Digitaliserad kultur ger ökad tillgänglighet

När inte kommunens invånare kan ta sig till kulturen – då får vi se till att ta kulturen till invånarna! Om detta handlar Pernilla Widarssons idé till Idéslussen, som genom ett gott samarbete med bland annat elever från inriktningen Informations- och medie­teknik på Tullängs­skolans teknik­college och Örebro­kompaniet nu har blivit verklighet.

Pernilla Widarsson.

Pernilla, berätta mer om din idé – hur kom du på det här?

– Jag jobbar på Grenadjärens dagrehabilitering, och jag hör ofta våra besökare prata om att man saknar möjlighet att delta i, eller ta del av, allt spännande som händer i Örebro. När man har svårt att ta sig ut kan man inte uppleva Open Art, man kan inte ta del av till exempel Stadsparkens olika evenemang som konserter, vandringar i blomster­prakten med mera. Samtidigt vill vi ju att staden och kulturen ska vara tillgänglig för alla. Min idé handlar därför om att digitalisera kulturen och även annat utbud, så att man kan ta del av detta där man befinner sig, till exempel på ett boende. Och, nu har vi tagit det första steget genom en digitaliserad, dramatiserad visning av Örebro slott. Så häftigt!

Här kan du tjuvkika lite på filmen

Du har verkligen lyssnat på de vi finns till för, och utgått från deras önskemål och behov. Vad är det specifikt de önskar?

– Det viktigaste är nog att uppleva att man är delaktig i det som händer i Örebro, att kunna berätta för barn och barnbarn vad man sett, hur man tyckte det var etcetera. Det kan vara stort som smått. Kommunen erbjuder så mycket, ta bara en ganska enkel sak som blomster­arrangemangen på Stortorget som omnämns i NA – men man kan själv inte se detta. Många har uttryckt att de känner sig utanför, helt enkelt.

Vilka har varit involverade i arbetet?

– Idéslussen har varit motorn, och så har ungdomar på Teknikcollege kopplats in för att ”göra”. Kommunikations­avdelningen är med, liksom Örebrokompaniet, som har gjort det möjligt att göra och filma en guidad slotts­vandring. Man ser det som goodwill för Örebro, även utanför stadens gränser. Det här är ett samarbete mellan många aktörer – och tänk vilka möjligheter som uppstår när vi hjälps åt!

Vad spännande med detta breda samarbete! Idéslussen frågade några av de som varit med: hur har det varit att vara delaktiga i det här?

Anders Lundeklint och Mats Sandberg, lärare på Tullängsgymnasiet berättar här

– Vi blev kontaktade av Idéslussen och förstod snart att det här var en perfekt matchning med det vi skulle göra i årskurs 2. Vi på Tullängs­gymnasiet och profilen InfoMedia tar oss gärna an verkliga projekt. Det här har även medfört ett samarbete med närings­livet, till exempel så har ett företag som finns med som partner till kommunen bidragit med en kort utbildning som var nödvändig.

– En grupp elever har filmat på slottet. Örebro­kompaniet hjälpte till med att göra filmningen möjlig och eleverna har även filmat i Stads­parken med mera. Efteråt har de bearbetat filmen och nu bygger vi steg för steg upp ett webb­system för att användarna ska kunna få tillgång till de olika miljöerna. Det här har varit så spännande, och vi hoppas på fler sam­arbeten framöver!

Sex elever – Kajsa Eklöf, Kenan Sahinovic, Martin Olsson, Sofia Danielsson, Elliot Larsson och Daniel Almeen – har arbetet med detta

– Att få jobba med den här filmen blev som ett jobb – det var ”på riktigt”. Vi fick vara med i flera led, ta kontakt med andra, ordna möten och samarbeta, det blev ett nytt sätt att jobba. Genom den här satsningen har vi fått lärt oss mycket nytt som vi inte fått möjlighet till annars

Johanna Bjelkengren, på Örebrokompaniet: Hur kom det sig att ni ville vara delaktiga?

– Att göra Slottet mera öppet och tillgängligt är något vi har jobbat för i flera år. För oss var därför denna idé så passande då den ju ger en tillgänglighet på ett helt nytt sätt, till en målgrupp som annars skulle ha svårt att nå oss. Sen är det också väldigt roligt med kontrasten av gammal historia som möter ny teknik men också historia tolkad utav ungdomar. Eleverna på Tullängs­gymnasiet har skapat en riktigt bra film och hoppas att detta gör att fler får upp ögonen för slottet som inte bara en kuliss utan också ett besöksmål.

Milla Tähtelä, Kommunikationsavdelningen. Vad är det du bidrar med?

– Jag, eller Kommunikations­avdelningen, har ju varit med för själva förpackningen och spridningen kan man säga. Vi har en grafisk profil att förhålla oss till och vissa ytor att använda. Så jag har varit kopplingen däremellan och hjälpt dem med färger, typsnitt, plattformar och så. Ett bollplank för kommunikation helt enkelt.

Så, Pernilla, avslutningsvis: Hur tycker du att arbetet har “flutit på”? Vad är det mest roliga med det här?

– Det är så fascinerande… det var riktigt trögt i början, men envishet kan löna sig… plötsligt var ”tiden mogen”, och idén blev så rätt i den tid vi befinner oss i nu. De senaste månaderna har allt rullat på!

– Engagemanget är nog det som har varit mest peppande! Elevernas, som har jobbat på ett fantastiskt sätt, Örebro­kompaniet som verkligen har trott på idén, och alla andras engagemang – riktigt kul!

Sen är resultatet så roligt att se – filmen är jättebra och jag tror att den verkligen lever upp till delar av de önskemål och behov som jag har hört ”mina” besökare diskutera! Nu hoppas jag att filmen följs av fler, och att det här blir ett sätt att arbeta framöver, där mycket mer tillgängliggörs digitalt.

Senast uppdaterad: 1 juli 2020

Publicerad: 1 juli 2020
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!