Förskola och grundskola
Det här förslaget till översiktsplan är ute på samråd mellan 22 januari och 16 april. Du kan tycka till om förslaget här.
Förskolor och grundskolor kan drivas i kommunal eller fristående regi. Samhällsplaneringen kan bidra till bättre utbildningsmiljöer främst genom att styra lokaliseringen av skolor och förskolor, men även genom att reglera krav gällande placering och utformning av skolornas byggnader och utemiljöer.
Planeringsinriktningen och ställningstagandena nedan gäller både kommunala och fristående skolor.
Planeringsinriktning
Grundskolornas och förskolornas inom- och utomhusmiljöer ska vara hälsosamma och inspirerande samt ändamålsenligt utformade och tillräckligt stora för att ge plats för både utbildning och lek. Kommunen ska sträva efter att det finns förskola samt skola för yngre grundskoleelever (F–6 eller F–3) i de utpekade kommunala och lokala kärnorna, på gång- och cykelavstånd från hemmet.
Ställningstaganden
- Det bör finnas förskola i alla tätorter och stadsdelar. Kommunen ska sträva efter att barnen har en förskola på gång- och cykelavstånd från hemmet, med goda möjligheter för föräldrar att lämna och hämta sina barn på ett hållbart och trafiksäkert sätt.
- Det bör finnas skola för yngre grundskoleelever (F–6, eller F–3) i alla tätorter och stadsdelar, eller i angränsande stadsdel. Kommunen ska sträva efter att barnen har en skola på gång- och cykelavstånd från hemmet, med goda möjligheter att ta sig mellan hemmet och skolan på egen hand på ett trafiksäkert sätt.
- Kommunen ska verka för att skolor i mindre tätorter bevaras då de är viktiga för att värna en levande landsbygd.
- Skolor för äldre grundskoleelever (årskurs 7–9) kan med fördel lokaliseras relativt centralt i staden eller på strategiska platser där skolans elever kommer från flera olika orter eller stadsdelar och har olika socioekonomisk bakgrund. Det ska finnas god tillgänglighet till skolorna med cykel och kollektivtrafik, så att eleverna kan ta sig till skolan på egen hand på ett trafiksäkert sätt.
- Bostadsbyggandet bör fördelas över olika delar av staden och kommunens tätorter, för att undvika tillfälliga stora elevkullar i en viss del av staden och för att stärka upp elevunderlaget i skolor i mindre tätorter.
- I den fysiska planeringen ska kommunen ta hänsyn till eventuella framtida utbyggnadsbehov för befintliga och nya skolor och förskolor, och planlägga mark för dessa behov.
- Vid planering av nya stadsdelar ska ytor alltid avsättas för förskolor och vid behov grundskola (F–6 eller F-3).
- Placering av förskolor och skolor ska ske med hänsyn till terräng- och vegetationsförhållanden; ljud- och luftkvalitet; närhet till närliggande naturområde, stadsdelspark eller kvartersmark samt möjlighet till samnyttjande av gröna ytor.
- Vid planering av nyttjande av befintliga eller nya lokaler i stadsdelar och mindre tätorter är det önskvärt att undersöka möjligheterna till samlokalisering av skola och andra besöksintensiva verksamheter, som kultur- och fritidscenter och idrottsanläggningar.
- Kommunen ska så långt det är ekonomiskt och tekniskt möjligt behålla förskole- och skolfastigheter i Örebro tätort och i de kommunala kärnorna i kommunal ägo. Detta gäller särskilt centrala fastigheter.
- Centralt belägna förskole- och skolfastigheter ska långsiktigt bevaras för skoländamål.
- Vid nyetablering och större om- och tillbyggnad av förskola eller skola gäller kommunens Riktlinjer för friytor i förskola och skola. Riktlinjerna gäller både för kommunala och fristående skolor. Riktlinjerna beskriver i vilka lägen avsteg från riktlinjerna kan vara aktuella och vilka kompensationsåtgärder som då ska genomföras. Eventuella avsteg från riktlinjerna hanteras av Bygg- och miljönämnden i plan- och lovprövningar.
- Buller från väg- och spårtrafik på ny förskolegård eller skolgård ska inte överskrida gällande riktlinjer från Naturvårdsverket.
- Förskole- och skolgårdar ska ha god luftkvalitet och uppfylla regeringens gällande precisering av det nationella miljökvalitetsmålet ”Frisk luft”.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.