Digital plattform för att underlätta kommunikation mellan anhöriga och vårdgivare
En digital plattform som gör kontakten mellan anhöriga och vårdgivare inom äldreomsorgen enklare.
Idé
Åsa Sandin, som arbetar som IT-strateg på Kommunstyrelseförvaltningen, kom på en idé som gör kontakten mellan anhöriga och vårdgivare inom äldreomsorgen enklare. En digital plattform skapas där anhöriga kan ta del av aktuell informaton. Det ska finnas en kalenderfunktion med viktiga datum, fakta om boenden, information om service och insatser från hemtjänsten samt även information om saker som hemtjänsten gör. Plattformen kan också vara ett socialt kontaktforum där anhöriga kan ta del av bilder och roliga händelser som vårdtagaren har varit med om.
Behov av enklare sätt att kommunicera
Åsa kom på idén när hon omvärldsspanade i sitt arbete. Åsa saknade också ett lättare sätt att kommunicera med och om sina anhöriga i äldreomsorgen.
Vad hände sen?
Åsas idén togs tillbaka till förvaltningen där man utifrån workshops har arbetat med digitaliseringsfrågan och vad man ska prioritera inom digitalisering. Åsas idé är efter det skickad till digitaliseringskommittén.