Installera skrivare
Guiden visar hur du installerar en skrivare till din dator via MyQ.
Follow Me
FollowMe innebär att du inte skriver ut till en specifik skrivare utan till en gemensam skrivarkö där man sedan går till valfri skrivare som har FollowMe och hämtar sin utskrift genom att logga in på skrivaren.
Inlogg kan ske med användarnamn/lösenord, pinkod eller kort/tagg. Separata guider finns för det.
Installera bara FollowMe-skrivare om du vet att det är det du ska installera.
Om skrivarens display ser ut så här så är det en FollowMe-skrivare:
Installera
1. Starta skrivarinstallationen genom att klicka på skrivbordsikonen eller startmenyikonen Skrivarinstallation - MyQ.
En pop-up dyker nu upp, klicka OK eller vänta några sekunder så försvinner den.
2. Skriv in hela eller delar av skrivarnamnet (1), och klicka på Sök. Markera skrivaren i listan (2).
För FollowMe-skrivare, sök på FollowMe. -Ricoh för Campus Risbergska, -Kyocera för alla andra.
Klicka på Info om vald skrivare (3) så får du mer info om skrivaren.
När du är färdig med ditt val så klickar du på Installera (4).
3. När installationen är färdig får du ett meddelande om att Skrivaren installerad.
Du kan nu klicka på Visa installerade skrivare för att se vilka skrivare som är installerade.
Vill du installera en skrivare till så söker du bara upp skrivarens namn och klickar Installera och gör på samma sätt som i början av guiden.
Vill du avsluta klickar du på Stäng.
Välja standardskrivare
När du visar vilka skrivare som är installerade kan du också ställa in standardskrivare, alltså den som kommer upp som förstahandsval när du vill skriva ut.
1. Se först till att rutan Låt Windows hantera min standardskrivare är avmarkerad. Klicka sedan på en skrivare i listan och välja Hantera.
2. Klicka på Ange som standard. Sedan är det klart och du kan stänga fönstret.
Felsökning
Om installationen av någon anledning skulle misslyckas så kommer här några tips på åtgärder.
- Om du fått upp meddelandet Installationsprogrammet för drivrutinen verkar inte finnas i Software Center, så kan det gå att lösa så här:
Öppna Software Center via genvägen på skrivbordet. Skriv sedan in driv i sökrutan och klicka enter eller klicka på förstoringsglaset.
- Om programmet drivrutinsinstallation MyQ inte visas kan du försöka synkronisera Software center genom att klicka på Alternativ och sedan Synkronisera princip.
Inom några minuter bör du kunna se programmet enligt föregående punkt.
Om drivrutinsinstallation MyQ dyker upp så försök installera skrivare på nytt.
Om det fortfarande inte syns så kontakta Kommunsupport.
- Om meddelandet Drivrutinsinstallationen tar för lång tid visas så kan du göra följande:
Klicka på Installera igen, det här kan funka om du sitter på en långsam uppkoppling så drivrutinen inte hinner laddas ner i rimlig tid.
- Kolla om datorn håller på med uppdateringar eller vill starta om efter uppdateringar.
- Både uppdateringar och drivrutinsinstallationen kommer från Software Center och då måste uppdateringar och omstart göras klart innan nästa installation (drivrutinen) kan installeras.
- Nere till höger vid klockan kan du se om datorn håller på med uppdateringar.
Den här ikonen betyder att det finns uppdateringar till datorn.
Den här ikonen betyder att uppdateringar eller annat program installeras nu.
Den här ikonen betyder att datorn behöver startas om.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.