VA kändes som en bra och säker bransch att satsa på när Karin Ekholm bestämde sig för att sadla om. Hon gick den tvååriga YH-utbildningen Vatten- och miljötekniker i Hallsberg, gjorde praktik på Vatten och avlopp vid Örebro kommun och när en ledig tjänst dök upp på Kundservice VA var valet inte svårt.
Ingen dag är den andra lik, det gör jobbet roligt. Det är verkligen inte inrutat. Jag tycker om arbetsklimatet, kollegorna, arbetsuppgifterna och kundkontakterna. Sen märks det av att vi har en generationsväxling också, personalgruppen består verkligen av alla åldrar vilket är jättekul.
Karin arbetar som abonnentingenjör, tillsammans med sina kollegor tar hon hand om kundsamtalen som rör anslutningsärenden, medan kollegorna på debitering tar hand om fakturafrågor med mera. Som abonnentingenjör jobbar Karin främst med anslutningsärenden, för såväl privatpersoner som näringsliv, nya VA-abonnemang samt uppgifter till nybyggnadskartor. Utöver det är det mycket möten och avstämningar med kollegor kring kundärenden, liksom utredningar kring lite mer komplicerade fall.
Tiden på VA har gett ökad förståelse kring hur VA-verksamheten är uppbyggd och hur VA-lagstiftningen kan tolkas och implementeras. Karin har fått upp ögonen för hur viktigt det är att samspelet mellan de olika förvaltningarna inom kommunen fungerar och hur svårt det kan vara att få ihop alla perspektiv utifrån lagar och regler. Stadsbyggnad, Miljökontoret och Tekniska förvaltningen, där VA hör hemma, har alla sina olika ansvarsområden, mål och arbetssätt och det är inte alltid så lätt att mötas.
På VA har ett ökat fokus på det juridiska slagit igenom de senaste åren, vilket lett till förändrade rutiner och många ställningstaganden utifrån lagarna. Det har också lett till mycket utredningar och diskussioner kring olika frågor, för att se hur det påverkar VA-verksamheten och kunderna.
Vi har ett väldigt öppet klimat på VA, det är ett bra gäng, vi hjälps åt och alla vill dela med sig av sina kunskaper. Man blir aldrig fullärd, det kommer alltid upp nya saker. Juridiken till exempel kan man grotta ner sig i hur mycket som helst.
Karin kommer från servicebranschen, men känner ändå att hon ytterligare utvecklat sin förmåga att ta alla olika sorters människor.
Vi har ju en lagstiftning att följa och VA-verksamheten är ganska komplicerad, så vi uppfattas som fyrkantiga ibland, men det gäller att försöka förklara och sprida kunskap och förståelse för hur det ser ut och fungerar. Vi tar inte för givet att folk ska förstå hur det är uppbyggt. Bygger du ett hus för kanske första och enda gången, så är det inte så lätt att veta vad som gäller. Vi är taxefinansierade och inte skattefinansierade och måste ha täckning för våra kostnader och det kostar att anlägga VA. Vi jobbar mycket med förståelse kring kostnaderna, VA är ju något som inte syns och som många tar för givet, många känner inte till vad som ligger bakom för att de faktiskt ska få rent vatten i kranen varje dag.
En kul sida av jobbet som Karin nämner är att få vara med och se vad som händer i Örebro, att följa och själv bidra till stans utveckling. Det byggs mycket överallt, såväl villor och flerfamiljshus som industriområden.
Det är roligt att göra någonting som är betydelsefullt. VA-frågorna är en viktig del av samhället, jag känner att jag kan bidra till någonting bra.