Järnväg
Det här förslaget till översiktsplan är ute på samråd mellan 22 januari och 16 april. Du kan tycka till om förslaget här.
Spårbundna transporter är ett bättre alternativ än vägtransporter, både för personer och gods, med hänsyn tagen till energianvändning, klimatpåverkan och utsläpp av farliga ämnen.
Snabbare tågförbindelser bidrar till en hållbar regionförstoring. Om fler åker tåg i stället för bil vid resor till och från Örebro minskar också trängseln i vägnätet.
Planeringsinriktning
Kommunen arbetar för en tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm som kan förbinda huvudstäderna med en restid understigande tre timmar, något som kommer att bli mycket betydelsefullt för utvecklingen i kommunen och regionen. Det kräver upprustning av befintliga banor, inklusive utbyggnad till dubbelspår på hela Mälarbanan, och byggande av två nya bandelar – Gränsbanan mellan Arvika och Oslo samt Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro. För att säkra kapaciteten är det även angeläget med åtgärder på järnvägen genom Örebro och vid stationerna Örebro C och Örebro S.
Ställningstaganden
- Kommunen ska fortsatt verka för en upprustning av befintlig järnväg Örebro-Stockholm (Mälarbanan), tillkomsten av en ny järnväg Örebro-Kristinehamn (Nobelbanan), och ökad kapacitet genom Örebro, som del av arbetet med en snabb förbindelse mellan Oslo och Stockholm.
- När Nobelbanans sträckning är fastställd ska den pekas ut som reservat i översiktsplanen och ges högsta tänkbara skyddsstatus i jämförelse med andra konkurrerande intressen.
- Resecentrum ska som centralstation och regional nod utvecklas så att dess kapacitet, tillgänglighet och attraktivitet ökar.
- Södra station ska utvecklas som pendlarstation med stopp för tåg och buss. Bredare plattformar och en gång- och cykeltunnel är angelägna åtgärder för att öka säkerheten.
- Behovet av en västlig godsförbifart ska utredas.
- Utrymme skapas för spåranslutningar till nya verksamhetsområden där så är möjligt. För att ge möjlighet till godstransporter med järnväg ska spår som är i drift bevaras där så anses lämpligt.
- Om befintliga industrispår i staden tas ur bruk ska sträckningen bevaras obebyggd för framtida handlingsfrihet att skapa till exempel grönstråk, gång- och cykelbanor eller för framtida kollektivtrafik.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.