Skapa en utlandsfaktura
Den här guiden visar vad du behöver fylla i när du ska göra en utbetalning till utlandet.
1. Hämta mallen Underlag för utbetalning
2. Fyll i följande fält
- Förvaltning/avdelning/enhet
- Datum
- Förnamn/efternamn, alt. namn på företag
- Adress/postnummer/ort/land
- VAT-nummer (momsregistreringsnummer), om det finns
- IBAN (internationellt bankkonto)
- BIC (bankidentifikationsnummer)
- Meddelande till betalningsmottagare
- Vid resor, konferenser mm. ska deltagare och syfte anges på blanketten eller bifoga underlag.
- Belopp/valuta
- Förfallodag
- Kontering
- Utfärdare/beslutsattest/behörighetsattest. OBS! Både besluts- och behörighetsattest ska finnas med innan blanketten mailas till ekonomiavdelningen. Detta görs via e-signering. Beslutsattestant ansvarar för att uppgifterna på fakturan och underlaget stämmer.
- Moms
- Välj Skattepliktig verksamhet eller Icke skattepliktig verksamhet
- Skicka originalfaktura och e-signerad mall till leverantorreskontra@orebro.se.
Exempel på skattepliktig verksamhet: Teknik- och serviceförvaltningen, försäljning, caféer.
Exempel på icke skattepliktig verksamhet: Skolor, omsorg, kultur.
3. Info om BIC/Konto och VAT-nr ska finnas på fakturan
IBAN ska anges i första hand, annars kontonummer. VAT-nummer fylls i om det finns, annars lämnas fältet tomt.
Var uppmärksam på om leverantören ändrar IBAN (International Bank Account Number).
Exempelvis om det nya IBAN inte stämmer överens med ursprungslandets IBAN. T.ex. så börjar Danmarks IBAN på DK, Englands på GB, Finland FI och Tysklands på DE.
Om IBAN ändras behöver ni säkerställa att uppgifterna är korrekta. Dubbelkolla alltid med leverantören i dessa lägen. OBS! Kontakta inte leverantören enligt de uppgifter som finns på den aktuella fakturan, eller svara aldrig i en pågående mejlkonversation i dessa ärenden.
Ta en förnyad kontakt med din ursprungskontakt som du gjort beställningen av. Detta då man kan misstänka att kontaktuppgifterna på den aktuella fakturan kan vara inkorrekta. Likaså kan en pågående mejlkonversation vara ”kapad” av en bedragare.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.