Registrera frånvaro för militärtjänstgöring

Guiden visar hur du registrerar frånvaro för totalförsvarspliktiga medarbetare som genomför annan tjänstgöring än grundutbildning, ex. repetitionsutbildning och hemvärn.

En arbetstagare ska på arbetsgivarens begäran styrka grunden för inlämnad ledighetsansökan. Det ska framgå på underlaget vilken typ av frånvaro det gäller.

1. Öppna Personec och välj Chef.

2. Klicka på Beslut & Rapportering.

3. Klicka på Organisation och välj den gren i trädet där din personal finns (välj en gren som inte har en svart pil bredvid sig) Observera att Sökning på underliggande enhet måste vara ibockad.

4. Klicka på Välj.

5. Klicka på Rapportering och välj Frånvaro.

6. Välj Alla perioder.

7. Välj eventuell Kategorigrupp (du är meddelad av HR Lön om du har en kategorigrupp tilldelad, annars lämna blankt).

8. Välj Anställd i listan.

9. Klicka på Alla och sedan på Visa, då får du en vy över din anställdes samtliga frånvaro och kan enkelt kontrollera om något behöver avslutas innan ny registreras.

10. Klicka på Ny.

11. Välj Frånvaroorsak (Tjänstg i totalförsvaret, Grundutbildning Ej semlgrr eller Reservbefäl 25% lön).

12. Fyll i Start-och slutdatum.

13. Fyll i omfattning om frånvaron är mindre än 100%, annars lämna blankt (OBS, fyll i omfattning med punkt och sedan antalet, .25)

14. Klicka på Beviljad.

15. Klicka på Kvot från anställning om frånvaron är mindre än 100%, annars lämna blankt.

16. Klicka på Spara.

Senast uppdaterad:

Publicerad: