Boka eller ansluta till ett möte via Outlook

Den här guiden visar hur du bokar in ett möte i Teams via Outlook, den visar även hur du ansluter till mötet vid bokad mötestid.

1. Gå till din kalender i Outlook och sedan det datum och tid du vill boka mötet på.

2. Där markerar du den tid du vill boka mötet på genom att klicka och dra.

3. Välj sedan Nytt Teamsmöte.

4. Ange en Rubrik för mötet och välj Deltagare genom att skriva deras namn. Klicka på namnförslaget som kommer upp för att lägga till deltagaren.

I meddelanderutan kan du skriva något till mötesdeltagarna om du vill, men det viktigaste är att teamslänken finns i meddelandet. Det är den länken deltagarna klickar på för att ansluta till mötet.

5. Klicka på Skicka för att boka mötet.

En annan variant är om du vill se om deltagarna har tid innan du bokar mötet. Då kan du lägga till deras kalendrar och se dem samtidigt som din egen.

6. Klicka på Lägg till kalender och välj Från adressboken.

7. Sök upp de personer vars kalender du vill se och lägg till dem genom att klicka på namnet.

Klicka på OK.

Du kan välja att se kalendrarna bredvid varandra eller i samma kalendervy.

8. Klicka på pilen bredvid namnet för att ändra vy.

9. När du hittar en lämplig tid markerar du den och väljer Nytt möte med alla.

10. Klicka på Teamsmöte och lägg till en rubrik för mötet.

Anslut till teamsmöte

1. Öppna bokningen genom att klicka på länken som du hittar i mailet med bokningen.

2. Klicka på kugghjulet för att välja vilken ljudenhet och/eller kamera du vill använda.

3. Här väljer du om du vill att din mikrofon och kamera ska vara på eller av när du ansluter till mötet.

4. Klicka på Anslut nu för att börja mötet.

Under mötet kan du välja att:

  • Slå på och av din kamera (1)
  • Slå på och av ditt ljud (2)
  • Dela skärm, filer m.m. (3)
  • Göra övriga inställningar (4)
  • När mötet är slut klickar du på den röda knappen för att avsluta (5)

Senast uppdaterad:

Publicerad: