Skapa bokföringsorder för intern fördelning
Guiden visar hur du skapar en bokföringsorder för att fördela intäkter eller kostnader mellan två olika förvaltningar.
1. I bokföringsorders första rad anges det Konto som intäkten eller kostnaden ska omföras ifrån.
Intäkter konto: 3***, Kostnader konto: 4***,6***,7***
2. Ange verksamhetens Ansvar.
3. Motparten ska vara den förvaltning som kostnaden eller intäkten ska omföras till, t.ex. 300 för Funktionsstödsnämnden, 340 för vård och omsorg. Se ovan markerade rutor!
En lista med alla motparter hittar du här: Kodplan 2024 - intranät.
4. På andra raden anges det Konto och verksamhetens Ansv som kostnaden eller intäkten ska omföras till.
Motpart ska vara den förvaltning där kostnaden eller intäkten kommer ifrån.
Om första raden är en intäkt ska utfallet vara med plustecken och minustecken om det är en kostnad.
Andra radens utfall ska vara omvänt tecken så att summan av rad 1 och 2 blir noll.
5. I rutorna för Beslutsattest samt Behörighetsattest signeras bokföringsordern av behöriga personer som har beordrat omföringen, till exempel chef, gruppledare eller ekonom.
Den ifyllda bokföringsordern signeras manuellt eller digitalt och skickas in via Kommunsupport.
Om underlaget för bokföringsordern signeras manuellt och skickas in via Kommunsupport så ska originalet arkiveras hos verksamheten.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.