Gå till innehåll
Sök
meny

Det här förslaget till översiktsplan är ute på samråd mellan 22 januari och 16 april. Du kan tycka till om förslaget här.

Spårbundna transporter är ett bättre alternativ än vägtransporter, både för personer och gods, med hänsyn tagen till energianvändning, klimatpåverkan och utsläpp av farliga ämnen.

Snabbare tågförbindelser bidrar till en hållbar regionförstoring. Om fler åker tåg i stället för bil vid resor till och från Örebro minskar också trängseln i vägnätet.

Planeringsinriktning

Kommunen arbetar för en tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm som kan förbinda huvudstäderna med en restid understigande tre timmar, något som kommer att bli mycket betydelsefullt för utvecklingen i kommunen och regionen. Det kräver upprustning av befintliga banor, inklusive utbyggnad till dubbelspår på hela Mälarbanan, och byggande av två nya bandelar – Gränsbanan mellan Arvika och Oslo samt Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro. För att säkra kapaciteten är det även angeläget med åtgärder på järnvägen genom Örebro och vid stationerna Örebro C och Örebro S.

Ställningstaganden

  • Kommunen ska fortsatt verka för en upprustning av befintlig järnväg Örebro-Stockholm (Mälarbanan), tillkomsten av en ny järnväg Örebro-Kristinehamn (Nobelbanan), och ökad kapacitet genom Örebro, som del av arbetet med en snabb förbindelse mellan Oslo och Stockholm.
  • När Nobelbanans sträckning är fastställd ska den pekas ut som reservat i översiktsplanen och ges högsta tänkbara skyddsstatus i jämförelse med andra konkurrerande intressen.
  • Resecentrum ska som centralstation och regional nod utvecklas så att dess kapacitet, tillgänglighet och attraktivitet ökar.
  • Södra station ska utvecklas som pendlarstation med stopp för tåg och buss. Bredare plattformar och en gång- och cykeltunnel är angelägna åtgärder för att öka säkerheten.
  • Behovet av en västlig godsförbifart ska utredas.
  • Utrymme skapas för spåranslutningar till nya verksamhetsområden där så är möjligt. För att ge möjlighet till godstransporter med järnväg ska spår som är i drift bevaras där så anses lämpligt.
  • Om befintliga industrispår i staden tas ur bruk ska sträckningen bevaras obebyggd för framtida handlingsfrihet att skapa till exempel grönstråk, gång- och cykelbanor eller för framtida kollektivtrafik.

Järnvägssystemet kombinerar hög kapacitet att transportera personer och gods med en låg energianvändning, vilket överensstämmer väl med kommunens hållbarhetsmål. De prognoser som finns pekar mot en påtaglig ökning av både gods- och persontågstrafiken genom Örebro till 2050, inte minst till följd av den tillkommande trafiken mellan Oslo och Stockholm.

Den snabbare järnvägsförbindelsen i öst-västlig riktning kommer att betyda mycket för utvecklingen av Örebro och omkringliggande orter. Regionen blir mer attraktiv att bo och verka i, kompetensförsörjningen underlättas genom en större arbetsmarknadsregion och kommunens attraktivitet som besöksmål ökar.

En storregional utmaning är att det både krävs nya bandelar och upprustade befintliga. Det krävs även åtgärder i Örebro för att staden inte ska bli en flaskhals i systemet, inte bara på grund av ny trafik Oslo-Stockholm utan även utifrån ökande godsmängder i nord-sydlig riktning. Eftersom det är ont om utrymme i centrala Örebro kan det på längre sikt krävas en godsförbifart utanför staden för att kunna hantera växande volymer passagerare och gods som ska till eller förbi Örebro. En godsförbifart skulle inte bara skapa utrymme för fler tåg och minskad risk för förseningar utan även bidra till minskade problem med buller och vibrationer och minskad säkerhetsrisk för boende i centrala Örebro. Behovet och möjlig sträckning behöver utredas.

I översiktsplanen redovisas både befintliga och planerade järnvägsanläggningar för person- och godstransporter. Reservat för ny järnväg är markerat utifrån det idag bästa tillgängliga utredningsmaterialet. Nobelbanans sträckning kommer att fastställas i den lokaliseringsutredning som pågår 2024–2026.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se