Gå till innehåll
Sök
meny

Genomförande

Det här är Örebro kommuns förslag till ny översiktsplan som var på samråd under perioden 22 januari–16 april. Tack till alla som bidragit med synpunkter!

Nu arbetar vi med att gå igenom alla synpunkter som kom in under samrådsperioden och justerar förslaget med stöd av dessa. Synpunkter och ändringar kommer sammanställas och presenteras i en samrådsredogörelse under granskningen av planen som planeras till slutet av 2025.

Du kan läsa mer om hur den nya översiktsplanen tar form på orebro.se.

För att en översiktsplan ska kunna genomföras, det vill säga att kommunen utvecklas i enlighet med dess intentioner, krävs vanligtvis en samverkan mellan flertalet aktörer.

Aktörerna finns både inom den kommunala organisationen som i övriga samhället. Genomförandet kan ske på olika nivåer, från politiska prioriteringar och det årliga budgetarbetet till den enskilda fastighetsägaren och smärre förändringar i den bebyggda miljön.

Rådigheten att bestämma om och när översiktsplanens olika delar ska genomföras ligger i de flesta fall på fastighetsägaren och/eller den aktör som står för det innehållsliga. Det finns flera olika fastighetsägare, kommunen, de kommunala bolagen och många privata, stora såväl som små, och det finns otalet olika, primärt privata, aktörer som driver och står för verksamhetsinnehållet.

Vad som sedan behövs för att kunna genomföra översiktsplanen hänger ihop med finansieringsmöjligheter, vilka kan vara av olika karaktär. Finansiering kan vara skattemedel, taxor, ersättningar eller eget kapital. Allmän plats, det vill säga de (i en detaljplan reglerat) allmänt tillgängliga områdena som parker, torg och gator finansieras genom investeringsplaner. Genomförandeprojekt ska alltid ”gå ihop” och inte sällan generera en vinst. Vinsten kan vara ekonomiska medel eller andra värden.

Hur en översiktsplan genomförs och att det som genomförs är beständigt över tid bestäms primärt via lagar och regler i myndighetsutövning i detaljplaneprocessen och bygglovförfarandet. Därefter säkerställs det i byggprocessen för att göras beständig i förvaltningen, antingen av kommunen eller i privat regi.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se