Gå till innehåll
  • Start
  • / Digitala intervjuer

De flesta av våra intervjuer sker digitalt genom videosamtal. Här har vi samlat lite råd som kan vara bra att tänka på.

När du blir bokad för en intervju får du ett mejl med information och en länk. Länken går till ett digitalt mötesrum där du kommer att träffa personen som håller i intervjun.

Vi på Örebro kommun använder oss av Microsoft Teams, men det är inget program som du behöver ladda ner. När du klickar på länken öppnas en webbsida i din webbläsare och det är där som intervjun kommer att ske.

Vad du behöver för utrustning

  • En dator, en surfplatta eller en mobiltelefon med kamera, högtalare och mikrofon.
  • En webbläsare. Exempelvis Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox eller Safari.
  • Använd gärna ett headset/hörlurar med mikrofon för bästa ljud.
  • För att samtalet ska få en bra kvalité och inte brytas behöver du sitta på ett ställe med stabil uppkoppling.

Tänk på det här

Här kommer lite tips för en få till en bra videointervju.

Välj en bra plats

Se till att hitta en tyst och väl upplyst plats. Bakgrundsljud kan göra att du inte hörs och det blir svårt för dig att koncentrera dig på frågorna. Om det är för mörkt i rummet eller om du sitter i motljus så syns du inte.

Se över tekniken

Kom gärna till mötet 5–10 minuter innan intervjun börjar. Då har du möjlighet att testa så att kamera, mikrofon och högtalare fungerar som de ska och att internet är i gång. Placera gärna kameran i ögonhöjd eller lite högre. Om du har möjlighet innan intervjun kan det vara bra att testa ett samtal med någon du känner, för att säkerställa att allting fungerar.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se