge bussarna kortare restid och bättre punktlighet. Samtidigt skapar vi en mer trafiksäker miljö där det blir enklare att gå, cykla och åka buss. Läs mer om gatuarbetet längs Hedgatan och Hertig Karls allé.
För att undvika trängsel, köer och dålig luft
Vi måste börja resa mer hållbart. Idag tar häften av oss bilen när vi ska någonstans och ungefär varannan bilresa är kortare än fem kilometer. I de flesta bilar sitter bara en person. Om vi fortsätter resa som idag kommer trängsel, köer och dålig luft bli vardag i Örebro. Vi behöver hitta ett sätt att utnyttja vår gemensamma yta utan att behöva bygga nya vägar. Den satsning som bedöms ge absolut störst effekt på det kollektiva resandet i Örebro är utvecklingen av BRT (Bus Rapid Transit), som i Örebro heter Citylinjen.
Mer information
Kontaktperson
Henrik Emilsson, projektledare för BRT, Miljö- och Stadsbyggnadsförvaltningen, 019-21 10 00.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
