Höga flöden och skyfall
Det här förslaget till översiktsplan är ute på samråd mellan 22 januari och 16 april. Du kan tycka till om förslaget här.
Förväntade klimatförändringar kommer leda till att mer intensiva regn och skyfall bli vanligare. Ökad nederbörd orsakar höga flöden av större mängder vatten som inte rinner undan eller avdunstar tillräckligt snabbt.
Örebro tätort omges även av stora jordbruksområden som avvattnas med diken och vattendrag. Dessa har historiskt rätats och dikats ur, vilket ökar sannolikheten för höga flöden nedströms efter långvarigt regnande eller stora nederbördsmängder. Örebro stad är en av 26 tätorter i landet som är utpekat av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) med betydande översvämningsrisk. Risken för översvämningar är kommunens största utmaning i ett förändrat klimat.
Planeringsinriktning
Örebro tätort riskerar vid ett värsta scenario, så kallat beräknat högsta flöde, få skadepåverkan på byggd miljö. Skaderisken gäller järnvägsstationer, rättscentrum, fyra vårdcentraler och USÖ samt ett 90-tal skolbyggnader. Översvämningspåverkan omfattar även flera hundra industrilokaler och bostäder för cirka 30 000 invånare. I Örebro kommuns tätorter är planeringsinriktningen att prioritera och reducera risker för höga flöden och skyfall genom att bromsa flöden uppströms våra åar samt skapa skyddsåtgärder och multifunktionella ytor på allmän platsmark, där risk för översvämning finns. Uppströms våra utpekade åar och bäckar såsom Svartån, Lillån och Älvtomtabäcken ska fördröjningsåtgärder prioriteras med våtmarker, svämplan och återmeandring. För att minska risken för översvämning från skyfall på kvartersmark är lokalt omhändertagande av dagvatten genom infiltration i grönytor en del av planeringen. På allmän platsmark samt i verksamhetsområden ska även andelen hårdgjord yta begränsas, till förmån för infiltration vid kraftiga regn.
Ställningstaganden
Förhållningssätt
- Nya samhällsviktiga verksamheter, såsom exempelvis nytt sjukhus eller reningsverk, får endast placeras i områden utan risk för översvämning, det vill säga utanför områden som omfattas av befintligt beräknat högsta flöde, BHF. I områden som inte omfattas av kartering av BHF, såsom utanför Örebro tätort, måste beräkningar tas fram inför lokalisering av samhällsviktiga verksamheter.
- Ny sammanhållen bebyggelse och samhällsviktig verksamhet behöver placeras ovanför nivån för beräknat högsta flöde.
- Inom områden i Örebro kommun med översvämningsrisk vid beräknat högsta flöde, är det ibland motiverat att göra avsteg från de grundläggande principerna för att göra avvägningar mot andra intressen som kan anses lämpliga utifrån områdets beskaffenhet, läge och behov. Att vidareutveckla redan gjorda investeringar i en tätort kan ofta anses vara i linje med Plan- och bygglagens krav på långsiktigt god hushållning och kan vara skäl för avsteg, vilket kan motiveras genom skyddsåtgärder.
- Inom områden med översvämningsrisk vid så kallat 200-årsflöde, bör endast samhällsfunktioner av mindre vikt lokaliseras. Exempel är byggnader av lägre värde eller med mer robust konstruktion, som parkeringsgarage, enstaka villor och fritidshus.
- Inom områden med översvämningsrisk vid så kallat 100-årsflöde bör det endast tillkomma enkla/enstaka byggnader av lägre värde, som garage och uthus.
- Säkra att ny bebyggelse är motståndskraftig mot minst ett 100-årsregn.
- Undvika placering av ny bebyggelse i lågpunkter.
Åtgärder
- Använda dagvatten som en resurs för bevattning och utveckling av stadens park- och naturområden.
- Våtmarker ska anläggas eller återställas och återvätning ske på kommunal mark. Kommunen ska även verka för att det återvätas på privat mark genom bland annat förvärv. Våtmarker samt fördröjningsåtgärder är ekonomiskt fördelaktigt än de skaderisker Örebro är utpekat för och ska prioriteras uppströms riskområden där de gör störst nytta utifrån ett mångfunktionellt perspektiv.
- Verka för att kulverteringar av vattendrag såsom Älvtomtabäcken och Bygärdesbäcken, tas bort för att förbättra ekologiska värden, förebygga översvämningar och/eller skapa rekreationsytor.
- De senaste uppdaterade riskkarteringarna som finns framtagna för höga flöden och skyfall ska användas som underlag i kommunens detaljplanering och bygglovgivning.
Behov av fördjupade undersökningar
- Avsätta identifierade lämpliga områden för multifunktionella lösningar i kommunens tätorter som dagvatten kan ledas till och tillfälligt lagras i under ett skyfall eller en översvämningssituation. Områden i lågpunkter som gör störst nytta ska prioriteras.
Områden med funktion att skydda andra områden
- Kommunen ska verka för att åtgärder i markanvändningen, såsom permanent avverkning av skog eller ny bebyggelse, inte orsakar en ökad översvämningsrisk.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.