Gå till innehåll
Sök
meny

Gods och citylogistik

Det här är Örebro kommuns förslag till ny översiktsplan som var på samråd under perioden 22 januari–16 april 2025. Tack till alla som bidragit med synpunkter!

Nu arbetar vi med att gå igenom alla synpunkter som kom in under samrådsperioden och justerar förslaget med stöd av dessa. Synpunkter och ändringar kommer sammanställas och presenteras i en samrådsredogörelse under granskningen av planen som planeras till slutet av 2025.

Du kan läsa mer om hur den nya översiktsplanen tar form på orebro.se.

Örebroregionen är med sitt geografiska läge ett viktigt nationellt nav för godstransporter. Effektiva godsflöden är också en förutsättning för att staden ska fungera.

Planeringsinriktning

Stora godsflöden går genom kommunen, både på väg och järnväg. Kommunens ambition är att vara en attraktiv plats för logistikverksamheter, något som kräver tillgång på verksamhetsmark i attraktiva lägen, samt bra anslutningar till och god framkomlighet på det nationella vägnätet. För att systemet ska bli hållbart behöver så mycket gods som möjligt fraktas på järnväg, varför tillgång till kombiterminaler är viktiga.

För att logistiken i staden ska fungera krävs att nyttotrafiken prioriteras framför privatbilar. I stadskärnan är det även önskvärt med mindre, tystare och renare transportfordon.

Ställningstaganden

  • Kommunen ska verka för att godstransporter sker på ett så effektivt och hållbart sätt som möjligt. Den fysiska planeringen ska sträva mot att godstransporter i högre utsträckning sker på järnväg.
  • Kommunen ska verka för att göra det mer attraktivt att gå, cykla och åka buss för att minska den trängsel som begränsar godstrafikens framkomlighet både i staden och på det nationella vägnätet under rusningstid.
  • Kommunen ska verka för ökad användning av lastcyklar för godsleveranser i stadskärnan.

Örebroregionen som logistiknav

Örebro är ett av Sveriges bästa logistiklägen tack vare ett väl utbyggt nationellt vägnät, goda järnvägsförbindelser, flygplats och närhet till rangerbangård och kombiterminal i Hallsberg.

För att fortsätta vara ett attraktivt logistikläge är det viktigt för kommunen att erbjuda bra etableringslägen och verka för att de stora vägarnas framkomlighet inte försämras. Idag finns under rusningstid vissa kapacitetsproblem på motorvägen genom staden, något som till största delen beror på lokal trafik med privatbilar. Det finns därmed en stor potential för förändring genom andra resvanor. Ökad vägkapacitet tenderar att snart tas i anspråk av nytillkommen trafik.

Smidig citylogistik – godset i staden

Införsel av varor och utförsel av avfall och återvinningsmaterial är en förutsättning för att staden ska fungera. I takt med att staden växer ökar också mängden material som ska förflyttas. Effektiva godsflöden är därför av mycket hög prioritet.

Den yrkesmässiga distributionstrafiken står för en liten andel av trafikflödet i Örebro – det är främst privatbilarna som står bakom trängselproblematiken och det är på det området potentialen för förändring finns. Distributionsfordon ger dock vissa problem med framkomlighet för cyklister och kollektivtrafik på gatorna i stadskärnan. Tunga lastbilar medför även oönskat buller och vibrationer, varför en övergång till mindre fordon och lastcyklar är önskvärt.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se